• AGF Monitor week 16

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Online supermarkt Picnic maakt deze week de meest opvallende beweging. Na een lange periode van stabiliteit schiet de prijs van het Picnic-mandje deze week opeens omhoog. En wel dusdanig dat de 25 populairste AGF-producten nu bij Picnic het hoogst geprijsd zijn (want bij Albert Heijn daalt deze week juist de prijs van het mandje). Afgezien van AH en Jumbo worden bij alle formules hogere prijzen genoteerd. De prijsafstand tussen de duurste (Picnic) en goedkoopste (Lidl) formule komt deze week uit op 14%. 

     

    Kijken we naar de promoties van week 16, dan neemt Lidl weer duidelijk het voortouw. De prijsmeters hebben namelijk negen aanbiedingen genoteerd, terwijl AH, Jumbo en Plus er ieder drie hebben. Picnic heeft deze week geen promoties in de 25 populairste AGF-producten.

     

    Door een misverstand is er vorige week geen AGF Monitor verschenen. Het prijs- en aanbiedingenoverzicht van week 15 voegen we daarom hieronder toe. 

    Hieronder het prijs- en aanbiedingen overzicht van week 15:

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • FOODPERSONALITY

    Actuele ontwikkelingen in de foodsector

  • Hans van Tellingen

    E-commerce is niet winstgevend. Nog steeds niet

    In zijn boek Waarom stenen winkels winnen legt Hans van Tellingen nog eens uit waarom fysieke winkels wel degelijk toekomst hebben en waarom ‘online’ niet zo zaligmakend is als sommigen ons willen doen geloven.

    We staan hier met Hans van Tellingen in de Utrechtsestraat, hartje Amsterdam. Een belangrijke doorgangsstraat van het centrum naar de Pijp en vice versa en tegelijk een straat vol winkels. De Utrechtsestraat, dat is bij Strabo om de hoek, het bedrijf van Van Tellingen. Strabo doet aan marktonderzoek en heeft winkel- en vastgoedbedrijven als klant.

     

    Van Tellingen heeft onlangs zijn tweede boek gepubliceerd: ‘Waarom stenen winkels winnen’. Het is in zekere zin een vervolg op zijn eerste boek ‘Wat nou einde van winkels’. Die titel van zijn eerste boek was een reactie op het boek ‘Het einde van winkels’ van hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Molenaar luidde in dat boek de noodklok voor traditionele winkels en winkelketens, want e-commerce zou een enorme vlucht nemen, de traditionele winkel zou het op termijn moeilijk krijgen, ketens zouden failliet gaan, er zou leegstand komen etc. Nu heeft de crisis er zeker ingehakt. Maar in ‘Wat nou einde van winkels’ riposteert Van Tellingen het doemscenario zoals Molenaar dat voorhield.

     

    Want: er kwam inderdaad leegstand, maar ligt dat aan de opkomst van e-commerce of heeft dat te maken met een consument die in tijden van de kredietcrisis en recessieperioden de hand op de knip houdt? Bovendien: gaat het dan allemaal wel zo goed met e-commercebedrijven?
    Eerder al publiceerden we over dat boek en over Van Tellingen zelf, toen hij samen met onder anderen Jeroen van der Weerd van Supermarkt & Ruimte duidelijk maakte dat marktonderzoekers de omzet van internetwinkels te hoog inschatten.

     

    Waar komt dat dan weer door? Bijvoorbeeld door ‘dropshipping’, een vorm van dubbeltellingen. Als een kleine winkelier sieraden via internet verkoopt, bijvoorbeeld als partner van Bol.com, en marktonderzoekers schatten die markt in, dan wordt de transactie van die winkelier in die e-commerce-omzet geteld, maar ook de transactie via Bol.com. Bij AH.nl of Picnic zal zo’n dubbeltelling niet voorkomen, maar bij horecabedrijven weer wel. Bijvoorbeeld, een pizzarestaurant dat een pizza moet leveren aan Thuisbezorgd.nl; zowel Thuisbezorgd als dat pizzarestaurant maken hier omzet, de ene als platform, de andere als leverancier. Terwijl je dan van één van die twee alleen de commissie als omzet zou moeten tellen.

     

    Van Tellingen heeft in de periode na de publicatie van ‘Wat nou einde van winkels’ geregeld en in versneld tempo artikelen gepubliceerd, bijvoorbeeld in detailhandelsvakblad (en -site) Retailtrends. ‘Waarom stenen winkels winnen’ is een bundeling van deze artikelen, aangevuld met de nieuwste inzichten. Nee, het is zeker geen boek voor alleen lezers die in de supermarktsector of uit de levensmiddelenbranche werken. Integendeel.

     

    Van Tellingen pakt bij de kop: alles wat met detailhandel te maken kan hebben… internetomzet, winkelleegstand, de teloorgang van V&D en de worsteling van Blokker, de terreur van het alomtegenwoordige toerisme in Amsterdam, blurring, parkeerbeleid bij winkelgebieden en winkelcentra, ‘belevenis’ voor consumenten. Het boek komt niet alleen van de hand van Van Tellingen, in de inleiding noemt hij maar liefst achttien mede-auteurs die ook hebben meegeschreven of onderzoek hebben gedaan dat tot dit boek heeft geleid. Onder die achttien: Gertjan Slob (van Locatus, winkelvastgoedonderzoeker en leegstandspecialist), Jeroen van der Weerd (Supermarkt & Ruimte, we noemden hem al even, hij is ook een van de mensen die meewerkt aan de verkiezing ‘Mooiste Supermarkt van het Jaar’, dat is dit keer de Albert Heijn van franchiser Geveling), Tjerk van Leusden (van vastgoedadviseur Supervastgoed) en Aart-Jan van Duren (adjunct-directeur van Bureau Stedelijke Planning).

     

    De aankondiging van het boek ‘waarom stenen winkels winnen’ ging onder andere via een mail. Van Tellingen zei zelf in die mail (ongeveer een week voor de kerst): het boek kan ook bij mij worden opgehaald, bij Strabo dus, en wie wil komen, krijgt van mij dan een presentatie. Dus mailden we terug: ik kom dat boek halen. En zo zaten we een tijd later bij Van Tellingen in z’n werkkamer.

    #1 uit het boek:
    “Een webbedrijf als Rocket Internet gelooft ook heilig in die gigantische online-groei. Rocket Internet is het moederbedrijf van Zalando. Én van Hello Fresh. De grote concurrent van Marley Spoon. Ook de toekomstvoorspellers van onze eigen ING en Rabobank zijn ‘webbelievers’. En voorspellen dus een enorm marktaandeel van de online-supermarkt. Al hebben ook zij hun oorspronkelijke voorspelling (30 tot 50% online richting de jaren 2025-2030) al een stuk naar beneden moeten bijstellen.”

    “Veel partijen in de markt druppelen een zeker optimisme over online de media in”, vertelt Van Tellingen in zijn werkkamer. “Banken, de een wat meer dan de ander, hebben geïnvesteerd in internetbedrijven. Adviesbureaus hebben internetbedrijven als klant. Zij vervullen een rol van betrokkene en willen dat optimisme van internetbedrijven meehelpen verspreiden. Maar kijk je nu naar de ontwikkelingen bij giganten als Amazon en Zalando, dan zie je dat Amazon moeite heeft met e-commerce voor dagelijkse boodschappen en dat het Whole Foods heeft gekocht. Én dat het is gestart met de opening van winkels, zoals Amazon Go. Zalando, dat heb ik al eens eerder gemeld, meldt elk jaar een stijging van de omzet, maar verderop in dat jaar meldt het altijd dat er extra kosten zijn ontstaan en dat de winst daardoor minder zal zijn dan eerder werd aangegeven. Sterker nog, Zalando en Rocket Internet lijden verlies, soms tegen het miljard euro per jaar.”

    #2 uit het boek:
    “De totale supermarktomzet in 2017 bedraagt € 35,6 miljard. Uit onze laatste meting (najaar 2017) blijkt dat 1,6% van de supermarktomzet (van consumenten) via het online-kanaal gaat. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een jaar geleden met 0,3% gestegen (was 1,3% in najaar 2016). Ten opzichte van 2015 is het aandeel met 0,8% gestegen (was 0,8% in 2015). Het online-aandeel van de supermarktomzet groeit dus steeds trager (jaarlijkse groei was eerst 0,5% en is nu 0,3%) Terwijl in absolute getallen het omzetvolume van de groei online ook daalt. € 162 miljoen groei van 2015 naar 2016. En € 126 miljoen van 2016 naar 2017. (…)

    De online-omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa € 567 miljoen. De totale groei van de omzet van fysieke supermarkten op jaarbasis bedraagt bijna € 1 miljard (€ 1,1 miljard groei supermarkten – van € 34,5 miljard in 2016 naar € 35,6 miljard in 2017 – minus € 126 miljoen groei online) en is dus bijna twee keer zo groot als het totale online-aandeel.”

    Van Tellingen: “Die ‘laatste meting’ in het boek is nu niet meer de laatste. We hebben afgelopen najaar nog een laatste meting gedaan. Die kon ik niet meer in mijn boek verwerken. In die meting is de online-omzet wél gestegen, maar nog steeds is de groei van fysieke supermarkten groter. En deze maand hebben we weer berichten kunnen lezen over de enorme verliezen van Picnic. Mooier kan ik het niet maken. Supermarkten melden dat hun online-omzet stijgt, maar de omzet die zij via hun winkels behalen, is gewoonweg veel meer gestegen.

    Daarnaast, het percentage consumenten dat in ons onderzoek zegt ‘misschien’ in de toekomst online boodschappen te gaan doen, stijgt niet meer. Het was 26% najaar 2015, het daalde naar 21% najaar 2016 en is in najaar 2017 op 21% blijven staan. Ik zeg in mijn boek dat ik niet echt een fan ben van vragen onder consumenten naar toekomstig winkelgedrag, want je weet maar nooit hoe groot het verschil gaat worden tussen voornemens en daadwerkelijk gedrag, maar er komt hoe dan ook niks bij. En ik wijs er in mijn boek op dat niks erop wijst dat de vertragende groei opeens weer een grote vlucht zal nemen. Ook in landen waarin consumenten meer worden verleid om erin voorop te lopen, denk aan de VS en Engeland, groeien die aandelen niet substantieel meer.”

    #3 uit het boek:
    “Ook eten mensen online niet opeens meer biefstukken. Het enige argument om te investeren in online-supermarkten is concurrentie. Retailers gunnen elkaar de omzet niet. Dat sommige consumenten die lage prijs prettig vinden is leuk voor die consumenten. Maar dit zegt niets over de levensvatbaarheid.”

    Van Tellingen: “Bij de detailhandel van bijvoorbeeld kleding zie je dat klanten in een winkel extra aankopen doen. Zeg: ik zocht een nieuw pak, maar ik koop daar ook een nieuw overhemd en een stropdas bij. Daardoor ontstaat er wat een retailer graag ziet: een ‘lange kassabon’, één transactie, méér artikelen. Die lange kassabon heeft de supermarkt altijd al, met uitzondering van de vergeten boodschap, maar online is die kassabon bij supermarkten niet opeens langer, nee, hij is juist korter.”

     

    #4 Uit het boek:
    “Er is meer innovatie in de fysieke supermarkt te vinden dan in de thuisbezorging. Melk en zuivel bezorgden we 150 jaar geleden ook al. Het enige wat erbij is gekomen is een leuke bestelapp. Terwijl je in de supermarkt tegenwoordig ook ‘kant-en-klare’ producten kunt kopen.”

    Van Tellingen: “Ja, je kunt je afvragen waardoor mensen zich meer laten verleiden. Ik heb dat antwoord niet. Maar ben je klant omdat een supermarktketen een bestelapp heeft of ben je klant omdat een supermarktketen lekker eten voor je heeft. Ik zie bij supermarktbedrijven geregeld ook weer die gedrevenheid richting nieuwe technologie, het bij moeten benen. Maar zo’n Jumbo Foodmarkt met een groot aanbod lekker eten van La Place, is dat niet een veel betere vorm van innoveren?”

    Wouter Kolk, ceo van Ahold Europa en Indonesië, heeft onlangs als het gezicht van Albert Heijn verklaard dat het maaltijden gaat bereiden en die maaltijden gaan dan als internetomzet en bezorging de deur uit, naar consumenten thuis.
    Van Tellingen zegt daarover: “Ik zal niet beweren dat Wouter Kolk niet goed nadenkt over waar het naartoe moet met Albert Heijn, maar ik ben ergens bang dat het bedrijf er op termijn achter komt dat het zichzelf in de voet heeft geschoten. Lekker eten bedenken, dat móet AH natuurlijk blijven doen, zonder meer. Maar dat pushen richting e-commerce, internet en bestellen via je smartphone, ik twijfel eraan. Ik denk ook dat op een gegeven moment de aandeelhouders van Ahold Delhaize het niet meer accepteren, omdat het slechts – grote – verliezen met zich meebrengt. Kijkend naar wat consumenten willen en doen, dan zou ik eerder in winkels investeren dan in de volgende smartphonetechnologie.

     

    In mijn boek zeg ik dat de supermarkt een bindmiddel in buurten en wijken is geworden, en ik ben niet de enige die dat zegt. Er zijn ook consumenten die een hekel hebben aan boodschappen doen en aan supermarkten. Voor hen is e-commerce een oplossing. Ik zal ook nooit zeggen ‘stop maar met die site en die app’. Ik zie het als een hulpmiddel voor consumenten, ook in de supermarktsector, maar alleen als hulpmiddel. Je moet het erbij willen doen. Maar de hoofdmoot van boodschappen doen zal ook in de toekomst via de fysieke supermarkt verlopen.”

    Nog meer tekenen aan de wand over internet en e-commerce, uit het boek:
    1/ Discounters als Action en Primark doen niet aan e-commerce en zij zijn succesvol.
    2/ Zalando, aldus Van Tellingen, lijkt op een piramidespel. Het maakt elk jaar bekend dat het voor het eerst winst heeft gemaakt, maar ergens in augustus meldt het op ‘verborgen kosten’ te zijn gestuit, en die gaan dan weer van de winst af. Weg winst.
    3/ “Als Bol.com zegt met 30% te groeien, zijn ze eigenlijk alleen maar met 7 of 8% gegroeid.” Dat zegt Van Tellingen op grond van het verschil tussen ‘eigen omzet’ en de omzet die het als platform behaalt, want dat is omzet van derden die hun waren op Bol.com aanbieden, door het verschijnsel ‘dropshipping’
    4/ Zolang er financiers zijn die ergens in willen beleggen en geloven dat internet op termijn ‘het gaat worden’, zijn internetbedrijven telkens opnieuw van vers kapitaal voorzien en kunnen ze het weer een tijd volhouden.
    5/ Internetbedrijven stappen over op fysieke winkels. Coolblue, Fietswinkel.nl, Amazon, Zalando en in China koopt Alibaba ‘complete winkelcentra’.
    6/ Twee onderzoeken van recente datum laten zien dat 80% van de internetbedrijven geen winst maakt, wereldwijd. Daar zitten ook internetbedrijven bij van eenlingen op een zolderkamer die een handeltje drijven met een computer en wat leveringen.
    7/ Via internet wordt vaak één product per transactie verkocht.

     

    Waarom webwinkels ‘schadelijk’ zijn voor de samenleving:
    1/ Webwinkels leiden tot meer verkeerscongestie en gevaarlijke situaties in de binnenstad.
    2/ Grote adviesfirma’s hebben van oudsher weinig met de detailhandel en doen vaak verkeerde voorspellingen over de marktgroei.
    3/ Banken doen daarin mee, met mogelijk als reden dat zij financier zijn van internetbedrijven/webwinkels.
    4/ Webshops betalen geen (winst)belasting.
    5/ Webshops worden vaak onevenredig bevoordeeld ten opzichte van fysieke winkeliers.

     

    Rendementen van webwinkels:
    1/ Uit publicaties zou blijken dat Amazon op zijn onderdeel ‘detailhandelsverkopen’ 1 miljard dollar per jaar verlies lijdt (de winst komt van andere activiteiten, zoals clouddiensten).
    2/ Een van de mede-auteurs van het eerste boek, Gerard Zandbergen van Locatus, heeft vanuit de cijfers van Ahold Delhaize berekend dat dochter Bol.com per jaar meer dan € 100 miljoen verlies lijdt.

    “Maar als je goed kijkt, zie je dat er een verandering op til staat. De geldpers draait steeds langzamer. De rente kruipt omhoog. Zodra financiële markten gaan veranderen – en dat is in de afgelopen tien jaar nog niet gebeurd – breekt de volgende fase aan voor online pure players die – omdat ze niet of nauwelijks geld verdienen – niet zo veel vet op de botten hebben. Zodra speculanten alternatieven hebben om te beleggen, valt de motor stil.”

     

    “Online-verkoop is een distributiemodel. Maar geen verdienmodel. Een webwinkel runnen is een domme activiteit. Waarmee je zelden winst kunt maken.”

     

    (Net voor het ter perse gaan van het januarinummer van FP zien we nog een interview met algemeen directeur Giovanni Colauto van De Bijenkorf bij RetailDetail. Die zegt dat De Bijenkorf met internetverkopen winstgevend is. Nou, vooruit, ééntje dan.)

  • Adam van Superunie

    'De vervuiler betaalt' - maar liever niet

    V.l.n.r.: Bas van Maren, Menno Flantua en Dick Roozen van Superunie in een symbolische pose, met centimeters… Want ook de lengte, breedte en diepte van elk afzonderlijk artikel moeten correct in ‘Adam’ staan.

    ‘Vanaf vandaag is de wereld weer een stukje mooier…

    ADAM

    is online.

    Wij zijn enorm trots op onze nieuwste creatie en willen deze graag met je delen.

    Maak een account aan op adam.superunie.nl en treed toe in zijn mooie maar eenvoudige wereld; u ziet dan direct hoe uw artikeldata erbij staat.

    (sic – het is een soort jargon in datamanagement om ‘data’ als enkelvoud op te vatten, GL)

    Vanaf volgende week neemt onze afdeling datamanagement contact met u op voor een uitgebreide kennismaking

    De trotse ontwikkelaars: mdm@superunie.nl.’

    Dit ‘geboortekaartje’ stuurde Superunie vanaf september naar zijn leveranciers en zijn leden.

    Adam – Superunie zelf schrijft ‘adam’, zonder hoofdletter, vergelijkbaar Superunie-huismerk ‘g’woon’ – is het Superunie-platform waar de belangrijkste artikeldata bij elkaar komen in een leesbaar formaat. Waarom moest dit er komen? Wat is dit anders dan GS1 Nederland, de organisatie die de standaard vaststelt en bewaakt en op verbetering van de datakwaliteit binnen de sector aanstuurt? Een gesprek met Dick Roozen (algemeen directeur), Bas van Maren (financieel directeur) en Menno Flantua (manager master data management).

     

    Het grote punt, dat maken Roozen, Van Maren en Flantua meteen duidelijk: de artikeldata kloppen nog steeds onvoldoende of zijn niet compleet. Hoe vaak? Hoe dan ook: té vaak!

     

    Dat is een boodschap die ook vanuit GS1 Nederland te horen is. Bel GS1 Nederland en iemand daarvan legt je meteen uit dat ‘men daar nog steeds mee bezig is’. Ander voorbeeld: GS1 Nederland komt zo nu en dan in een artikel in vakbladen voorbij waarin het leveranciers oproept werk te gaan maken van een correcte aanlevering van gegevens voor DatakwaliTijd 2.0. De eerste deadline daarvan was afgelopen september, maar naderhand zagen we nog steeds soortgelijke oproepen van GS1 Nederland. Kennelijk zeggen retailers geen nee tegen nieuwe artikelen en blijft het aanrommelen met gegevens.

     

    Flantua laat een beeld zien van verschillende databronnen waar food retailers mee werken en die al dan niet dezelfde informatie uitwisselen. We zien GS1 Nederland, SIM, PS in Foodservice, afbeeldingen uit een Superunie beeldbank en een zogeheten ‘Brandbank’ van marktonderzoeksbureau Nielsen. En al die verschillende databronnen, aldus Flantua, bieden delen van de data aan via eigen systemen en hebben – in Flantua’s bewoordingen – ieder ‘een eigen kwaliteitsniveau’, maar het totaal overzicht ontbreekt voor de leverancier.

    Flantua: “Dat leidde tot Adam in z’n huidige vorm, een laagdrempelig platform waar artikeldata uit verschillende bronnen bij elkaar komt en waar wij onze leveranciers en leden laat zien welke data ontvangen zijn, of deze volledig zijn en of ze juist zijn, dit alles met de intentie om ze in de oorspronkelijke bron te laten corrigeren waar nodig.”

     

    Gaan jullie alles controleren?

    Flantua: “Wij gaan zeker niet nameten, Adam steunt op het sectorinitiatief DatakwaliTijd 2.0, waarin 70 velden fysiek worden gecontroleerd. Wij zien in Adam een verlenging van dit sectorinitiatief, het zorgt dat wij geen fysieke controles hoeven te doen, maar ons kunnen beperken tot een uitgebreide set aan controles die wij als logisch zien.”

     

    Zitten leveranciers hierop te wachten?

    Flantua: “De juiste artikeldata aanleveren blijkt nog steeds een lastige klus. Wij horen vaak dat de oorzaak ligt bij onvoldoende aandacht en prioriteit binnen het bedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat er geen leverancier is die ons bewust onjuiste artikeldata aanlevert, maar als wij niet vertellen wat incorrect is of hoe ze dit kunnen corrigeren, wordt het ook niet beter.

    Transparantie is hierin volgens ons de sleutel tot succes. Wij hebben ons bij de ontwikkeling van Adam dan ook niet alleen gericht op de data-afdelingen, met Adam bieden wij ook onze commerciële contacten een eenvoudig instrument om te zien hoe goed zijn of haar organisatie op het gebied van artikeldata presteert door te laten zien wat er nog niet compleet en niet correct is.”

     

    Wat is: niet compleet en niet correct?

    Van Maren: “Adam richt zich op de logistieke informatie, afbeeldingen en wettelijk verplichte etiketinformatie, van alle artikelen. Hoe lang, breed en hoog is het artikel en de omverpakking ervan? Welke afbeeldingen zijn beschikbaar voor e-commerce en wat bevat het product? Om zo bijvoorbeeld de juiste informatie te verschaffen voor consumenten met allergieën, maar denk ook aan een juiste en tijdige afbeelding van een nieuw product, bijvoorbeeld als een lid van ons dit in zijn nieuwe weekfolder wil opnemen. Dan moet dat beeld voorhanden zijn.”

     

    Om hoeveel gegevens per artikel gaat het dan?

    Flantua: “Adam omvat ‘170 velden’ per artikel. Dat is lijkt inderdaad best veel, maar elke categorie kent zijn eigen set aan verplichte velden. Om maar een voorbeeld te noemen voor de categorie bier: hierbij verwachten wij een alcoholpercentage. Die informatie is een onderdeel van deze 170 velden, maar uiteraard verwacht je dit niet bij alcoholvrij bier. Ook vallen deze 170 velden alle binnen de Nederlandse GS1-standaard.”

     

    Maar wat doen AH, Jumbo, Aldi en Lidl dan?

    Roozen: “Dat weet ik niet, dat zul je aan hen moeten vragen.”

    ‘Een katalysator voor logistiek zonder gedoe.

    Of een schappenplan zonder gedoe. Of een weekfolder zonder gedoe’

    Maar u bent sinds enkele maanden lid van het bestuur van GS1 Nederland, daarin zijn alle retailers vertegenwoordigd, u bent daar Guus Slik namens Superunie in opgevolgd. GS1 heeft toch die taak en dat is toch het collectief?

    Roozen: “Adam moet GS1 Nederland versterken en ondersteunen. We gaan niet het werk of het product van GS1 Nederland overnemen. Hier is ook nooit sprake van geweest. Leveranciers leveren via GS1 Nederland alle nodige gegevens aan. Maar Adam laat zien wat daar bij ons het resultaat van is, het is ‘een bril’ waarmee wij de leveranciers laten zien welke informatie zij via o.a. GS1 Nederland aan ons hebben gepubliceerd. Aan de ene kant stopt een leverancier informatie in een pijplijn en aan het uiteinde zien zij in Adam wat er wel en niet goed is. Mogelijk reageert een leverancier eerder op een verzoek vanuit de retail, dus ‘zijn klant’, dan vanuit GS1. Daar ligt natuurlijk wel weer een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ik hoop immers dat iedere speler in de markt in elke schakel van de keten de noodzaak van correcte data ziet. ”

     

    Hoe ver is Superunie nu met Adam?

    Roozen: “We schieten lekker op, 97% van al onze leveranciers is momenteel op Adam ingelogd. Dat is een percentage waar we tevreden over zijn. Vervolgens zal de datakwaliteit zelf naar het gewenste niveau moeten en dat blijkt bij de meeste leveranciers goed te lukken.”

    Flantua: “De laatste 3% zal in de komende weken worden aangesloten, maar het is een continue proces, zonder einde. Want er komen voortdurend nieuwe artikelen op de markt, retailers blijven altijd het assortiment veranderen, er doen zich in dat assortiment telkens nieuwe marktkansen voor, of dat nu van A-merkartikelfabrikanten is of dat wij zelf nieuwe producten op de markt brengen, zoals onder ons merk G’woon. Adam is een continue waakhond in dit proces en daarmee is het bij wijze van spreken nooit ‘af’.”

    Van Maren: “De leveranciers zijn blij met Adam. We hebben al veel reacties gehad van leveranciers. Die schrokken van de fouten in hun artikeldata, maar blij waren met het inzicht dat wij bieden. Dat illustreert voor ons dat we er goed aan hebben gedaan om met Adam te beginnen. Doordat wij Adam hebben gelanceerd, worden de gegevens die GS1 Nederland ontvangt voor de gehele sector nu ook beter en completer.”

     

    Ik las ergens dat Adam ook inkoopgegevens bevat. Kan een leverancier dan zien wat de inkoopprijs van Superunie is?

    Van Maren: “Nee, op Adam staan alleen artikeldata die voor iedereen gelijk zijn, geen prijzen of verdere commerciële data. Om misverstanden te voorkomen: het kan niet zo zijn dat iemand van Coca-Cola kan zien welke producten zijn concurrent Vrumona aan Superunie verkoopt, geen concurrentiegevoelige informatie. Zo staan er ook geen lid-specifieke logistieke gegevens in die met de verschillende ketens te maken hebben. Dat is aan de retailers en formules zelf.”

     

    Is Adam het begin van een nieuw traject binnen Superunie om met nieuwe commerciële gegevens in de hand te onderhandelen? Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik erover las.

    Roozen: “Nee, het gaat hier puur om de juiste en complete gegevens. Wél zijn data een steeds belangrijker onderdeel van onze inkoop en zullen wij leveranciers erop attenderen als hun artikeldata niet correct of incompleet zijn. Want wij beschouwen de productdata als een integraal onderdeel van het geleverde product. Maar het is geen nieuw onderhandelingsinstrument voor ons. Wat het wél is: een katalysator voor logistiek zonder gedoe. Of een schappenplan zonder gedoe. Of een weekfolder zonder gedoe.”

     

    En wat zijn dan die ‘herwerkkosten’?

    Flantua: “Als wij en onze leden actie moeten ondernemen om gegevens op orde te krijgen, dan kost dat hoe dan ook tijd en handeling – wij maken dus kosten. Met Adam informeren wij leveranciers tijdig, zodat deze kosten kunnen worden voorkomen, maar blijft een leverancier in gebreke, dan schromen we niet om de kosten in rekening brengen, ‘de vervuiler betaalt’. We hebben eens uitgerekend wat het corrigeren van een fout in de artikeldata kost. Eén fout kost binnen de keten van Superunie en onze leden gemiddeld € 415,-. Kosten omdat er iets in een dc fout gaat, omdat er in de winkelschappen iets niet klopt etcetera. En dat dan bij dertien leden!”

    ‘Denk ook eens aan voedselveiligheid: daar wil je niet aan verdienen, je wilt dat het voor onze consument klopt en dat alle risico’s eruit zijn’

    Maar dan proef ik toch iets van een verdienmodel…

    Van Maren: “Nee, nogmaals, we hebben geen verdienmodel opgetuigd. We willen fouten en kosten voorkomen, we willen niet aan fouten verdienen. Als wij nu zouden kunnen constateren dat alle gegevens in GS1 en Adam correct en compleet zijn, dan zijn we veel dichter bij ons doel dan wanneer we facturen van herwerkkosten moeten versturen.

    Denk ook eens aan voedselveiligheid: daar wil je niet aan verdienen, je wilt dat het voor onze consument klopt en dat alle risico’s eruit zijn. Dat geldt dus ook voor de beschikbare informatie over wat er in een product zit.”

     

    Zien jullie een afname van fouten in de artikeldata?

    Flantua: “Ja. In december hebben leveranciers met behulp van Adam zo’n 60.000 fouten gecorrigeerd. We zijn er nog lang niet, maar het kan dus wel!”

     

    En wat vraag je dan concreet van een leverancier?

    Flantua: “Wij verwachten van onze leveranciers commitment voor het DatakwaliTijd 2.0-programma en dat ze data uiteindelijk foutloos en tijdig aanleveren. Als je deze vastlegging wilt uitbesteden, dan kost dat slechts enkele tientjes per artikel. Een fout laten zitten en incompleet laten kost ons gemiddeld € 415,- en dan hebben we het er nog niet over wat het de rest van de sector kost. We vragen concreet dus van alle leveranciers om hier werk van te maken. Dus is ons verzoek: ‘leverancier, investeer alsjeblieft in de juiste informatievastlegging en -overdracht en voorkom dat wij extra werk moeten doen en daarvoor facturen de deur uit moeten sturen.’ En Adam gaat hen hierbij helpen.”

  • AGF Monitor week 14

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Over de hele linie dalen deze week de prijzen van de AGF-hardlopers bij de gemeten formules, al gaat het bij Picnic maar om acht cent. Bij Jumbo en Plus dalen deze week de prijzen het hardst. Plus duikt hiermee onder Picnic (maar niet onder Jumbo, dat keurig met de prijsdaling van Plus meebeweegt).

     

    Door de prijsbewegingen van deze week loopt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule nog wat verder op, van 18% in week 13 naar 21% nu. Bij alle formules zijn de hardlopers deze week compleet.

     

    Kijken we naar de promoties dan is er weer het vertrouwde beeld bij Lidl met dit keer 11 aanbiedingen. De andere formules doen het een stuk rustiger aan: Albert Heijn en Plus hebben ieder vier promoties, Jumbo drie en Picnic heeft deze week geen aanbiedingen binnen de 25 populairste AGF-producten. 

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 13

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Kwamen Jumbo en Picnic vorige week te dicht in de buurt van Lidl? Wie zal het zeggen. In ieder geval is het deze week vooral Lidl dat de meest opvallende prijsbeweging laat zien. De discounter drukt de prijs van het mandje met AGF-hardlopers namelijk van € 32,72 naar € 30,25. Dat komt neer op het laagste prijsniveau sinds week 49 van vorig jaar.

     

    Ook Albert Heijn en Plus verlagen deze wijk de prijzen, zij het minder sterk. Jumbo en Picnic stijgen juist iets in prijs. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule loopt ten opzichte van vorige week weer flink op, van 11% naar 18%.

     

    Lidl heeft deze week veruit de meeste aanbiedingen: negen stuks. Plus volgt met drie promoties. AH, Jumbo en Picnic hebben er ieder drie. Zowel mandarijnen als witte pitloze druiven zijn deze week bij drie van de vijf formules in de aanbieding (of maken deel uit van een meerstuksaanbieding).

     

    Bij alle formules zijn de hardlopers deze week compleet.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 12

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Zowel bij Lidl als Plus stijgt deze week de prijs van het mandje met AGF-hardlopers aanzienlijk. Albert Heijn en Jumbo blijven nagenoeg stabiel, terwijl het nu juist Picnic is waar de prijzen van de populairste AGF-producten stevig dalen. Door deze prijsbewegingen liggen de prijzen van de mandjes van Lidl, Jumbo en Picnic deze dicht bij elkaar.

     

    Een ander gevolg van de prijsbewegingen van deze week is dat de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule verder daalt, en wel van 14% vorige week naar nu 11% (overigens zijn de mandjes deze week weer bij alle formules compleet).

     

    Het Lidl-mandje mag dan deze week een stuk duurder zijn dan vorige week, dat wordt niet veroorzaakt door de afwezigheid van promoties. Dat zijn er deze namelijk acht. AH volgt op afstand met vier aanbiedingen. Picnic heeft er drie, terwijl Jumbo en Plus er ieder twee hebben.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 11

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Wat zien we deze week? Stijgende prijzen bij zowel Plus als Lidl en dalende prijzen bij Albert Heijn, Jumbo en Picnic. Bij deze meting zijn de mandjes bij alle formules compleet. Per saldo zorgt de prijsbeweging ervoor dat het mandje met AGF-hardlopers bij Jumbo weer voordeliger is dan bij Plus. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule daalt naar 14% (vorige week nog 20%).

     

    Ondanks de gestegen prijzen bij Lidl, blijft de discounter ook deze week het meest actief met aanbiedingen. Met negen promoties is Lidl iets minder uitbundig dan de afgelopen twee weken. Albert Heijn en Jumbo hebben er ieder drie, Plus twee en Picnic volstaat met één: mandarijnen (€ 1,61 per kilo). En laten die nou net bij drie andere formules ook in de aanbieding zijn (laagste prijs: Lidl met € 1,39).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 10

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Plus slaagt er deze week toch weer in onder Jumbo te duiken met de prijs van het mandje met 25 AGF-hardlopers. Plus beweegt in de richting van Lidl, maar evenals vorige week verlaagt de discounter ook deze week de prijs van het gemeten AGF-mandje verder. Kennelijk was Plus de afgelopen weken het prijsniveau van Lidl toch iets te dicht genaderd.

     

    En terwijl Lidl de AGF-prijzen naar beneden drukt zien we Albert Heijn weer juist de andere kant op bewegen. Hierdoor neemt de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule stevig toe: van 16% (week 9) naar 20% (week 10).

     

    Kijken we naar aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten, dan is het opnieuw Lidl dat flink uitpakt. Met 12 promoties is opnieuw bijna de helft van het mandje in de aanbieding. Plus volgt zelf met zes aanbiedingen. AH, Jumbo en Picnic volgen met resp. drie, twee en één promotie(s).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 9

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Opnieuw lijken partijen te reageren op de prijsverlagingen van Plus. De prijs van het mandje van Plus - maar ook dat van Jumbo - stijgt deze week juist. Met name de reactie van Lidl is opvallend: na een aantal weken niet reageren en zelfs een prijsverhoging, daalt de prijs van het Lidl-mandje nu merkbaar.

     

    Door de prijsbewegingen van deze week zijn de onderlinge verhoudingen weer gewijzigd. Plus moet toch weer Jumbo boven zich dulden, terwijl Picnic nu net onder dat tweetal blijft. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule bedraagt deze week 16% (vorige week 11%).

     

    Lidl pakt qua aanbiedingen flink uit deze week: 12 van de 25 AGF-hardlopers zijn in promotie. Op enige afstand volgt Albert Heijn met zes aanbiedingen. Picnic heeft er drie, Plus twee en Jumbo één (mandarijnen als onderdeel van een kies-en-mix-aanbieding).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 8

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Duidelijk is dat er sprake is van een 'verhoogde dynamiek' als het gaat om de prijzen in de AGF-categorie. Het Plus-mandje heeft deze week nog een extra neerwaartse zet gekregen, terwijl de prijzen bij Lidl omhoog bewegen. Kennelijk voelt Lidl niet de noodzaak om in prijs te reageren op de prijsverlagingen die voortvloeien uit de campagne rondom de Laagblijvers. Door de nieuwe neerwaartse beweging duikt Plus niet alleen onder de prijs van Jumbo, maar nadert het ook de prijs van het mandje van Lidl (het prijsverschil bedraagt van € 0,37).

     

    Het mandje van Albert Heijn stijgt deze week stevig na de prijsverlagingen van vorige week. Door de prijsbewegingen van AH en Lidl neemt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule weer toe, van 9% naar 11%. Daarbij liggen de prijzen van de mandjes van Jumbo, Plus en Lidl nu relatief dicht bij elkaar.

     

    Ondanks de hogere prijzen bij Lidl is de discounter toch weer het meest actief met aanbiedingen binnen de 25 populairste AGF-producten die we hier wekelijks meten. Zeven aanbiedingen tellen we bij Lidl. Plus heeft naast de Laagblijvers deze week vijf promoties. Picnic, Jumbo en AH volstaan deze week met resp. drie, twee en één aanbieding(en).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 7

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Het heeft er alle schijn van dat Plus vorige week iets te hard van stapel is gelopen met de nieuwe vaste lage prijzen voor AGF-producten (Laagblijvers). We zien de prijs van het Plus-mandje in ieder geval aardig oplopen, van € 33,84 vorige week naar € 35,38 nu. Daarbij is het mandje bij alle formules compleet.

     

    Het is deze week vooral Albert Heijn dat de prijzen verlaagt en verlaat lijkt te reageren op de prijsverlaging van Plus van vorige week. De prijs van het Jumbo-mandje ligt nu weer een eindje onder die van Plus, maar met name door de prijsverlaging van AH daalt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule aanzienlijk, van 18% naar 9%.

     

    Ook deze week is Lidl het meest actief met promoties binnen de populairste AGF-producten. De prijsmeters van Pricing Experts tellen zeven aanbiedingen. AH volgt op de voet met zes aanbiedingen. Jumbo heeft er drie, terwijl Picnic en Plus ieder één promotie hebben. Plus heeft daarbij voor mandarijnen gekozen en heeft met € 1,69 de laagste (enkelvoudige) prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 6

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Dit is de eerste meting waarin we het effect van de Laagblijvers-campagne van Plus kunnen zien. Toen Plus vorige week aankondigde de prijzen van een aantal populaire AGF-producten blijvend in prijs te verlagen, was dat in de prijsmeting van die week nog niet te zien. Sterker nog, de prijs van het Plus-mandje liep in week 5 zelfs aanzienlijk op. Nu zien we de prijzen bij Plus scherp dalen en wel zozeer dat van de in deze rubriek gevolgde formules alleen Lidl nog goedkoper is met het vaste mandje van 25 populaire AGF-producten.

     

    Behalve Plus zien we ook dat met name Jumbo en Picnic de prijs van het mandje sterk verlagen. De prijsdaling bij Albert Heijn is minder scherp. Lidl draait de prijsknop in omgekeerde richting en verhoogt de prijs van het mandje met € 0,88. Ondanks het prijsgeweld van deze week - het grootste prijsoffensief in AGF van de afgelopen jaren - daalt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule, van 24% naar opnieuw 18% (zoals in week 4).

     

    Laagblijvers zijn producten (o.a. broccoli, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes en champignons) die voortaan vast laag geprijsd worden en dus niet gelden als aanbieding. Daardoor is het toch 'gewoon' Lidl dat deze week weer het grootste aantal promoties heeft: zeven stuks. Plus volgt met zes echte aanbiedingen. AH heeft er vier evenals Picnic. Jumbo heeft deze week drie promoties. Witlof is deze week bij Lidl, AH en Plus in de aanbieding waarbij Plus € 0,10 cent duurder is dan de andere twee.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 5

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    In de week dat Plus zijn nieuwe Laagblijvers - een reeks AGF-producten die blijvend laag geprijsd zullen worden - aankondigt, zien we de prijs van het Plus-mandje eerst nog even stijgen. In de komende edities moet het effect van dit nieuwe prijsbeleid bij Plus blijken. Picnic beweegt deze week als het ware met Plus mee, waardoor het Jumbo-mandje nu lager geprijsd is dan dat van Plus en dicht in de buurt komt van Picnic. Met name Lidl verlaagt de prijzen waardoor de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule ten opzichte van vorige week weer toeneemt, van 18% naar 24%.

     

    Lidl is dan ook weer het meest actief met aanbiedingen in de 25 AGF-hardlopers. Acht promoties heeft de discounter deze week. Albert Heijn en Picnic hebben ieder vier aanbiedingen, terwijl Jumbo en Plus er respectievelijk drie en één hebben. Plus kiest daarbij voor rode paprika die ook bij twee andere formules in promotie is. Wel heeft Plus met € 0,49 de laagste prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 4

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Plus is deze week de enige formule die erin slaagt om de prijs van het mandje met 25 populaire AGF-producten te verlagen. Bij alle andere gevolgde formules stijgen de prijzen merkbaar. Door de lagere prijs van het mandje duikt Plus deze week onder de prijs van Jumbo. Doordat de prijs van het Lidl-mandje nog wat harder stijgt dan dat van Albert Heijn, loopt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule ten opzichte van vorige week terug, van 24% naar 18%. (Alle gemeten AGF-hardlopers zijn deze week beschikbaar bij de formules)

     

    Kijken we naar de aanbiedingen van deze week, dan zien we Lidl opnieuw het voortouw nemen met zeven promoties in de AGF-producten in het mandje. Plus heeft vier promoties, evenals Picnic. Jumbo volstaat met twee, terwijl AH deze geen aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten heeft. Witte pitloze druiven zijn deze week bij drie van de vijf gevolgde formules in promotie, waarbij deze bij Jumbo deel uitmaakt van een kies-en-mix-aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 3

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    In week drie van het nieuwe jaar zijn het Jumbo en Picnic die de prijs van het mandje met de populairste AGF-producten verlagen, terwijl deze bij de andere formules juist stijgen. Daarbij geldt dat het gemeten mandje compleet is (oftewel de producten in het mandje zijn deze week bij alle formules vergrijgbaar). De prijsbeweging doet aan de onderlinge verhoudingen tussen de formules weinig af; de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule bedraagt, evenals vorige week, 24%.

     

    Van de 25 gemeten producten zijn bij Lidl maar liefst 15 producten deze week in promotie. Desondanks stijgt de prijs van het Lidl-mandje ten opzichte van vorige week met € 0,91. (Let wel, Lidl is daarmee nog altijd de goedkoopste formule) Aan de andere kant van het spectrum heeft Albert Heijn deze week zes aanbiedingen. Picnic heeft er vier, terwijl Plus en Jumbo er ieder maar één hebben. Plus kiest daarbij voor een 500 gram witlof voor € 0,69 waarmee het ook de laagste prijs van de hier gemeten formules heeft.  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 2

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    De eerste AGF Monitor van het nieuwe jaar laat een opvallende beweging zien: Lidl dat in prijs aanzienlijk afstand neemt van de overige formules (of zoeken die elkaar wat meer op?). Het mandje is deze week bij alle formules compleet en we zien Lidl de prijzen verlagen, terwijl de prijzen bij de andere formules omhoog gaan. Met als resultaat: de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule is zo aan het begin van het nieuwe jaar al aardig opgelopen en komt deze week uit op 24%.

     

    Kijken we naar de promoties, dan zien we dat Lidl zoals gebruikelijk weer het meest actief is met aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten. Zes promoties heeft Lidl namelijk deze week. Picnic heeft er vier, Albert Heijn en Jumbo ieder drie en Plus twee. Mandarijnen en witte druiven zijn deze week bij drie van de vijf formules in de aanbieding.

     

    In week 1 stelde Pricing Experts ook een monitor samen, maar deze is uiteindelijk niet gepubliceerd omdat de meting deels nog in het oude jaar viel waardoor er door de btw-verhoging van het lage tarief (van 6% naar 9%) een vertekend beeld ontstond.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 51

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Hoe ontwikkelen de prijzen van de populairste AGF-producten in een van de drukste weken in de supermarkt? Geconstateerd kan worden dat de gevolgde formules elkaar qua prijs nadrukkelijker opzoeken, aangezien de prijsafstand tussen de goedkoopste (Lidl) en duurste (Albert Heijn) formule aanzienlijk kleiner is dan vorige week (de prijsafstand daalt namelijk van 16% naar 10%). Aan de onderlinge prijsverhoudingen verandert deze week niets. Wat opvalt is vooral dat Picnic opnieuw erg in de buurt blijft bij Jumbo.

     

    Kijken we naar het aantal promoties in de populairste AGF-producten, dan zien we dat Lidl deze week samen met Jumbo het actiefst is. Niet dat Jumbo extra veel promoties heeft, het is vooral Lidl dat het met 'slechts' drie aanbiedingen deze week rustig aandoet. AH, Plus en Picnic hebben er ieder twee. Witte pitloze druiven zijn deze week bij drie van de vijf gevolgde formules in promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.