• AGF Monitor week 24

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Wat een duikeling maken de prijzen deze week bij Plus. Door een combinatie van prijsverlagingen en aanbiedingen duikt Plus ver onder Albert Heijn en nadert Jumbo tot op een paar cent na. Dat betekent dat AH opnieuw het duurst is. Per saldo wordt door alle bewegingen de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule deze week toch maar ietsje kleiner, namelijk 15%.

     

    Lidl schroeft het aantal promoties deze week weer wat op (vijf stuks). Albert Heijn en Plus hebben er ieder drie, terwijl Jumbo volstaat met twee aanbiedingen (waarvan één de jaaraanbieding met bananen). Zowel bij AH als bij Plus is deze week broccoli in de aanbieding, maar ondanks de hogere prijs van het totale mandje heeft AH hier de laagste prijs: € 0,59 (500 gram).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • Superunie met consumentencampagne voor G’woon

    Sinds deze week voert Superunie een con- sumentencampagne voor het merk G’woon. Voor het eerst in het bestaan van Superunie maakt het daarbij gebruik van sociale media en televisie.

    Een fragment uit de tv-commercial van G’woon van Superunie.

    Als onderdeel van de eerder aangekondigde ‘strategie richting 2020’ stroomt bij de Superunie- leden het nieuwe merk G’woon in, dat de merken Perfekt en Markant gaat vervangen. Momenteel zijn er al ruim 200 sku’s in het assortiment van de Superunie-leden te vinden, eind 2018, begin 2019 zal het gehele assortiment G’woon ingestroomd zijn. Daar komt nog eens bij dat Superunie een uitge- breider assortiment G’woon heeft ontwikkeld dan het huidige aantal sku’s Perfekt/Markant. Van de momenteel geïntroduceerde sku’s G’woon is zo’n 20% nieuw assortiment.v“Daarnaast hebben we de producten in de overgang van Perfekt en Markant naar G’woon daar waar mogelijk en zinvol verder verbeterd”, legt Super-unie-directeur Dick Roozen uit. “Het is voor ons een grote operatie, waarbij wij per categorie bekijken waar een verbetering of vernieuwing mogelijk is, zowel qua assortiment als op afzonder- lijk productniveau.” Daarmee bedoelt Roozen dat een artikel onder het merk G’woon beter scoort op aspecten als smaak, gebruiksgemak, intrinsieke productkwaliteit, duurzaamheid en gezondheid. G’woon werd vorig jaar al aangekondigd als de opvolger van Perfekt en Markant. De leden Emté, Poiesz, Hoogvliet, Deen, Jan Linders, Vomar, Boni en Nettorama gebruikten het merk Perfekt, Boon (MCD en Boon’s Markt), Coop en Vomar gebruikten Markant: al deze leden stappen over op G’woon. Bij de formules van Superunie-lid Detail- result (Dirk en Dekamarkt) blijft het huismerk Nr. 1 De Beste in gebruik, bij Plus Retail het gelijknamige Plus. Bij Spar zal een overgang naar G’woon grotendeels gaan plaatsvinden.

     

    Zeker zo opmerkelijk: Superunie is deze week met een consumentencampagne op sociale media en tv gestart. Dat is voor Superunie uniek, tot nu toe waren het altijd de leden zelf die de reclame en ad- vertising van een Superunie-merk op zich namen. En met ‘deze week’ bedoelen we: op tv, want enkele weken terug is Superunie wel al begonnen op sociale media. Over de duur en intensiteit van de Boni en Nettorama gebruikten het merk Perfekt, Boon (MCD en Boon’s Markt), Coop en Vomar gebruikten Markant: al deze leden stappen over op G’woon. Bij de formules van Superunie-lid Detail- result (Dirk en Dekamarkt) blijft het huismerk Nr. 1 De Beste in gebruik, bij Plus Retail het gelijknamige Plus. Bij Spar zal een overgang naar G’woon grotendeels gaan plaatsvinden Zeker zo opmerkelijk: Superunie is deze week met een consumentencampagne op sociale media en tv gestart. Dat is voor Superunie uniek, tot nu toe waren het altijd de leden zelf die de reclame en ad- vertising van een Superunie-merk op zich namen. En met ‘deze week’ bedoelen we: op tv, want enkele weken terug is Superunie wel al begonnen op sociale media.

     

    Over de duur en intensiteit van de campagne doet Superunie geen mededelingen. Manon Daggers is bij Superunie program director voor het merk G’woon. “De tv-commercial toont een verzameling van dagelijkse situaties thuis, bij gewone mensen zoals iedereen. En dat is natuurlijk in overeenstemming met de positionering van G’woon. G’woon heeft als merkwaarden: optimistisch, no nonsense, betrokken en staat voor kwali- teit met de juiste prijs. Het is een merk dat tussen de mensen in staat. Parallel aan de tv-campagne wordt online de merkboodschap verdiept in online-video’s, die per productcategorie meer uitleg geven over het assortiment en de usp’s. Denk daarbij bijvoorbeeld aan diervoedingartikelen waar vlees in verwerkt is dat het niveau ‘1 Ster Beter Leven’-keurmerk draagt, of aan koffie en thee die het predikaat klimaatneutraal mogen dragen.”

  • Becel, het beste wat Unilever heeft

    Becel is het hoogst genoteerde merk van Unilever, als we althans af moeten gaan op een onderzoek van het onderzoeksbureau Brand Finance.

    Brand Finance is een internationaal bedrijf dat jaarlijks de waarde van merken onderzoekt en er de waarde van bepaalt, uit te drukken in euro’s. Hoofdmoot van dat onderzoek is de bepaling van de waarde van een bedrijf dat een sterk merk is, of een of meer sterke merken heeft. En nee, we laten de methodologie even voor wat het is, da’s nu even bijzaak - wie zich daar druk over wil maken, verwijzen we door naar Brand Finance, sorry. Het resulteert al met al in een top-zoveel van ‘bedrijven/merken’. Bovenaan zien we dan namen als Shell, KPMG, ING, Philips, Rabobank, Heineken, Unilever, Randstad, KPN en ABN Amro, dat zijn bijna allemaal bedrijven waarbij het merk en het bedrijf dezelfde naam hebben (behalve Unilever). Maar Brand Finance bepaalt in dat onderzoek ook de waarde van merken of onderdelen in het bezit van die bedrijven. Zo staat bijvoorbeeld Albert Heijn op de 16e plaats, terwijl Ahold Delhaize op plaats 27 belandt (Ahold Delhaize is uiteraard ook wel wat jonger dan Albert Heijn). Maar dat is nog steeds maar een zijlijntje van ons.


    Het opvallendste uit dit onderzoek vinden wij de plek van Becel, het Unilever-merk, met de actualiteit van de laatste maanden in gedachten. Becel staat op plaats 24 – let wel, hoger dan Ahold Delhaize – en dit Unilever-merk is het hoogste merk van Unilever (Unilever- merk nummer twee is Calvé, pas op plaats 50). En nou halen we er maar weer de actualiteit van dit jaar bij: sinds de poging van KraftHeinz (Warren Buffett en de Brazilianen van 3G) om Unilever over te nemen is Unilever aan het piekeren om meer aandeelhouderswaarde te genereren voor de institutionele en particuliere belegger. En een van de mogelijkheden is om het onderdeel ‘fats’ te verkopen. Fats, dat is Becel, Blue Band, Zeeuws Meisje, Bona, Croma etc., de geelvetten dus. Want – zo is de gedachte – daar zou niet meer veel groei in te behalen zijn, in tegenstelling tot ijs, dranken, maaltijdonderdelen etc. Het idee is op zichzelf ook weer omstreden omdat Unilever zich bij zo’n besluit toch weer zal hebben laten leiden door hongerkapitalisten. Een knieval verder voor de belegger, terwijl de werknemer de sigaar zou kunnen zijn. (Enkele weken terug bijvoorbeeld protesteerde de ondernemingsraad tegen dit plan.) Bovendien zou Unilever daarmee zijn Nederlandse oorspronkelijke activiteit van de hand doen: wat ooit begon als Van den Bergh & Jurgens (en later fuseerde met het zeepbedrijf van de Britse ‘Lever Brothers’).

     

    Maar ja. Becel is het beste wat je hebt, zegt dit onderzoek van Brand Finance. Dus als Unilever de geelvetten al verkoopt, dan is het in de ogen van deze onderzoeker niet zozeer ballast dat dan de deur uit gaat, maar veeleer tafelzilver. O, maar dan brengt het ook veel op... Ja, zo kun je het ook zien.

  • Weidegang van Poiesz-klanten

    De zomer is weer in aantocht en de koeien mochten allang weer aan hun weidegang beginnen, maar van Poiesz mochten dat begin deze maand ook zo’n 700 klanten, die deelnamen aan promoties van Poiesz. Die kregen een ‘boerenlunch’ voorgescho- teld bij een boer die aangesloten is bij het Boeren- gilde, dat zich sterk maakt voor een omgang met het weidelandschap zodat weidevogels daar goed kunnen gedijen. En daarmee belanden we meteen ook bij de andere partner van dit initiatief: Weide Weelde, waar we vorig jaar ook al over schreven. Zuivel die gemaakt is van melk (van koeien) van boeren die er alles aan doen om te voorkomen dat de weidevogel uit het Nederlandse landschap verdwijnt. De scholekster, tureluur, wilp of grutto zal zich bij zo veel Friezen pardoes in zijn habitat echter rot geschrokken zijn, terwijl het nota bene voor hem bedoeld is.

  • FOODPOLICY OUTBREAK 2017

    Wat moeten we met die hardleerse consument?

    Eigenlijk zit de consument de verduurzaming van de levensmiddelensector maar in de weg. De consument weet maar weinig van voeding, laat staan van duurzame voeding. (Her)opvoeden of toch maar weer ‘ouderwets’ verleiden en inspireren?

    Door: Gé Lommen, Dave van Loon, Marieke Venbrux Foto’s: Jan Willem Houweling

    Of er millennials in de zaal zitten, wil SFYN- directeur Jorrit Kiewik weten. Er gaan een paar aarzelende handen de lucht in. Het merendeel van het Outbreak-publiek stamt van vóór 1980. Des te interessanter en relevanter wellicht het ‘millennial- debat’, deze ochtend op het Outbreak-congres. Een millennial-debat, wat moeten we ons daar bij voorstellen? Van millennials wordt wel gezegd dat ze weinig hechten aan materie, geen vaste baan, grote leasebak of koophuis ambiëren, maar vooral vrijheid en plezier in hun werk nastreven en dan als het effe kan ook nog ‘het verschil’ willen maken. Vier millennials uit de supermarktsector gaan met elkaar in gesprek, om elkaar en het (oudere) publiek te laten zien wat de nieuwe generatie drijft. Vooral op het gebied van duurzaamheid, want daar gaat het op Outbreak veelal over. Wie die millennials zijn? Marieke Doolaard, manager CSR & sustainability bij het CBL, Floor Uitterhoeve, sustainability manager bij de FNLI, Dennis Iseger, manager communicatie & CSR bij Arla Foods en David Klingen, ooit duurzaamheidsmanager bij onder andere Albert Heijn en Marqt, maar inmiddels (mede-)eigenaar van een food startup die de producten Chikko Not Coffee (een alternatief voor koffie) en Ghee Easy (een ‘alternatieve boter’) op de markt heeft gebracht. Mede-millennial Jorrit Kiewik, zelf 25, leidt het debat. Kiewik is directeur van wat voorheen de Youth Food Movement was, maar wat sinds eind april het Slow Food Youth Network (SFYN) heet.

    De deelnemers aan het ‘millennialdebat’, v.l.n.r.: Marieke Doolaard (CBL), Floor Uitterhoeve (FNLI), David Klingen (Chikko Not Coffee/Ghee Easy), Dennis Iseger (Arla Foods) met debatleider Jorrit Kiewik.

    ‘Minder met minder’

    De eerste stelling waarover de vier hun licht mogen laten schijnen: ‘Weg met de valse romantiek, duurzame versnelling komt er alleen met technologische innovaties’ – een boodschap die bijvoorbeeld Louise Fresco (vorig jaar te gast op Outbreak) al langer verkondigt. Já, vinden Iseger, Doolaard en Uitterhoeve: tech- nologie ís noodzakelijk, al ligt de echte versnel- ling vooral bij ‘onszelf ’. Klingen wil vooral ‘min- der met minder’. ‘We moeten 9 miljard mensen voeden in 2050!’, wordt er vaak geroepen. Maar met welk dieet en met hoeveel verpakkingen gaan we dat doen?” We staren ons onnodig blind op de noodzaak van technologische innovaties, vindt hij. “Ik ben niet tegen technologie, maar zie ook geen noodzaak voor paniek, dus waarom zou je altijd maar méér willen? Denk daar eens over na.” Juist bedrijven in de food roepen vaak van alles als het over duurzaamheid gaat, maar duurzaam heid gaat vooral ook over dingen níet doen. “Uni- lever lanceerde in 2011 het Sustainable Living Plan, ongeveer tegelijkertijd kwam het met een wasverzachter op de Indiase markt. Dus aan de ene kant een hoop bombarie rondom duurzaamheid, aan de andere een bullshitproduct met een énorme foodprint. Doe dat dan gewoon níet.” Helaas, er zit niemand van Unilever in de zaal om hier eens op te reageren, en dus gooit Kiewik er een volgende stelling in: ‘Voor een duurzame supermarkt zou je eerst de consument moeten opvoeden’.


    De zaal is het daar niet mee eens. Enkele uitzon- deringen daargelaten, onder wie Sophie de Graaf, beleidsmedewerker Beter Leven Keurmerk bij de Dierenbescherming. “Ik denk dat de consument zelf onvoldoende kennis heeft om de duurzame keuze te kunnen maken.” Klingen sluit zich daarbij aan. “Ik heb bij verschillende supermarkten gewerkt en juist daardoor ben ik de hoop in de macht van de consument verloren. Ik heb gezien hoe groot de macht is van de marketingcollega’s verderop op de gang. Ik ben voor striktere regels. Wetgeving? Doe maar, het geeft duidelijkheid.” Uitterhoeve pleit voor een combinatie van instrumenten, zoals bij vlees is gebeurd. “Daar
    is het aanbod door wetgeving, de sector zelf en het sterrensysteem van de Dierenbescherming aanzienlijk verduurzaamd.”

    Hugo Byrnes (Ahold Delhaize):

    ‘1,5% afval, da’s nog altijd een hele berg’

    Ahold had voorafgaand aan de fusie met Delhaize een helder duurzaamheidsbeleid waarmee het aanzienlijke vooruitgang boekte. En toen kwam de fusie. Hoe staat het er nu voor? Hugo Byrnes, vice president product integrity, kwam dat uitleggen. “Even vooraf: ik werk voor Ahold Delhaize, maar niet voor Albert Heijn.” Byrnes vertelde er nog snel bij dat het aandeel van Albert Heijn binnen Ahold Delhaize ongeveer 15% is, om het in perspectief te plaatsen. “We hebben er heel veel werkmaatschap- pijen bij gekregen.” Byrnes houdt zich bezig met productintegriteit: hij moet zorgen voor veilige producten die voldoen aan wet- en regelgeving. Daarnaast wordt duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel van productintegriteit. “Kijk je naar de waarden zoals die voor Ahold Delhaize zijn geformuleerd, dan zijn integriteit en zorg heel wezenlijk voor mijn functie. Leuk vind ik dat humor als bedrijfswaarde is aangemerkt. Die waarde komt overigens van Delhaize, niet van Albert Heijn.”

    Goed, terug naar het duurzaamheidsbeleid van Ahold Delhaize. Er zijn drie ‘focus areas’: gezond eten bevorderen, verminderen van voedselverspiling en creëren van een gezonde werkomgeving. En daar horen weer vijf ‘essentials’ bij: product- veiligheid en duurzaamheid, klimaatimpact, verbinding maken met gemeenschappen en het ontwikkelen van werknemers en het bieden van een veilige werkomgeving. Als lid van het Consumer Goods Forum (CGF)
    – CEO Dick Boer is daar actief bij betrokken – onderschrijft Ahold Delhaize de ‘Sustainable Development Goals’ van de Verenigde Naties. “We werken binnen het CGF-platform samen op tal van onderwerpen. Neem gezonder eten: in 2020 moeten onze producten voor 45% bestaan uit gezonde en gezondere producten. Hierbij gaat het om huismerken, inclusief merkloos vers. “We moeten consumenten inspireren, niet opvoeden.

     

    Je moet het de consument vooral ook makkelijk maken.” Ander voorbeeld: het reduceren van voedselaf- val. In 2020 moet die hoeveelheid met 20% zijn gedaald. “Daar schakelen we voedselbanken voor in, maar we moeten vooral zuiniger met producten omgaan, ook in samenwerking met leveranciers.” Byrnes noemde hierbij ook Instock, het door Ahold-medewerkers gestarte restaurant dat kookt met onverkoopbaar Albert Heijn-assortiment. “Uiteraard is de impact op voedselver- pilling beperkt, maar ze zetten het onderwerp wel op de kaart.” En met al die inspanningen komt Albert Heijn uit op een afvalcijfer van 1,5%. “Da’s nog altijd een hele berg.” En wat betekent het duurzaamheidsbeleid voor leveranciers? Die moeten gecertificeerd zijn volgens GFSI. Daarnaast gelden er voor risicolanden aanvullende eisen aan de hand van BSCI (social compliance).

     

    Thee, koffie, cacao, palmolie, soja, houtvezel en vis zijn als kwetsbare productgroepen gedefinieerd. Daarbij kiest Ahold Delhaize voor fysiek gecertificeerde producten. “In Nederland zitten we met palmolie al bijna op 100% duurzame olie. Soja is onderbelicht als het gaat om duurzaamheid. Dat zit vooral in de keten, niet zozeer in humane voeding, dat is slechts 0,4%. Persoonlijk wil ik ook voor soja naar fysiek gecertificeerde producten. Zover is het nog niet.” En onlangs nog kondigde Ahold Delhaize het initiatief om tonijn te verduurzamen aan. “We lopen daarbij tegen een certificeringsprobleem aan, want grote partijen lukt dat wel, maar we willen juist ook de kleine vissers in dit verhaal meenemen.” Nog uitdagingen genoeg dus.

     

    Wat staat er de komene tijd op de ‘verduurza- mingsagenda’ van Ahold Delhaize? Non-food safety, dierenwelzijn, rundvlees, eieren, noten, rijst, verpakkingen... “De lijst wordt steeds langer. Overigens is dierenwelzijn wel een erg Nederlands thema. Dat valt me steeds weer op.” Eén vraag uit de zaal nemen we hier nog mee. Rob Morren van ABN Amro wilde van Byrnes weten hoe de rekening van duurzaamheid wordt verdeeld tussen retailer en leverancier, want op korte termijn kost verduurzamen gewoon geld. Byrnes: “Hoe die kosten worden verdeeld is onderdeel van het onderhandelingsspel tussen retailer en leveranciers.”

     

    Ben van Ommen (TNO):

     

    Koken volgens het dna-profiel van de klant

    Waar Ben van Ommen, directeur systeembiologie, zich bij TNO mee bezighoudt, zou best eens heel groot kunnen worden: gepersonaliseerde voeding, voeding die precies is afgestemd op datgene wat een individu nodig heeft. Het idee? Grofweg: je krijgt een thuistest opgestuurd, waarmee – door middel van bijvoorbeeld een ademtest, een bloedtest etc. – bepaalde fysiologische gegevens tot op celniveau van jou als consument zijn te achterhalen. Zo valt ook te achterhalen ‘welk processen er in jouw lijf rammelen’, en die processen zijn vervolgens recht te breien of te optimaliseren met voedingsmiddelen. De praktische uitwerking daarvan is dan een maaltijdbox, exact afgestemd op jouw dna, op jouw fysiologische behoeften en tekortkomingen.

    ‘Ik vind het fantastisch wat Wakker Dier heeft neergezet, hoe irritant het soms ook is’

    Toekomstmuziek? Niet helemaal. Habit, een foodstartup in San Francisco, is volop bezig met ‘koken volgens het dna-profiel van de klant. TNO ontwikkelt de wetenschappelijke basis van de methodiek waar Habit gebruik van maakt, de Amerikaanse soepfabrikant Campbell heeft een tijd geleden 32 miljoen dollar in Habit geinvesteerd. De denkbare volgende stap is volgens Van Ommen dat “mensen al hun gezondheidsdata op hun telefoon of bankpas hebben staan en bij Albert Heijn of Jumbo helemaal niet meer naar etiketten hoeven te kijken, maar aan de hand van een snelle scan met hun telefoon precies kunnen achterhalen wat wel en niet goed voor hen is.” Maar is dat gebeurd omdat de consument daar om vroeg, of omdat clubs als Wakker Dier hebben lopen pushen? vraagt Klingen. En daarmee slaat hij meteen een brug naar een volgende stelling: ‘Activistische ngo’s zijn onont- beerlijk voor een goed CSR-beleid’.

     

    FNLI, Jumbo: compliment voor ngo’s

    Volgens Iseger hebben we in Nederland geen écht activistische ngo’s meer. “De ngo’s hier willen meedenken. Dat levert ook veel meer op dan activisme, kijk naar het Beter Leven Keurmerk.” Ingeborg Biemans, manager corporate communicatie & mvo bij Plus zit in de zaal en is het met Iseger eens. Desondanks zijn ngo’s ook in ons land soms niet vies van spandoeken en protest- acties. Ngo’s moeten daarom wel kiezen, vindt ze. “Of je gaat met ons in overleg, of je gaat de boer op. Doe je het allebei, dan wordt het lastig.” Je moet de ngo’s erbij hebben, vindt Marieke van Zoggel, mvo-manager bij Jumbo Supermarkten. “Van spandoeken voor het gebouw worden wij natuurlijk niet heel blij, maar ngo’s houden de organisatie wel wakker. Het lastige bij ngo’s is alleen wel dat ze vaak single issue minded zijn.” Uitterhoeve is het met haar eens. “Ngo’s richten zich vaak op één issue, wij als sector moeten op verschillende schaakborden tegelijkertijd schaken. Dat is soms frustrerend.”

     

    Dat neemt niet weg dat ze het ‘fantastisch vindt wat Wakker Dier heeft neergezet, hoe irritant het soms ook is.’ “Tegelijkertijd moeten bedrijven duurzame stappen nemen omdat ze echt iets willen veranderen, niet uit angst voor spandoeken. Die angst die zien we nog best vaak bij bedrijven.” Wat Klingen betreft zouden er juist veel meer one issue ngo’s moeten zijn. “Het feit dat ze helemaal voor één thema kunnen gaan, maakt ze effectief. Supermarkten verkopen energy drinks aan kinderen. Ik vind dat gestoord, en ik denk dat dat verandert als er een ngo opstaat die zich puur en alleen op die energiedranken richt.” Een club als Foodwatch doet dat al, krijgt hij terug uit de zaal. “Maar er is ruimte voor veel meer partijen. Kijk naar het succes van Wakker Dier.”

     

    ‘Maak gebruik van de jongeren’

    Tot slot: hebben de millennials nog een tip om duurzaamheid in organisaties te versnellen? “Zonder belerend te willen zijn: maak zelf de bewuste keuze, op je werk, als je boodschappen doet etc. aldus Doolaard. En ja, daar moet ze zelf af en toe ook aan herinnerd worden. Klingen benadrukt nog eens om sommige dingen gewoon niet te doen. “Prima, die fair trade bananen bij Plus, maar stop dan ook met de verkoop van RedBull.” Uitterhoeve adviseert om vaker en beter gebruik te maken van de nieuwe, jonge mensen in een organisatie. “Veel van wat we niet doen om te verduurzamen, heeft te maken met oud zeer. Schuif de nieuwe mensen daarom eens naar vo- ren, gebruik hun naiviteit om het met een schone lei nóg eens te proberen.” ■

    August de Vocht (NoFoodWasted):

    Verspilling te lijf met de Afgeprijsd-app

    Bijna 200 supermarkten zijn inmiddels aangesloten bij de Afgeprijsd-app die August de Vocht met zijn bedrijf NoFoodWasted ontwikkelde. Dat zijn tot dusver allemaal winkels van ondernemers en franchisers, al lijkt – nu het aantal aangesloten supermarkten groeit – ook een supermarktketen (eindelijk) echt interesse te hebben.

    De Afgeprijsd-app, die verspilling moet tegen- gaan, laat consumenten zien welke producten bij hun lokale supermarkt tegen de houdbaarheids- datum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Het is nadrukkelijk geen folderapp. “Producten waar wij de consument op attenderen hebben een tht tot maximaal acht dagen. Wc-papier dat uit het assortiment gaat kom dus niet in de app”, aldus De Vocht. Over die tht had hij ook nog wel een vraag aan de aanwezigen: is de tht-datum nu juist goed voor de business, of niet? Op korte termijn wellicht wel, het drijft consumenten tot nieuwe aankopen, aldus de zaal. Maar op lange termijn werkt het juist averechts. “Dan gaan mensen misschien ook weer proeven, ruiken, voelen en worden zij meer betrokken bij het voedsel dat zij kopen.”

    Sander de Jong (Fairfood):

     

    Volledig traceerbare keten

    Welke uitdagingen de Outbreak-aanwezigen zoal zien om duurzaamheid in ons voedselsysteem te versnellen? Daar is Fairfood-directeur Sander de Jong benieuwd naar. Een van de uitdagingen die naar voren komen, is transparantie. En laat nu juist dat iets zijn waar Fairfood, dat zich inzet voor eerlijk eten voor een eerlijke prijs, zich nadrukkelijk hard voor maakt. Fairfood heeft een wat lastige tijd achter de rug, maar in april ging het vernieuwde Fairfood live. Een eerste wapenfeit is de kokosnootcampagne, die onlangs van start ging. Kokosproducten zijn in opmars, maar daarnaast wordt ook veel kokos gebruikt in niet- kokosproducten, zoals drop en oploskoffie. Al die kokos is niet altijd even duurzaam, kokosboeren krijgen vaak geen eerlijke prijs. Fairfood gaat daarom nu zelf 1.000 kokos- noten uit Indonesie halen. Het wil daarbij een volledig traceerbare keten opzetten, via de zogeheten ‘blockchaintechnologie’. Consumenten die een door Fairtrade geimporteerde kokosnoot kopen, kunnen daardoor exact zien waar deze vandaan komt en welke bedragen er op welke plek in de keten met die kokosnoot gemoeid zijn. “We willen een product van A tot Z volledig transparant maken. Als dat lukt, is dat uniek in Nederland.”

    Anne-Corine Vlaardingerbroek (Jumbo):

     

    Nog veel huiswerk voor Veghel

    De stappen van Jumbo op het gebied van mvo en duurzaamheid zijn eigenlijk helemaal niet zo be- kend. Bij Jumbo in de pers en zeker ook in de vak- pers gaat het vooral over de vraag hoe die nieuwe, de laatste jaren fors gegroeide nummer twee in de supermarktsector het doet. Groei in omzet, winst, aantal winkels, aantal pup’s (298 momenteel), bezorgwinkels (100 momenteel), de initiatieven Jumbo Foodmarkt en onlangs Foodmarkt City by Jumbo, de overname en de wisselwerking tussen Jumbo en La Place, dat soort dingen. En er is als het over duurzaam en Jumbo gaat altijd één groot wapenfeit te melden: ‘De Nieuwe Standaard Kip’, nu alweer een jaartje of drie oud, die Jumbo in een dialoog met Wakker Dier liet ontstaan, een kip die langzamer groeit dan de plofkip, die afleiding heeft, daglicht heeft en waarvan – zo omschreef Anne-Corine Vlaardingerbroek het – de voeding langzaam maar zeker steeds meer graan heeft gekregen, ten koste van soja. En bij die soja probeert Jumbo over te stappen van Zuid-Amerikaanse naar Europese soja. Die kip omschreef Vlaardingerbroek als ‘een kleine stap voor de mensheid, maar een grote voor de kip zelf ’.


    Maar Jumbo is zeker nog niet waar het wezen wil, zoveel werd wel duidelijk als je de keren telt dat Vlaardingerbroek in haar presentatie en de beantwoording van vragen uit de zaal zei: “Zo ver zijn we nog niet.” Want uitdagingen genoeg. “We schuren tegen die sterrenkip aan.” Bedoeld wordt hier de ‘Beter Leven Een Ster’-kip. De wens om die
    sterrenkippen in de koeling te krijgen is er zeker. “Maar dan moet kippenboer a of b nog wel die overdekte uitloop hebben voor zijn kippen, en dan moet de gemeente daar bijvoorbeeld nog ja tegen zeggen.” Illustratiever kon het niet, twee dagen later besteedde het NOS-Journaal aandacht aan een dilemma. In Noord-Brabant neemt het aantal kip- pen- en varkensboerderijen af, maar de boerderijen zelf breiden alleen maar uit. En een gedeputeerde van de provincie legde voor de microfoon uit dat de provincie eigenlijk niet goed raad weet met tegenstrijdige duurzaamheidscriteria: fijnstof, dierenwelzijn, landschapskwaliteit en noem ze maar op.


    Maar het kan bij Jumbo ook een interne kwestie zijn. Jumbo verkoopt geen paling: bedreigde vissoort. Maar sommige Jumbo-franchisers nemen op eigen houtje nog wel eens paling in hun as- sortiment op, want paling is weliswaar bedreigd, maar daarom nog niet minder lekker. En dan gaan Vlaardingerbroek en haar collega’s met die franchisers praten, om die paling uit het assortiment te halen. MSC-vis? ASC-vis? 95% van de Jumbo-vis voldoet daaraan, alleen de tonijn in de sushi niet. Er ligt nog een berg aan huiswerk in Veghel te wachten – maar dat geldt eigenlijk voor elke formule. Hoe ziet mvo eruit bij Jumbo? De sheet van Vlaardingerbroek was een bonte verzameling oorzaken, gevolgen, keuzes en aannames. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft intrinsieke drijfveren (‘bijvoorbeeld omdat wij dat zelf willen’) en extrinsieke drijfveren (‘bij- voorbeeld omdat de klant dat steeds meer van ons verlangt’).

    Jaap Wassink (Coca-Cola):

     

    ‘We laveren tussen betutteling en morele verplichting’

    De stappen zijn inmiddels wel bekend, Coca- Cola heeft de nodige media-aandacht gehad toen het z’n besluiten bekendmaakte. Meer alternatie- ven voor de suikerhoudende Coca-Cola Regular, zoals Coca-Cola Zero. Voortaan alleen nog maar reclame en promotie voor de suikervrije Coca- Cola-varianten. En onlangs besloot Coca-Cola om Sprite in Nederland alleen nog maar in een suikervrije variant op de markt te hebben. Dat is een soort test van Coca-Cola om te bekijken in hoeverre zo’n rigoureuze ingreep in het assorti- ment van het bedrijf gaat uitpakken. Wassink, vice president & country director voor Neder- land van Coca-Cola European Partners, vertelde daarbij: “Nederland is natuurlijk maar een kleine markt voor de mensen in Atlanta, wellicht, met de nadruk op wellicht, heeft dat bij het besluit een rol gespeeld. Wij in Nederland hebben ons ook opgeworpen als kandidaat voor dit besluit.” Hoe dan ook, Coca-Cola is ‘best wel om’, als het om suiker gaat. Wassink is van de stempel van ‘we willen groeien’, een bekende ambitie waar geen enkele levensmiddelenfabrikant zich aan wil onttrekken en dat erkende hij ook: “Wij zijn net een normaal bedrijf.” Maar die wens tot groei leidt meteen ook tot discussies. “Als wij zeggen ‘we willen tot 2020 met 5% groeien’, houdt dat dan in dat je dan 5% dikkere kinderen krijgt of 5% meer dikke kinderen? Of – een andere belangrijke kwestie – dat je in 2020 5% meer zwerfafval gaat veroorzaken? Dat zijn wel de gesprekken intern.

    Rechts Coca-Cola-directeur Jaap Wassink, op het FoodPolicy Outbreak-congres geïnterviewd door Meike de Jong van RTL Nieuws. Het onderwerp, uiteraard: de ommezwaai van Coca-Cola in de kwestie ‘suiker’.

    Daarom hebben we gezegd: ja, we willen groeien, maar alleen op zo’n manier dat de samenleving het van ons accepteert.” Coca-Cola heeft natuurlijk ook van die ‘echte’ fmcg-managers in huis, die voor groei gaan en deals en pakkende promo’s in de supermarkt en dat soort dingen en die bijvoorbeeld vinden dat – uitgangspunt van Coca-Cola ooit, of misschien wel nog steeds – de consument altijd en overal een flesje of blikje Coca-Cola kan vinden – ‘at arm’s length’, zegt het Coca-Cola-verhaal. Over dat verschil tussen extreme commercianten en maatschappelijk bevlogenen zegt Wassink: “Dat heeft intern tot de nodige strijd geleid, de ene vindt het betutteling, de ander een morele verplichting. Maar: het is goed dat die discussie ontstaan is. Daardoor krijg je een bedrijf als dat van ons op een goed spoor voor de toekomst.” Bijzonder om te horen: Wassink is thuis streng als het gaat om de frisdrankinname van de kinderen, er is een grens thuis en in het weekend mag het een glaasje meer zijn.

     

    Wie bij een frisdrankfabrikant werkzaam is, probeert de waarden en normen van thuis in overeenstemming te krijgen met de waarden en normen van op het werk. Werk, thuis... de vraag drong zich meteen op, bij een congresganger: wat ziet Wassink voor zich alsene vindt het betutteling, de ander een morele verplichting. Maar: het is goed dat die discussie ontstaan is. Daardoor krijg je een bedrijf als dat van ons op een goed spoor voor de toekomst.” Bijzonder om te horen: Wassink is thuis streng als het gaat om de frisdrankinname van de kinderen, er is een grens thuis en in het weekend mag het een glaasje meer zijn. Wie bij een frisdrankfabrikant werkzaam is, probeert de waarden en normen van thuis in overeenstemming te krijgen met de waarden en normen van op het werk. Werk, thuis... de vraag drong zich meteen op, bij een congresganger: wat ziet Wassink voor zich als het om de vele frisdrankautomaten op scholen gaat? Ook daar, zegt Wassink, kan een presenta- tie van suikervrije en suikerhoudende varianten langzaam maar zeker overgaan op alleen suikervrije varianten. Bovendien, suikervrij zit nu al eerder op ooghoogte en suikerhoudend onderin. Wassink was voorzichtig met harde voornemens hierbij, het was meer in termen van ‘ik sluit niet dat...’, maar als Coca-Cola-consumenten lang- zaam maar zeker zullen overstappen op alleen maar suikervrij, zal dat als vanzelf inhouden dat in die automaten alleen maar suikervrij zal zitten. De ‘Regular’ sterft een soort natuurlijke dood, dat is het scenario.
     

    Andere vraag uit de zaal: ‘waarom doe je niet rigoureus met Coca-Cola wat je ook met Sprite hebt gedaan?’ Wassink kijkt wel uit, denk je dan, daarvoor is ‘regular’ natuurlijk veel te groot. Het antwoord van Wassink is diplomatieker. “Bij frisdranken op citrusbasis is het smaakverschil tussen suikervrij en suikerhoudend voor veel consumenten verwaarloosbaar. Maar bij cola niet.” En dan is er nog de kwestie zwerfafval. Het bedrijf heeft zich uitgesproken als toekomstige klant van Avantium, een jong bedrijf dat geen petflessen wil maken maar ‘pefflessen’, geheel plantaardig en ook afbreekbaar. De overgang van ‘pet’ naar ‘pef ’ is daarbij niet alleen een zwerfafval- en afbreekbaarheids kwestie, pet is immers deels geproduceerd van materiaal uit fossiele brandstoffen, dus op termijn zal Coca- Cola daar ook van afzijn. De fabriek die dat gaat doen, is er echter nog niet zomaar, die moet de komende jaren ergens in de omgeving Antwerpen operationeel worden.

    Nestlé en de eerlijke cacao:

     

    ‘Mensen blijven ons helaas wantrouwen’

    Ooit deed de oprichter van Nestlé de uitspraak dat het hem bij de ontwikkeling van levensmid- delen te doen was om ‘enhancing the quality of life and contributing to a better future’. En die uitspraak van toen heeft Nestlé de laatste jaren weer meer omarmd. Een van de grote mvo-projecten is het ‘Nestlé Cocoa Plan’, dat vooral ‘fair trade’ beoogt, kinderarbeid en andere vormen van uitbuiting wil bestrijden en dat de cacaoboeren economisch onafhankelijker maakt en waarmee in 2009 een start werd gemaakt. Business executive officer voor confectionery (zoetwaren) Martine Olijslagers-Kuip spaarde in haar presentatie haar bedrijf niet: Nestlé is omslachtig geweest als het om duurzaamheid en mvo ging. “Wij waren jarenlang vaag, omdat we zo groot waren.” Die houding is opgegeven, zeker als het om chocolade gaat. Er zijn wereldwijd zo’n 5 miljoen cacaoboeren, de meeste in Ivoorkust. Het is niet eens bekend hoeveel cacaoboeren- coöperaties er zijn, maar ook dan: de meeste in Ivoorkust, en van die honderdduizenden coöperaties helpt Nestlé er inmiddels 74. Maar 74? Nee, want het in Nederland zeer sterk opgekomen merk Tony’s Chocolonely helpt bijvoorbeeld maar 3 coöperaties.

    Martine Olijslagers-Kuip over het ‘Nestlé Cocoa Plan’, het langlopende fairtradeproject van Nestlé.

    Nestlé heeft in dat cacaoplan op onderdelen afzonderlijke programma’s opgezet, zoals het ‘child labour monitoring and remediation system’, ter controle op kinderarbeid. Maar Olijslagers draaide er niet omheen: “Op dit moment kunnen wij niet garanderen dat er nergens sprake is van kinderarbeid en ook niet dat alle cacao honderd procent slaafvrij is.” Dan zou je elke dag in elke cacaoplantage urenlang een controleur moeten hebben en dat is onhaalbaar – en dat geldt voor alle chocolade, en dus voor alle chocoladefabrikanten. “We staan er niet bij als er een cacao- boom wordt geplukt.” Olijslagers draaide er ook niet omheen als het om de sympathie van consumenten voor Nestlé gaat. Nestlé is op sociale media voortdurend in dialoog met consumenten, maar waar de een zijn waardering uit voor wat het bedrijf doet, blijft de ander wantrouwig. Voorbeelden toonde Olijslagers ook. ‘Liar!’, is een reactie. En: ‘Nestlé is cancer.’ “Daar hebben we mee te dealen, we zijn een grote multinational en je hebt je imago bij velen nog altijd tegen, wat je ook doet.”


    En dat is nog niet alles, want net als bij grote hulpacties, geldt ook hier: ‘komt het geld wel terecht op de plekken waar het moest komen?’ Olijslagers: ‘Je ziet ook reacties in de trant van ‘je vertelt het wel, maar bewijs het maar’.” Nestlé Nederland is weliswaar niet aangesloten bij Max Havelaar, Utz en andere bestaande initiatieven, maar heeft eind vorige maand wel de aanzet gegeven tot een dialoog met deze en andere: het Nestlé Cocoa Plan Forum. Dat is een discus- siegremium over cacao en chocolade, waar andere partijen bij kunnen aanschuiven. Zoals daar zijn: Utz, Solidaridad, Cargill, Ahold Delhaize, pers, maar ook de vrouw van ‘Winny’s Soulfood’, een van die mensen van een (kleinschalige) lekkernijenwinkel in Amersfoort, die Nestlé tot nu toe ook niet zo geloofde. En dat moet de komende tijd nog verder z’n beslag krijgen. Olijslagers: “We worden niet in één keer zomaar een sympathiek bedrijf bij iedereen, we weten niet meteen of al onze inspanningen resultaat opleveren, we weten wel dat we dit cacaoplan niet overal met borstklopperij moeten verkondigen en we weten dat we vooral níet moeten suggereren dat we allerlei claims volledig kunnen waarmaken.”

    Agri meets Design

     

    Wortelexperiment

    Wat zien we hier? Een experiment met wortels als onderdeel van de workshop ‘De kracht van design’. Twee groepen: de ene groep krijgt een overvloed aan wortels en rumoer (op de hoofd- telefoon) aangeboden, terwijl een andere groep één wortel krijgt (en een verhaal over die wortel op de hoofdtelefoon). Het verschil in omgang met de wortels tussen de groepen is opmerkelijk. Achteloosheid versus interesse. Het experiment demonstreert wat aandacht als extra ‘ingrediënt’ teweeg kan brengen. Een zogeheten +1 ingredient? De workshop werd verzorgd door Agri meets Design, een platform waar boeren en ontwerpers samen naar oplossingen zoeken voor knelpunten in het voedselsysteem. Waarom samenwerken met ontwerpers? Vanwege de frisse blik die anders doet kijken en denken.

    Loethe Olthuis (Volkskrant):

     

    Wat is het duurzaamste product?

    Van Loethe Olthuis, bekend van de rubriek de Volkskeuken in de Volkskrant, verscheen on- langs het boek ‘Zin en onzin in de supermarkt’. “Ik schrijf al 30 jaar over voeding en gezondheid. Mensen weten eigenlijk maar heel weinig van voedsel, laat staan van duurzaam voedsel.” Daarom bedacht Olthuis een workshop waarin de deelnemers in groepjes van een aantal producten moesten bedenken wat het meest duurzame product is. Maar daar waar de kennisvan voedsel van consumenten tekort schiet, is die van een workshopdeelnemer op Foodpo- licy’s Outbreak natuurlijk wel iets groter. Niet dat alle antwoorden juist waren, maar in de discussie moest Olthuis het op onderdelen wel afleggen tegen de workshopdeelnemers. Over de duurzaamheid van soja bijvoorbeeld; zo komt de soja in het Nederlandse veevoer lang niet altijd uit platgebrande voormalige oerwoudgebieden.

  • Metro: food versus elektronica

    Iedereen had het idee dat de Metro’s en Makro’s van het concern Metro overeind werden gehouden door de elektronicaketens Mediamarkt en Saturn. Maar: ‘Bartjens’, de column in Het Financieele Dagblad voor financiële analyse, is er eens doorheen gelopen, en concludeert dat het andersom is. Metro, dat zich gaat opsplitsen in een food- en groothandeltak en een elektronica-retailtak (met als nieuwe naam Ceco- nomy), kwam begin deze maand met kwartaalcijfers; met voor het eerst inzage in cijfers van de twee afzonderlijke takken. Wat blijkt? Het bedrijfsresultaat van Mediamarkt en Saturn bij elkaar (ebit) is een verlies van € 34 miljoen, terwijl ‘food’ (zb-groothandels Metro en Makro en supermarktketen Real) € 90 miljoen winst maakt. Veelzeggende zin in Bartjens: “Media- markt was dus niet de steunbeer die een uiterst matig renderende voedingstak in leven houdt, zoals veel analisten hadden verwacht.” Die laatste opmerking roept nieuwe vragen op. Zou het beursgenoteerde Metro dan jarenlang analisten daar nauwelijks iets over gemeld hebben?

  • Stoelendans bij fullservice is belemmering

    Privatelabelleveranciers ervaren de samenwerking met discounters als beter dan die met fullservice-supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek van International Private Label Consult (IPLC).​

    IPLC bracht deze maand een rapport uit, ‘Driving Private Label Growth through Collaboration’. Dat is een verslag van een onderzoek dat IPLC uitvoerde onder privatelabelfabrikanten: IPLC heeft gevraagd naar de wijze waarop zij hun relatie met afnemers aan de retailkant ervaren. Het onderzoek is gedaan aan de hand van interviews, IPLC heeft 113 privatelabelproducenten in zestien verschillende landen geïnterviewd. In dat rapport blijkt dat deze producenten de samenwerking met fullservice-supermarkten als lastiger ervaren dan die met discounters. De samenwerking met de eerste groep afnemers wordt omschreven als eenzijdig, moeizaam en weinig efficiënt.

     

    Het grootste struikelblok? De vele wisselingen van inkopers en category managers. Daardoor verdwijnt er geregeld belangrijke kennis over producten, productkwaliteit, de categorie en de marktverhoudingen. Eenvoudig gezegd: de afnemer moet dan opnieuw een relatie opbouwen met de producent en vice versa. Maar uit de interviews komt ook naar voren dat kwaliteit maar zelden prioriteit heeft, het gaat vooral om de laagste prijs. In het onderzoek wordt in zo’n patroon gesproken van ‘spreadsheet-inkopers’. En dat is niet de enige bevinding die verrast. In het contact tussen privatelabelfabrikant en inkoper/ category manager bij fullservice-formules verloopt de communicatie moeizaam, over veel schijven en dat frustreert de efficiency. Ook in de keten van productie tot aan het schap zouden bij deze afnemersgroep afnamevoorspelling, planning en promoties beter moeten, aldus de fabrikanten. Volgens het IPLC-onderzoek moeten ook ‘last-minute orders’ tegen hoge kosten worden geproduceerd om boetes na niet-levering te voorkomen. Dat is allemaal een opvallend contrast in de omgang met discounters. Wie aan Aldi en/of Lidl levert, heeft te maken met een persoon die jarenlang dezelfde functie vervult. Kennis en kunde worden alleen maar meer en daar hebben volgens de geïnterviewde fabrikanten beide partijen voordeel van. En hoewel discounters uiteraard zeer naar de prijs kijken, geven zij vooral ook een hoge prioriteit aan productkwaliteit. Verder omschrijven de fabrikanten in dit onderzoek de relatie met Aldi en Lidl in termen als ‘wederzijds vertrouwen’, ‘betrouwbaar’ en ‘loyaal’.

     

    We hebben IPLC-partner en oprichter Koen de Jong om een reactie gevraagd. “Ik vind het alarmerend voor bedrijven als in ons land bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. Natuurlijk moet je hierbij de kanttekening maken dat het assortiment van een fullservice-formule veel complexer en meeromvattend is dan van een discounter, ook voor het huismerkenaanbod geldt dat. Maar dan nog blijft het beeld overeind staan dat de relatie met fullserviceformules eenzijdig is en te veel in het voordeel van de retailers zelf, terwijl er bij discounters meer sprake is van een balans in de samenwerking. De strategie bij fullservice is – zo blijkt – ook veel meer kortetermijngericht, en bij discounters meer langetermijngericht. Als je voor een fullservice-formule als inkoper of category manager werkt, zou je je toch eens achter de oren moeten krabben.”

    ‘De Nieuwe Standaard Kip is een kleine stap voor de mensheid, maar een grote stap voor de kip’

    Mvo heeft volgens Vlaardingerbroek wel stevige Veghelse grond onder de voeten. De familie Van Eerd wil zelf ook duurzaam ondernemen in die zuinig op de aarde (grondstoffen etc.), 3/het beste uit mensen halen, en 4/respect voor mens, dier en milieu hebben. Maar dan maar weer terug naar die ex- en intrinsieke redenen. Mvo is 1/ een overtuiging van de familie, 2/een commerciële kans als consumenten daarvan overtuigd zijn, 3/een klantenwens die steeds omvangrijker en heterogener wordt, en 4/ een stimulans van de markt, omdat allerlei wensen ten aanzien van mens, dier, milieu en levenskwaliteit steeds meer in de levensmiddelenmarkt doordringen, al dan niet door ngo’s die nu eens lastig zijn en dan weer meewerkend.

     

    Jumbo heeft van dat mvo dan maar ‘mro’ ge- maakt, niet ‘verantwoord’, maar ‘maatschappelijk relevant ondernemen’, met oog voor: de klant, de winkel, de organisatie en de stakeholder. En die toespitsing op vier doelen en processen leidt dan weer tot: 1/verduurzaming van grondstoffen, productie en inkoop, 2/gezonder eten en leven voor de klant (maar eigenlijk ook weer voor die kip met die grote stappen), 3/efficiënt energie- en materiaalgebruik, 4/voedselverspil- ling verminderen, 5/goed werkgeverschap en / lokaal betrokken ondernemers. En dan kunnen we meteen goed begrijpen waarom een retailorganisatie nog vaak zal moe- ten zeggen: ‘zo ver zijn we nog niet’. Ook het prijspeil van Jumbo werd vanuit de zaal voor Vlaardingerbroeks voeten geworpen, toen zij de zaal zelf om vragen vroeg. De laagste prijs, klinkt goed als je Frank Lammers heet, maar lang niet iedereen was ervan gecharmeerd dat Jumbo langdurig een kilo bananen op 99 cent zette. Weer andere congresgangers waren benieuwd naar die afspraken over vlees en kip met boeren – waarna Vlaardingerbroek erop wees dat Jumbo geen enkel contact heeft met kippenhouders, alleen met twee slachterijen. Wat dat betreft: het uitgangspunt van Jumbo is ‘haalbaar voor de boer, betaalbaar voor de klant’.

    Add paragraph text here.

    Add title here.

  • AGF Monitor week 23

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    En zo is Albert Heijn met enige afstand weer het duurst. Plus draait namelijk stevig aan de prijsknop en drukt de prijs van het mandje met de 25 populairste AGF-producten met € 2,32 naar beneden. Ook Lidl draait aan de prijsknop, maar dan de andere kant op: + € 0,80. Mede daardoor daalt het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste formule deze van 21% naar 16%.

     

    Week 23 is een relatief promotie-arme week. Met name Lidl doet het rustig aan: drie aanbiedingen. Ook Plus heeft drie promties, maar de weekendaanbieding op frambozen is dermate diep dat het de prijs van het mandje bij Plus flink naar beneden drukt. Jumbo heeft deze week twee aanbiedingen, AH volstaat met één promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 22

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De meest opvallende beweging zien we deze week bij Lidl. Want daar waar de prijzen van de andere retailers dalen, gaan ze bij Lidl omhoog. Albert Heijn haalt deze week een volle euro van de prijs van ons mandje af waardoor het weer onder Plus uitkomt. Met name de beweging van Lidl zorgt ervoor dat de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule daalt naar 21%.

     

    Wederom voert Lidl de lijst aan met de meeste promoties, al is het er één minder dan vorige week. Jumbo heeft deze week maar twee aanbiedingen, AH drie en Plus heeft er vier - inclusief een weekendaanbieding. Die weekendpromotie betreft een Galia-meloen voor € 1,49, een aanbieding die overigens wordt geëvenaard door AH.  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 21

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De orde is hersteld: Albert Heijn stijgt (als enige) in prijs en is deze week zelfs weer een fractie duurder dan Plus. Vorige week lag het prijsniveau van de marktleider nog onder dat van Jumbo! De tegengestelde beweging die de prijs van het mandje bij AH maakt zorgt er samen met de dalende prijs bij Lidl voor dat de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule deze week weer toeneemt, van 23% naar 26%.

     

    Bij Lidl tellen we deze week weer de meeste promoties (zeven stuks). Albert Heijn en Jumbo hebben er ieder drie, terwijl Plus deze week volstaat met twee aanbiedingen. Witlof is deze week bij drie formules (Lidl, AH en Plus) in de aanbieding, maar met € 0,69 cent hebben AH en Plus de laagste prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 20

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Dit hebben we nog niet eerder gezien: Albert Heijn duikt deze week met zijn prijzen onder het niveau van Jumbo. Het verschil met Jumbo is miniem (en wellicht een incident), maar toch. Het betekent in ieder geval dat Albert Heijn de prijzen behoorlijk heeft verlaagd. In minder sterkere mate geldt dat ook weer voor Lidl. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule bedraagt deze week 23%.

     

    Lidl zet deze week maar weer eens acht promoties in. Albert Heijn en Plus volgen met ieder vier. Jumbo volstaat met twee (en stijgt mede hierdoor verhoudingsgewijs stevig). Komkommers zijn deze week bij drie formules (Lidl, AH, Plus) in de aanbieding, maar Lidl heeft samen met Jumbo met € 0,59 de laagste prijs (terwijl komkommers bij Jumbo niet in promotie zijn!).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 19

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Alleen bij Lidl stijgen de prijzen deze week. Dat betekent dat de prijsafstand tussen de goedkoopste formule - dat is toch met enige afstand Lidl - en de duurste formule deze week verder daalt, van 24% naar 21%.

     

    De prijzen bij Lidl stijgen ondanks een behoorlijk aantal promties. Zeven stuks. Plus volgt met vier, terwijl Albert Heijn en Jumbo er ieder drie hebben. Er zijn deze week vier AGF-producten bij meer dan een retailer in de aanbieding (witlof, broccoli, pitloze druiven en bananen).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 18

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Over de hele linie gaan de prijzen deze week omhoog. Wel weet Plus de stijging wat meer binnen de perken te houden dan Albert Heijn. Hierdoor is het mandje met de 25 populairste AGF-producten deze week bij AH het hoogst geprijsd. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule is iets kleiner geworden, want daalt van 25% vorige week naar 24% nu.

     

    Het grootste aantal promoties treffen de prijsmeters van PricingExperts deze week weer bij Lidl aan: acht stuks. AH doet het met de helft minder, terwijl Plus deze week drie aanbiedingen heeft en Jumbo twee. Het leidt ertoe dat er deze week vier AGF-producten bij twee retailers tegelijk in de aanbieding zijn (komkommer, witlof, broccoli en bananen). In het geval van de bananen komt de prijs van Lidl (niet in promotie) overeen met de promotieprijs van AH en Jumbo: € 0,99.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 17

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Alleen bij Plus gaan de prijzen van de 25 AGF-hardlopers deze week omhoog. Met name Albert Heijn heeft zijn best gedaan de prijzen omlaag te drukken. Zozeer zelfs dat AH het prijsniveau van Jumbo nadert. Dat hebben we in deze rubriek nog niet eerder gezien. Maar doordat ook Lidl de prijzen behoorlijk verlaagt loopt de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule deze week weer op tot 25%.

     

    Lidl heeft deze week weer zes promoties (het geringe aantal van drie van vorige week lijkt op een incident). AH en Jumbo hebben er ieder vier en Plus heeft er deze week slechts twee. Witlof is deze week bij drie formules in de aanbieding: Jumbo (€ 0,89), Lidl (€ 0,79) en Plus (€ 0,39).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 16

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Dalende prijzen deze week, waarbij Albert Heijn, Jumbo en Plus verhoudingsgewijs goekoper zijn geworden ten opzichte van Lidl. De prijsmeters van PricingExperts wijzen er echter op dat twee artikelen (frambozen en Galia-meloen) bij Lidl niet beschikbaar zijn waardoor de daling groter lijkt. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule daalt deze week wel behoorlijk, van 26% naar 20%.

     

    Deze week eens niet Lidl dat de meeste promoties in de top-25 AGF-producten heeft, maar... Plus. Plus heeft deze week zes promoties, gevolgd door Jumbo met vijf aanbiedingen. AH en Lidl hebben er ieder drie. Bij Plus zijn twee promoties (bloemkool en handsinaasappelen) in de tijd beperkt; alleen geldig op donderdag, vrijdag en zaterdag.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 15

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De prijzen gaan over de hele linie flink omhoog. Dat heeft echter voor een deel te maken met het gegeven dat Lidl nu weer aardbeien en frambozen heeft (producten worden buiten de vergelijking gelaten wanneer ze bij een of meerdere formules niet voorradig zijn, red.). Opvallend is dat Plus weer richting Jumbo beweeegt doordat zowel AH als Jumbo veel sterker in prijs stijgen deze week. Het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste formule is deze week opnieuw 26%.

    Lidl beschikte een tijdje niet over aardbeien en frambozen om ze deze week maar meteen in de aanbieding te gooien. Met tien promoties gaat Lidl ook weer royaal aan de leiding met het aantal aanbiedingen. Albert Heijn heeft er deze week zes, Plus vijf en Jumbo vier. De pitloze witte druiven zijn deze week bij alle vier de formules in de aanbieding.  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 14

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Zo duik je met de prijzen van de 25 populairste AGF-producten onder het niveau van Jumbo en zo kom je weer net boven Albert Heijn uit en ben je daardoor de minst voordelige formule. Plus dus. Met verschil met AH is tien cent, maar toch. Over de hele linie dalen de prijzen deze week. De onderlinge prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule blijft evenwel gelijk: 26%.

     

    Plus heeft evenals Jumbo deze week drie promoties. Het is dus niet zo dat de prijzen bij Plus omhoog schieten door een gebrek aan promoties). AH heeft er vier en Lidl heeft er met acht toch weer de meeste. Er zijn deze week drie producten (courgette, pitloze druiven en perssinaasappels) die bij twee formules tegelijkertijd in de aanbieding zijn.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 13

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De rollen tussen Plus en Jumbo zijn deze week toch weer omgedraaid: Plus is net weer even wat duurder dan Jumbo. Verder zien we Albert Heijn en Lidl een tegengestelde beweging maken: Albert Heijn omlaag en Lidl (iets) omhoog. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule is hierdoor deze week iets kleiner, al gaat het nog altijd om 26%.

     

    Deze week is het een keer niet Lidl dat de meeste promoties heeft. Nee, deze week is het AH, dat mede daardoor de prijs van het gemeten mandje met AGF-producten merkbaar weet te verlagen. AH komt met drie volume-acties (twee voor de prijs van...) en twee reguliere afprijzingen. Lidl en Jumbo volstaan deze week met drie promoties en Plus heeft er twee. Komkommers zijn deze week bij drie retailers in deze rubriek in de aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

Registreer
Login
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of registreer.
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of login.
Nog geen abonnement? Bestel hier.