• AGF Monitor week 7

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Het heeft er alle schijn van dat Plus vorige week iets te hard van stapel is gelopen met de nieuwe vaste lage prijzen voor AGF-producten (Laagblijvers). We zien de prijs van het Plus-mandje in ieder geval aardig oplopen, van € 33,84 vorige week naar € 35,38 nu. Daarbij is het mandje bij alle formules compleet.

     

    Het is deze week vooral Albert Heijn dat de prijzen verlaagt en verlaat lijkt te reageren op de prijsverlaging van Plus van vorige week. De prijs van het Jumbo-mandje ligt nu weer een eindje onder die van Plus, maar met name door de prijsverlaging van AH daalt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule aanzienlijk, van 18% naar 9%.

     

    Ook deze week is Lidl het meest actief met promoties binnen de populairste AGF-producten. De prijsmeters van Pricing Experts tellen zeven aanbiedingen. AH volgt op de voet met zes aanbiedingen. Jumbo heeft er drie, terwijl Picnic en Plus ieder één promotie hebben. Plus heeft daarbij voor mandarijnen gekozen en heeft met € 1,69 de laagste (enkelvoudige) prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 6

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Dit is de eerste meting waarin we het effect van de Laagblijvers-campagne van Plus kunnen zien. Toen Plus vorige week aankondigde de prijzen van een aantal populaire AGF-producten blijvend in prijs te verlagen, was dat in de prijsmeting van die week nog niet te zien. Sterker nog, de prijs van het Plus-mandje liep in week 5 zelfs aanzienlijk op. Nu zien we de prijzen bij Plus scherp dalen en wel zozeer dat van de in deze rubriek gevolgde formules alleen Lidl nog goedkoper is met het vaste mandje van 25 populaire AGF-producten.

     

    Behalve Plus zien we ook dat met name Jumbo en Picnic de prijs van het mandje sterk verlagen. De prijsdaling bij Albert Heijn is minder scherp. Lidl draait de prijsknop in omgekeerde richting en verhoogt de prijs van het mandje met € 0,88. Ondanks het prijsgeweld van deze week - het grootste prijsoffensief in AGF van de afgelopen jaren - daalt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule, van 24% naar opnieuw 18% (zoals in week 4).

     

    Laagblijvers zijn producten (o.a. broccoli, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes en champignons) die voortaan vast laag geprijsd worden en dus niet gelden als aanbieding. Daardoor is het toch 'gewoon' Lidl dat deze week weer het grootste aantal promoties heeft: zeven stuks. Plus volgt met zes echte aanbiedingen. AH heeft er vier evenals Picnic. Jumbo heeft deze week drie promoties. Witlof is deze week bij Lidl, AH en Plus in de aanbieding waarbij Plus € 0,10 cent duurder is dan de andere twee.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • FOODPERSONALITY

    Actuele ontwikkelingen in de foodsector

  • Hans van Tellingen

    E-commerce is niet winstgevend. Nog steeds niet

    In zijn boek Waarom stenen winkels winnen legt Hans van Tellingen nog eens uit waarom fysieke winkels wel degelijk toekomst hebben en waarom ‘online’ niet zo zaligmakend is als sommigen ons willen doen geloven.

    We staan hier met Hans van Tellingen in de Utrechtsestraat, hartje Amsterdam. Een belangrijke doorgangsstraat van het centrum naar de Pijp en vice versa en tegelijk een straat vol winkels. De Utrechtsestraat, dat is bij Strabo om de hoek, het bedrijf van Van Tellingen. Strabo doet aan marktonderzoek en heeft winkel- en vastgoedbedrijven als klant.

     

    Van Tellingen heeft onlangs zijn tweede boek gepubliceerd: ‘Waarom stenen winkels winnen’. Het is in zekere zin een vervolg op zijn eerste boek ‘Wat nou einde van winkels’. Die titel van zijn eerste boek was een reactie op het boek ‘Het einde van winkels’ van hoogleraar e-commerce Cor Molenaar. Molenaar luidde in dat boek de noodklok voor traditionele winkels en winkelketens, want e-commerce zou een enorme vlucht nemen, de traditionele winkel zou het op termijn moeilijk krijgen, ketens zouden failliet gaan, er zou leegstand komen etc. Nu heeft de crisis er zeker ingehakt. Maar in ‘Wat nou einde van winkels’ riposteert Van Tellingen het doemscenario zoals Molenaar dat voorhield.

     

    Want: er kwam inderdaad leegstand, maar ligt dat aan de opkomst van e-commerce of heeft dat te maken met een consument die in tijden van de kredietcrisis en recessieperioden de hand op de knip houdt? Bovendien: gaat het dan allemaal wel zo goed met e-commercebedrijven?
    Eerder al publiceerden we over dat boek en over Van Tellingen zelf, toen hij samen met onder anderen Jeroen van der Weerd van Supermarkt & Ruimte duidelijk maakte dat marktonderzoekers de omzet van internetwinkels te hoog inschatten.

     

    Waar komt dat dan weer door? Bijvoorbeeld door ‘dropshipping’, een vorm van dubbeltellingen. Als een kleine winkelier sieraden via internet verkoopt, bijvoorbeeld als partner van Bol.com, en marktonderzoekers schatten die markt in, dan wordt de transactie van die winkelier in die e-commerce-omzet geteld, maar ook de transactie via Bol.com. Bij AH.nl of Picnic zal zo’n dubbeltelling niet voorkomen, maar bij horecabedrijven weer wel. Bijvoorbeeld, een pizzarestaurant dat een pizza moet leveren aan Thuisbezorgd.nl; zowel Thuisbezorgd als dat pizzarestaurant maken hier omzet, de ene als platform, de andere als leverancier. Terwijl je dan van één van die twee alleen de commissie als omzet zou moeten tellen.

     

    Van Tellingen heeft in de periode na de publicatie van ‘Wat nou einde van winkels’ geregeld en in versneld tempo artikelen gepubliceerd, bijvoorbeeld in detailhandelsvakblad (en -site) Retailtrends. ‘Waarom stenen winkels winnen’ is een bundeling van deze artikelen, aangevuld met de nieuwste inzichten. Nee, het is zeker geen boek voor alleen lezers die in de supermarktsector of uit de levensmiddelenbranche werken. Integendeel.

     

    Van Tellingen pakt bij de kop: alles wat met detailhandel te maken kan hebben… internetomzet, winkelleegstand, de teloorgang van V&D en de worsteling van Blokker, de terreur van het alomtegenwoordige toerisme in Amsterdam, blurring, parkeerbeleid bij winkelgebieden en winkelcentra, ‘belevenis’ voor consumenten. Het boek komt niet alleen van de hand van Van Tellingen, in de inleiding noemt hij maar liefst achttien mede-auteurs die ook hebben meegeschreven of onderzoek hebben gedaan dat tot dit boek heeft geleid. Onder die achttien: Gertjan Slob (van Locatus, winkelvastgoedonderzoeker en leegstandspecialist), Jeroen van der Weerd (Supermarkt & Ruimte, we noemden hem al even, hij is ook een van de mensen die meewerkt aan de verkiezing ‘Mooiste Supermarkt van het Jaar’, dat is dit keer de Albert Heijn van franchiser Geveling), Tjerk van Leusden (van vastgoedadviseur Supervastgoed) en Aart-Jan van Duren (adjunct-directeur van Bureau Stedelijke Planning).

     

    De aankondiging van het boek ‘waarom stenen winkels winnen’ ging onder andere via een mail. Van Tellingen zei zelf in die mail (ongeveer een week voor de kerst): het boek kan ook bij mij worden opgehaald, bij Strabo dus, en wie wil komen, krijgt van mij dan een presentatie. Dus mailden we terug: ik kom dat boek halen. En zo zaten we een tijd later bij Van Tellingen in z’n werkkamer.

    #1 uit het boek:
    “Een webbedrijf als Rocket Internet gelooft ook heilig in die gigantische online-groei. Rocket Internet is het moederbedrijf van Zalando. Én van Hello Fresh. De grote concurrent van Marley Spoon. Ook de toekomstvoorspellers van onze eigen ING en Rabobank zijn ‘webbelievers’. En voorspellen dus een enorm marktaandeel van de online-supermarkt. Al hebben ook zij hun oorspronkelijke voorspelling (30 tot 50% online richting de jaren 2025-2030) al een stuk naar beneden moeten bijstellen.”

    “Veel partijen in de markt druppelen een zeker optimisme over online de media in”, vertelt Van Tellingen in zijn werkkamer. “Banken, de een wat meer dan de ander, hebben geïnvesteerd in internetbedrijven. Adviesbureaus hebben internetbedrijven als klant. Zij vervullen een rol van betrokkene en willen dat optimisme van internetbedrijven meehelpen verspreiden. Maar kijk je nu naar de ontwikkelingen bij giganten als Amazon en Zalando, dan zie je dat Amazon moeite heeft met e-commerce voor dagelijkse boodschappen en dat het Whole Foods heeft gekocht. Én dat het is gestart met de opening van winkels, zoals Amazon Go. Zalando, dat heb ik al eens eerder gemeld, meldt elk jaar een stijging van de omzet, maar verderop in dat jaar meldt het altijd dat er extra kosten zijn ontstaan en dat de winst daardoor minder zal zijn dan eerder werd aangegeven. Sterker nog, Zalando en Rocket Internet lijden verlies, soms tegen het miljard euro per jaar.”

    #2 uit het boek:
    “De totale supermarktomzet in 2017 bedraagt € 35,6 miljard. Uit onze laatste meting (najaar 2017) blijkt dat 1,6% van de supermarktomzet (van consumenten) via het online-kanaal gaat. Hiermee is dit aandeel ten opzichte van een jaar geleden met 0,3% gestegen (was 1,3% in najaar 2016). Ten opzichte van 2015 is het aandeel met 0,8% gestegen (was 0,8% in 2015). Het online-aandeel van de supermarktomzet groeit dus steeds trager (jaarlijkse groei was eerst 0,5% en is nu 0,3%) Terwijl in absolute getallen het omzetvolume van de groei online ook daalt. € 162 miljoen groei van 2015 naar 2016. En € 126 miljoen van 2016 naar 2017. (…)

    De online-omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa € 567 miljoen. De totale groei van de omzet van fysieke supermarkten op jaarbasis bedraagt bijna € 1 miljard (€ 1,1 miljard groei supermarkten – van € 34,5 miljard in 2016 naar € 35,6 miljard in 2017 – minus € 126 miljoen groei online) en is dus bijna twee keer zo groot als het totale online-aandeel.”

    Van Tellingen: “Die ‘laatste meting’ in het boek is nu niet meer de laatste. We hebben afgelopen najaar nog een laatste meting gedaan. Die kon ik niet meer in mijn boek verwerken. In die meting is de online-omzet wél gestegen, maar nog steeds is de groei van fysieke supermarkten groter. En deze maand hebben we weer berichten kunnen lezen over de enorme verliezen van Picnic. Mooier kan ik het niet maken. Supermarkten melden dat hun online-omzet stijgt, maar de omzet die zij via hun winkels behalen, is gewoonweg veel meer gestegen.

    Daarnaast, het percentage consumenten dat in ons onderzoek zegt ‘misschien’ in de toekomst online boodschappen te gaan doen, stijgt niet meer. Het was 26% najaar 2015, het daalde naar 21% najaar 2016 en is in najaar 2017 op 21% blijven staan. Ik zeg in mijn boek dat ik niet echt een fan ben van vragen onder consumenten naar toekomstig winkelgedrag, want je weet maar nooit hoe groot het verschil gaat worden tussen voornemens en daadwerkelijk gedrag, maar er komt hoe dan ook niks bij. En ik wijs er in mijn boek op dat niks erop wijst dat de vertragende groei opeens weer een grote vlucht zal nemen. Ook in landen waarin consumenten meer worden verleid om erin voorop te lopen, denk aan de VS en Engeland, groeien die aandelen niet substantieel meer.”

    #3 uit het boek:
    “Ook eten mensen online niet opeens meer biefstukken. Het enige argument om te investeren in online-supermarkten is concurrentie. Retailers gunnen elkaar de omzet niet. Dat sommige consumenten die lage prijs prettig vinden is leuk voor die consumenten. Maar dit zegt niets over de levensvatbaarheid.”

    Van Tellingen: “Bij de detailhandel van bijvoorbeeld kleding zie je dat klanten in een winkel extra aankopen doen. Zeg: ik zocht een nieuw pak, maar ik koop daar ook een nieuw overhemd en een stropdas bij. Daardoor ontstaat er wat een retailer graag ziet: een ‘lange kassabon’, één transactie, méér artikelen. Die lange kassabon heeft de supermarkt altijd al, met uitzondering van de vergeten boodschap, maar online is die kassabon bij supermarkten niet opeens langer, nee, hij is juist korter.”

     

    #4 Uit het boek:
    “Er is meer innovatie in de fysieke supermarkt te vinden dan in de thuisbezorging. Melk en zuivel bezorgden we 150 jaar geleden ook al. Het enige wat erbij is gekomen is een leuke bestelapp. Terwijl je in de supermarkt tegenwoordig ook ‘kant-en-klare’ producten kunt kopen.”

    Van Tellingen: “Ja, je kunt je afvragen waardoor mensen zich meer laten verleiden. Ik heb dat antwoord niet. Maar ben je klant omdat een supermarktketen een bestelapp heeft of ben je klant omdat een supermarktketen lekker eten voor je heeft. Ik zie bij supermarktbedrijven geregeld ook weer die gedrevenheid richting nieuwe technologie, het bij moeten benen. Maar zo’n Jumbo Foodmarkt met een groot aanbod lekker eten van La Place, is dat niet een veel betere vorm van innoveren?”

    Wouter Kolk, ceo van Ahold Europa en Indonesië, heeft onlangs als het gezicht van Albert Heijn verklaard dat het maaltijden gaat bereiden en die maaltijden gaan dan als internetomzet en bezorging de deur uit, naar consumenten thuis.
    Van Tellingen zegt daarover: “Ik zal niet beweren dat Wouter Kolk niet goed nadenkt over waar het naartoe moet met Albert Heijn, maar ik ben ergens bang dat het bedrijf er op termijn achter komt dat het zichzelf in de voet heeft geschoten. Lekker eten bedenken, dat móet AH natuurlijk blijven doen, zonder meer. Maar dat pushen richting e-commerce, internet en bestellen via je smartphone, ik twijfel eraan. Ik denk ook dat op een gegeven moment de aandeelhouders van Ahold Delhaize het niet meer accepteren, omdat het slechts – grote – verliezen met zich meebrengt. Kijkend naar wat consumenten willen en doen, dan zou ik eerder in winkels investeren dan in de volgende smartphonetechnologie.

     

    In mijn boek zeg ik dat de supermarkt een bindmiddel in buurten en wijken is geworden, en ik ben niet de enige die dat zegt. Er zijn ook consumenten die een hekel hebben aan boodschappen doen en aan supermarkten. Voor hen is e-commerce een oplossing. Ik zal ook nooit zeggen ‘stop maar met die site en die app’. Ik zie het als een hulpmiddel voor consumenten, ook in de supermarktsector, maar alleen als hulpmiddel. Je moet het erbij willen doen. Maar de hoofdmoot van boodschappen doen zal ook in de toekomst via de fysieke supermarkt verlopen.”

    Nog meer tekenen aan de wand over internet en e-commerce, uit het boek:
    1/ Discounters als Action en Primark doen niet aan e-commerce en zij zijn succesvol.
    2/ Zalando, aldus Van Tellingen, lijkt op een piramidespel. Het maakt elk jaar bekend dat het voor het eerst winst heeft gemaakt, maar ergens in augustus meldt het op ‘verborgen kosten’ te zijn gestuit, en die gaan dan weer van de winst af. Weg winst.
    3/ “Als Bol.com zegt met 30% te groeien, zijn ze eigenlijk alleen maar met 7 of 8% gegroeid.” Dat zegt Van Tellingen op grond van het verschil tussen ‘eigen omzet’ en de omzet die het als platform behaalt, want dat is omzet van derden die hun waren op Bol.com aanbieden, door het verschijnsel ‘dropshipping’
    4/ Zolang er financiers zijn die ergens in willen beleggen en geloven dat internet op termijn ‘het gaat worden’, zijn internetbedrijven telkens opnieuw van vers kapitaal voorzien en kunnen ze het weer een tijd volhouden.
    5/ Internetbedrijven stappen over op fysieke winkels. Coolblue, Fietswinkel.nl, Amazon, Zalando en in China koopt Alibaba ‘complete winkelcentra’.
    6/ Twee onderzoeken van recente datum laten zien dat 80% van de internetbedrijven geen winst maakt, wereldwijd. Daar zitten ook internetbedrijven bij van eenlingen op een zolderkamer die een handeltje drijven met een computer en wat leveringen.
    7/ Via internet wordt vaak één product per transactie verkocht.

     

    Waarom webwinkels ‘schadelijk’ zijn voor de samenleving:
    1/ Webwinkels leiden tot meer verkeerscongestie en gevaarlijke situaties in de binnenstad.
    2/ Grote adviesfirma’s hebben van oudsher weinig met de detailhandel en doen vaak verkeerde voorspellingen over de marktgroei.
    3/ Banken doen daarin mee, met mogelijk als reden dat zij financier zijn van internetbedrijven/webwinkels.
    4/ Webshops betalen geen (winst)belasting.
    5/ Webshops worden vaak onevenredig bevoordeeld ten opzichte van fysieke winkeliers.

     

    Rendementen van webwinkels:
    1/ Uit publicaties zou blijken dat Amazon op zijn onderdeel ‘detailhandelsverkopen’ 1 miljard dollar per jaar verlies lijdt (de winst komt van andere activiteiten, zoals clouddiensten).
    2/ Een van de mede-auteurs van het eerste boek, Gerard Zandbergen van Locatus, heeft vanuit de cijfers van Ahold Delhaize berekend dat dochter Bol.com per jaar meer dan € 100 miljoen verlies lijdt.

    “Maar als je goed kijkt, zie je dat er een verandering op til staat. De geldpers draait steeds langzamer. De rente kruipt omhoog. Zodra financiële markten gaan veranderen – en dat is in de afgelopen tien jaar nog niet gebeurd – breekt de volgende fase aan voor online pure players die – omdat ze niet of nauwelijks geld verdienen – niet zo veel vet op de botten hebben. Zodra speculanten alternatieven hebben om te beleggen, valt de motor stil.”

     

    “Online-verkoop is een distributiemodel. Maar geen verdienmodel. Een webwinkel runnen is een domme activiteit. Waarmee je zelden winst kunt maken.”

     

    (Net voor het ter perse gaan van het januarinummer van FP zien we nog een interview met algemeen directeur Giovanni Colauto van De Bijenkorf bij RetailDetail. Die zegt dat De Bijenkorf met internetverkopen winstgevend is. Nou, vooruit, ééntje dan.)

  • AGF Monitor week 5

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    In de week dat Plus zijn nieuwe Laagblijvers - een reeks AGF-producten die blijvend laag geprijsd zullen worden - aankondigt, zien we de prijs van het Plus-mandje eerst nog even stijgen. In de komende edities moet het effect van dit nieuwe prijsbeleid bij Plus blijken. Picnic beweegt deze week als het ware met Plus mee, waardoor het Jumbo-mandje nu lager geprijsd is dan dat van Plus en dicht in de buurt komt van Picnic. Met name Lidl verlaagt de prijzen waardoor de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule ten opzichte van vorige week weer toeneemt, van 18% naar 24%.

     

    Lidl is dan ook weer het meest actief met aanbiedingen in de 25 AGF-hardlopers. Acht promoties heeft de discounter deze week. Albert Heijn en Picnic hebben ieder vier aanbiedingen, terwijl Jumbo en Plus er respectievelijk drie en één hebben. Plus kiest daarbij voor rode paprika die ook bij twee andere formules in promotie is. Wel heeft Plus met € 0,49 de laagste prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 4

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Plus is deze week de enige formule die erin slaagt om de prijs van het mandje met 25 populaire AGF-producten te verlagen. Bij alle andere gevolgde formules stijgen de prijzen merkbaar. Door de lagere prijs van het mandje duikt Plus deze week onder de prijs van Jumbo. Doordat de prijs van het Lidl-mandje nog wat harder stijgt dan dat van Albert Heijn, loopt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule ten opzichte van vorige week terug, van 24% naar 18%. (Alle gemeten AGF-hardlopers zijn deze week beschikbaar bij de formules)

     

    Kijken we naar de aanbiedingen van deze week, dan zien we Lidl opnieuw het voortouw nemen met zeven promoties in de AGF-producten in het mandje. Plus heeft vier promoties, evenals Picnic. Jumbo volstaat met twee, terwijl AH deze geen aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten heeft. Witte pitloze druiven zijn deze week bij drie van de vijf gevolgde formules in promotie, waarbij deze bij Jumbo deel uitmaakt van een kies-en-mix-aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 3

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    In week drie van het nieuwe jaar zijn het Jumbo en Picnic die de prijs van het mandje met de populairste AGF-producten verlagen, terwijl deze bij de andere formules juist stijgen. Daarbij geldt dat het gemeten mandje compleet is (oftewel de producten in het mandje zijn deze week bij alle formules vergrijgbaar). De prijsbeweging doet aan de onderlinge verhoudingen tussen de formules weinig af; de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule bedraagt, evenals vorige week, 24%.

     

    Van de 25 gemeten producten zijn bij Lidl maar liefst 15 producten deze week in promotie. Desondanks stijgt de prijs van het Lidl-mandje ten opzichte van vorige week met € 0,91. (Let wel, Lidl is daarmee nog altijd de goedkoopste formule) Aan de andere kant van het spectrum heeft Albert Heijn deze week zes aanbiedingen. Picnic heeft er vier, terwijl Plus en Jumbo er ieder maar één hebben. Plus kiest daarbij voor een 500 gram witlof voor € 0,69 waarmee het ook de laagste prijs van de hier gemeten formules heeft.  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 2

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    De eerste AGF Monitor van het nieuwe jaar laat een opvallende beweging zien: Lidl dat in prijs aanzienlijk afstand neemt van de overige formules (of zoeken die elkaar wat meer op?). Het mandje is deze week bij alle formules compleet en we zien Lidl de prijzen verlagen, terwijl de prijzen bij de andere formules omhoog gaan. Met als resultaat: de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule is zo aan het begin van het nieuwe jaar al aardig opgelopen en komt deze week uit op 24%.

     

    Kijken we naar de promoties, dan zien we dat Lidl zoals gebruikelijk weer het meest actief is met aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten. Zes promoties heeft Lidl namelijk deze week. Picnic heeft er vier, Albert Heijn en Jumbo ieder drie en Plus twee. Mandarijnen en witte druiven zijn deze week bij drie van de vijf formules in de aanbieding.

     

    In week 1 stelde Pricing Experts ook een monitor samen, maar deze is uiteindelijk niet gepubliceerd omdat de meting deels nog in het oude jaar viel waardoor er door de btw-verhoging van het lage tarief (van 6% naar 9%) een vertekend beeld ontstond.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 51

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Hoe ontwikkelen de prijzen van de populairste AGF-producten in een van de drukste weken in de supermarkt? Geconstateerd kan worden dat de gevolgde formules elkaar qua prijs nadrukkelijker opzoeken, aangezien de prijsafstand tussen de goedkoopste (Lidl) en duurste (Albert Heijn) formule aanzienlijk kleiner is dan vorige week (de prijsafstand daalt namelijk van 16% naar 10%). Aan de onderlinge prijsverhoudingen verandert deze week niets. Wat opvalt is vooral dat Picnic opnieuw erg in de buurt blijft bij Jumbo.

     

    Kijken we naar het aantal promoties in de populairste AGF-producten, dan zien we dat Lidl deze week samen met Jumbo het actiefst is. Niet dat Jumbo extra veel promoties heeft, het is vooral Lidl dat het met 'slechts' drie aanbiedingen deze week rustig aandoet. AH, Plus en Picnic hebben er ieder twee. Witte pitloze druiven zijn deze week bij drie van de vijf gevolgde formules in promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 50

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Alle in het mandje van de AGF Monitor gemeten hardlopers zijn weer compleet, wat resulteert in fors hogere mandjesprijzen ten opzichte van vorige week. De onderlinge verhoudingen blijven grotendeels gehandhaafd: Albert Heijn komt opnieuw als duurste uit de bus en nu is het verschil met Plus ook wat groter. Verder zoeken Jumbo en Picnic elkaar qua prijs op, al blijft Pincic toch nog een kleine 50 cent goedkoper. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule bedraagt deze week 16%, een procentje minder dan vorige week.

     

    Met negen promoties is Lidl ook deze week weer het meest actief in de top-25 AGF-hardlopers. AH heeft vijf aanbiedingen, Jumbo vier, Plus drie en Picnic twee. Broccoli is deze week bij drie (Lidl, AH en Plus) van de vijf gevolgde formules in de aanbieding, waarbij Lidl en Plus de laagste prijs hebben (€ 0,69). 

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 49

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Het mandje met AGF-hardlopers is deze week niet compleet en daardoor dalen de prijzen bij alle gemeten formules. Maar de formules dalen uiteraard niet even hard. Oftewel er zijn ten opzichte van vorige week toch opvallende verschuivingen. Zo lag de prijs van het mandje van Albert Heijn vorige week nog onder die van Plus en zelfs Jumbo, maar komt AH deze weer als duurste uit de bus (al scheelt het maar vier cent met Plus). De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule loopt weer aardig op, van 11% vorige week naar 17% deze week.

     

    Zoals gebruikelijk heeft Lidl ook deze week het grootste aantal promoties in de 25 populairste AGF-producten. Albert Heijn heeft vijf aanbiedingen, Picnic drie, Jumbo twee en Plus één (rode paprika voor € 0,49).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 48

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Zowel mandjes die dalen in prijs als mandjes die stijgen in prijs deze week. En daardoor ook weer gewijzigde verhoudingen ten opzichte van vorige week, want Albert Heijn heeft zijn positie van duurste formule overgedaan aan Plus. Sterker nog, AH duikt deze week ook onder de prijs van Jumbo, al scheelt het maar zes cent.

     

    Best bijzonder om nu te zien Picnic de formule is die Lidl qua prijs het dichtst genaderd is. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule bedraagt deze week 11% (vorige week nog 17%).

     

    Lidl heeft in week 48 weer de meeste aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten: zeven stuks. AH en Plus hebben er ieder vier, Jumbo en Picnic hebben er ieder twee. Mandarijnen zijn deze week bij vier van de vijf gevolgde formules in promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 47

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Lidl blijft consequent de goedkoopste formule in deze rubriek, maar we zien Picnic deze week een aardige poging ondernemen om in de buurt te komen. Door een slinger aan de prijsknop te geven laat Picnic wel even de andere formules achter zich, daar waar het eerder vaak de duurste formule was.

     

    Deze week is Albert Heijn de enige formule waar de prijs van het mandje met populaire AGF-producten stijgt. Daarmee is AH nu meteen ook de duurste formule. De prijsafstand tussen de twee prijsuitersten - AH en Lidl - loopt dan ook weer stevig op, van 9% vorige week tot 17% deze week.

     

    Tien van de 25 AGF-producten uit het mandje zijn deze week in de aanbieding bij Lidl dat qua promoties daarmee opnieuw het voortouw neemt. Plus volgt op afstand met vier promoties, AH en Jumbo met ieder drie en Picnic met één (cherrietomaten).

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 46

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    De hardlopers uit het gemeten mandje zijn evenals vorige week bij alle formules beschikbaar waardoor de prijzen van de mandjes hoger uitvallen dan in de weken daarvoor. Ten opzichte van vorige week zijn Lidl, Albert Heijn, Plus en Picnic in prijs gedaald. Bij Jumbo zijn de prijzen daarentegen licht gestegen. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule is deze week 9% (tegen 8% vorige week).

     

    Lidl doet het deze week met vijf promoties relatief rustig aan. Wel heeft Lidl met die vijf aanbiedingen de meeste binnen de 25 populairste AGF-producten. AH en Plus hebben er ieder drie. Jumbo twee en bij Picnic zijn de week alleen handsinaasappelen in de aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 45

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    De prijsontwikkeling van deze week oogt dramatischer dan deze in werkelijkheid is. De AGF-hardlopers zijn deze week namelijk bij alle gevolgde formules compleet. Alle 25 producten zitten dus in de vergelijking waardoor de prijzen stijgen. Het mandje is door Pricing Experts op één product ook aangepast: bij uien wordt voortaan de 1.000 grams verpakking (net) gemeten om een iets betere dekking in de markt te krijgen. Tot nu toe werd het net van twee kilo gemeten. 

     

    We zien vooral de prijs van het mandje bij Lidl stijgen, maar wat vooral opvalt is hoe stabiel de prijs van het mandje van Picnic blijft. Picnic doet daarmee de positie van duurste formule over aan Albert Heijn. Plus beweegt ook richting de bovenkant. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule daalt ten opzichte van vorige week opnieuw fors, van 15% naar 8%.

     

    Lidl blijft het meest actief met promoties, ook deze week. Zeven aanbiedingen tellen we. AH heeft drie promoties, Plus twee, Picnic één en Jumbo geen. Mandarijnen zijn deze week bij drie van de vijf formules in de aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 44

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Vooral de prijsbeweging van Lidl springt direct in het oog: van € 28,21 naar € 29.74. Maar ook de stevige prijsverlaging van Plus valt op. Bijzonder om te zien dat Lidl en Plus deze week qua prijs het dichtst bij elkaar liggen. Aan de bovenkant zoeken Albert Heijn en Picnic elkaar nog nadrukkelijker op. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule daalt (vooral door toedoen van de prijsstijging bij Lidl) ten opzichte van vorige week fors: van 23% naar 15%.

     

    Ondanks de hogere prijs van het mandje blijft Lidl ook deze week de meeste aanbiedingen hebben. Zes om precies te zijn. AH en Plus hebben ieder vier promoties, Picnic heeft er deze week twee, Jumbo geen. Drie producten (bospeen, broccoli en perssinaasappels) zijn deze week bij twee formules in promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 43

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Deze week valt vooral op dat de prijs van het vaste gemeten mandje bij Plus stevig stijgt. Zozeer zelfs dat Plus ten opzichte van vorige week drie formules voorbij gaat in prijs en helemaal aan de bovenkant uitkomt. Ook Lidl en Albert Heijn stijgen in prijs, maar dan een stuk minder heftig. Deze week zijn het Picnic en Jumbo die de AGF-prijzen weten te verlagen.

     

    De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule blijft ondanks de geschetste prijsbewegingen ten opzichte van vorige week met 23% ongewijzigd. Wel zien we dat de prijzen bij Plus, Picnic en AH relatief dicht bij elkaar liggen en het is vooral Jumbo dat deze week meer prijsafstand creëert.

     

    Kijken we naar de promoties in de 25 populairste AGF-producten dan kunnen we constateren dat Lidl met zes promoties wederom het meest actief is. Lidl wordt gevolgd door AH en door Picnic met ieder vier aanbiedingen. Met bij Picnic mag dat in vergelijking met de voorgaande weken opmerkelijk heten. Plus heeft deze week drie promoties en Jumbo slechts één. 

     

    Mandarijnen zijn deze week bij drie van de vijf formules in de aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 42

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Picnic.

    Over de hele linie dalen de prijzen van de 25 populairste AGF-producten deze week. Wel zijn er grote onderlinge verschillen. Zo daalt de prijs van het Lidl-mandje aanzienlijk, terwijl de prijs van het Jumbo-mandje eerder stabiel blijft (-€ 0,06). En omdat Plus wat steviger aan de prijsknop draait, duikt deze weer eens onder het prijsniveau van Jumbo.

     

    Aan de bovenkant zondert Picnic zich nog wat meer af van de andere formules. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule loopt door genoemde bewegingen weer op ten opzichte van vorige week. Toen was deze 18%, deze week is deze weer opgelopen tot 23%.

     

    Jumbo en Picnic melden zich deze week niet aan het promotiefront (althans, niet in de top-25 AGF-producten). Plus heeft deze week vier promoties, Albert Heijn vijf. Bij Lidl tellen de prijsmeters er deze maar liefst tien. Komkommer, bloemkool, broccoli, Elstar-appelen en witte pitloze druiven zijn deze week bij twee formules gelijktijdig in promotie.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.