• AGF Monitor week 17

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Alleen bij Plus gaan de prijzen van de 25 AGF-hardlopers deze week omhoog. Met name Albert Heijn heeft zijn best gedaan de prijzen omlaag te drukken. Zozeer zelfs dat AH het prijsniveau van Jumbo nadert. Dat hebben we in deze rubriek nog niet eerder gezien. Maar doordat ook Lidl de prijzen behoorlijk verlaagt loopt de prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule deze week weer op tot 25%.

     

    Lidl heeft deze week weer zes promoties (het geringe aantal van drie van vorige week lijkt op een incident). AH en Jumbo hebben er ieder vier en Plus heeft er deze week slechts twee. Witlof is deze week bij drie formules in de aanbieding: Jumbo (€ 0,89), Lidl (€ 0,79) en Plus (€ 0,39).  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • Pilotstore Spar University: ‘pretty good’

    Deze maand openden Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje hun zevende Spar University en wel op de campus van de Nijmeegse Radboud Universiteit. De Nijmeegse Spar University betreft een pilotstore, want de formule heeft behalve een opfrisbeurt (huisstijl en logo) ook diverse nieuwe elementen gekregen. Eén van die nieuwe dingen was er de oorzaak van dat de oorspronkelijke openingsdatum met een week moest worden verschoven.

    De nieuwe ‘superhealthy’-wand (foto) was oorspronkelijk voorzien van een soort kunstgras, maar dat vond de brandweer bij nader inzien niet zo’n goed idee. “Dat hebben we moeten aanpassen. Op de wand is nu natuurlijke mos aangebracht. Dat mocht wel”, aldus Binneveld. Een andere aandachtstrekker zijn de schermen waarop voortdurend content van de Spar University-app wordt getoond (de tot dusver gebruikte merknaam CampusLife verdwijnt). De vernieuwde formule moet clicks & bricks nog meer met elkaar verbinden. Gebruikers van de app krijgen regelmatig deals aangeboden en er zijn speciale ‘app knallers’, veelal scherp geprijsde meerstuksaanbiedingen. Binneveld: “Over een paar weken lanceren we ook een nieuwe versie van de app waar we dan ook een nieuw loyaltyprogramma op aanbieden.” De nieuwe Spar University is gevestigd op de begane grond van het Erasmusgebouw, nabij universiteitsrestaurant De Refter en de universiteitsbibliotheek. Volop traffic in de direct omgeving dus. De winkel zelf is 247 m2 groot, biedt zo’n 2.500 à 3.000 items en beschikt over een zestal self checkouts (waar contant betalen niet mogelijk is). Een opvallend nieuw element in de formule is ook een lage schapstelling die gelijktijdig dienst doet als koffiecounter. Dit element is kortgeleden geïntroduceerd bij collega-formule Spar Express maar komt hier ook goed tot zijn recht.

     

    Bij Spar University draait het in termen van assortiment vooral om gezonde producten. Bestebreurtje: “We hebben nieuwe keuzes gemaakt in het assortiment. Gezondheid is belangrijk en we willen zeker nog meer gezonde producten toevoegen. Tegelijkertijd laten we de keuze aan de klant en willen we zeker niet belerend overkomen.” De ‘superhealthy-wand’ speelt daar als centraal punt in de winkel een belangrijke rol in, maar ook de indeling van het assortiment in superhealthy (heel gezond), safe (verantwoord), pretty good (niks mis mee) en better tomorrow (vooruit, maar morgen weer gezond). Naast gezondheid vinden klanten van Spar University het tegengaan van verspilling belangrijk, aldus Binneveld en Bestebreurtje. Daar schenkt de formule op diverse plaatsen in de winkel aandacht aan. Het onderwerp treedt het meest op de voorgrond door de samenwerking met Join the Pipe (promotie van kraanwater als drinkwater en tegengaan van voorverpakt bronwater). Spar University beschikt dan ook over een eigen watertappunt (zelfs een met heet water voor de bereiding van bijvoorbeeld noodles). In de Nijmeegse Spar University wordt geen tabak en geen alcohol verkocht. Dat is geen keuze van Binneveld en Bestebreurtje, maar was een voorwaarde van de universiteit. Binneveld: “Dat wisten we van tevoren, dus daar hebben we de exploitatie op aangepast. Uit het vestigingsplaatsonderzoek kwam naar voren dat een weekomzet van € 35.000 à € 40.000,- op deze locatie haalbaar is. Daar geloof ik op termijn ook wel in, maar we draaien hier met € 20.000,- à € 25.000,- in de week break even. Dat is dus het eerste richtpunt.”

  • Deli XL wordt Bidfood

    Foodservice groothandel Deli XL verandert in juni van naam. Vanaf dan heet het bedrijf Bidfood, een naam die verwijst naar het Zuid-Afrikaanse moederbedrijf Bidvest. Gelijktijdig met de bekendmaking van de nieuwe naam, afgelopen vrijdag, werd de eerste Bidfood-vrachtwagen onthuld, voorzien van de nieuwe naam en uitstraling. “Deli XL is al ruim tien jaar onderdeel van het grootste foodservicebedrijf buiten de Verenigde Staten, met alle voordelen voor onze klanten”, aldus algemeen directeur Dick Slootweg. “Daar zijn we trots op, dat maken we zichtbaar. Het is de juiste naam op het juiste moment.”

     

    Deli XL ontstond in 2000 door de samenvoeging Grootverbruik Ahold en de foodservicebedrijven Gastronoom en Van der Spek onder de Ahold-vlag. Vijf jaar laten besloot Ahold Deli XL als niet-kernactiviteit te verkopen aan Bidvest. “De veranderende markt heeft ook ons als bedrijf veranderd”, meent Slootweg. “Gelukkig wordt alles transparant. Foodprofessionals en hun gasten willen weten wat de samenstelling en oorsprong van een product is. Ongeacht waar het vandaan komt. Op onze online marktplaats zijn wij perfect in staat die informatie te bundelen. Een transparante voedselketen in een digitale wereld.”

     

    Met de pay-off ‘Waar professionals elkaar vinden’ wil de groothandel nog duidelijker gaan uitdragen wat zij al jaren doet. Slootweg: “Boven alles zijn wij een mensenbedrijf. Wij willen doorgaan met het persoonlijker maken van de markt. In onze Foodyards en op onze online marktplaats verbinden wij foodprofessionals. Hier vinden zij inspiratie, een wereldwijd aanbod en producten van lokale boeren en telers. Alles is volledig afgestemd op de wensen van de chef, de kok, de ondernemer. Op 12 juni worden we Bidfood, maar eigenlijk zijn we het allang.”

     

    Hoewel Bidfood dus pas op 12 juni officieel de nieuwe naam is, is de groothandel al wel gestart met de transformatie van het wagenpark. Vandaar dat de nieuwe naam al in het straatbeeld te zien zal zijn op de eerste Bidfood-wagens.

  • HelloFresh in Sainsbury-filialen

    De maaltijdboxen van Hello Fresh gaan de supermarkt in. Nee, niet in ons land, maar in Engeland. Bij Sainsbury.

    Tot nu toe was HelloFresh met z’n maaltijdboxen de ‘new kid on the block’ en hoe dan ook een concurrent. Denk aan de snelle komst destijds van de Allerhande Maaltijdbox van AH, bedoeld als blokkering van andermans opkomst en AH kan dan zelf in de tussentijd leren of zoiets ook relevant en winstgevend genoeg is. Tegelijkertijd lijkt het ‘momentum’ af te nemen, de tijd waarin je tal van consumenten op sociale en gewone media vol verrassing over HelloFresh kon waarnemen, is inmiddels weer voorbij. Verderop in deze FoodPersonality (blz. 40/41) waagt marktwatcher en FSIN-directeur Jan Willem Grievink zich aan de stelling dat die maaltijdboxen straks alleen nog in de marge zullen bestaan. Hoe dan ook, voorlopig heeft Hello Fresh zich in Engeland niet als new kid on the block, maar veeleer als samenwerkingspartner met de supermarkt gemanifesteerd.

     

    Hello Fresh biedt zijn maaltijddozen aan bij Sainsbury. Aanvankelijk in twintig filialen, dus dat moet dan welhaast bij wijze van een test zijn. Maar als dat beide partijen bevalt, zullen die dat uiteraard naar meer vestigingen gaan uitbreiden. Het gaat hierbij om maaltijdboxen voor twee personen, voor tien pond per doos (dat is afhankelijk van de koersfluctuaties om en nabij € 11,70, maar die dozen zullen niet in Sainsburyvestigingen in achterstandswijken komen, denken we zo). Met als variatie: vijf recepten/gerechten, en dat wordt dan om de zes weken weer veranderd. Voor een echte dozendiehard is zes weken wachten wel lang, toch? Goed, elk plan heeft zo z’n compromissen. RetailDetail meldt dat ook in Engeland ketens al met de maaltijddozenschuiverij zijn begonnen, Waitrose is er inmiddels zelfs weer mee gestopt. Nou ja! Laat het nou nét Waitrose zijn, dat als formule met de meeste kwaliteitsuitstraling van het assortiment hier nou geknipt voor leek. Blijkbaar zegt dat ook niet alles. Volgens Waitrose viel het enthousiasme onder de klandizie tegen. Tesco houdt zich tot nu toe op de vlakte, na er een test mee te hebben gedaan. In Nederland is de maaltijddoos nog steeds aan een opmars bezig, als je althans naar marktpartijen kijkt: AH is er al, Ekoplaza heeft het min of meer aan andere dozen gekoppeld (streekbox, bijvoorbeeld), waardoor Ekoplaza momenteel keuzekampioen is met acht varianten (AH heeft de ‘Inspiratiebox’ en een gezinsvariant), en Jumbo zou er inmiddels ook mee bezig zijn. ■

  • Stoelendans bij fullservice is belemmering

    Privatelabelleveranciers ervaren de samenwerking met discounters als beter dan die met fullservice-supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek van International Private Label Consult (IPLC).​

    IPLC bracht deze maand een rapport uit, ‘Driving Private Label Growth through Collaboration’. Dat is een verslag van een onderzoek dat IPLC uitvoerde onder privatelabelfabrikanten: IPLC heeft gevraagd naar de wijze waarop zij hun relatie met afnemers aan de retailkant ervaren. Het onderzoek is gedaan aan de hand van interviews, IPLC heeft 113 privatelabelproducenten in zestien verschillende landen geïnterviewd. In dat rapport blijkt dat deze producenten de samenwerking met fullservice-supermarkten als lastiger ervaren dan die met discounters. De samenwerking met de eerste groep afnemers wordt omschreven als eenzijdig, moeizaam en weinig efficiënt.

     

    Het grootste struikelblok? De vele wisselingen van inkopers en category managers. Daardoor verdwijnt er geregeld belangrijke kennis over producten, productkwaliteit, de categorie en de marktverhoudingen. Eenvoudig gezegd: de afnemer moet dan opnieuw een relatie opbouwen met de producent en vice versa. Maar uit de interviews komt ook naar voren dat kwaliteit maar zelden prioriteit heeft, het gaat vooral om de laagste prijs. In het onderzoek wordt in zo’n patroon gesproken van ‘spreadsheet-inkopers’. En dat is niet de enige bevinding die verrast. In het contact tussen privatelabelfabrikant en inkoper/ category manager bij fullservice-formules verloopt de communicatie moeizaam, over veel schijven en dat frustreert de efficiency. Ook in de keten van productie tot aan het schap zouden bij deze afnemersgroep afnamevoorspelling, planning en promoties beter moeten, aldus de fabrikanten. Volgens het IPLC-onderzoek moeten ook ‘last-minute orders’ tegen hoge kosten worden geproduceerd om boetes na niet-levering te voorkomen. Dat is allemaal een opvallend contrast in de omgang met discounters. Wie aan Aldi en/of Lidl levert, heeft te maken met een persoon die jarenlang dezelfde functie vervult. Kennis en kunde worden alleen maar meer en daar hebben volgens de geïnterviewde fabrikanten beide partijen voordeel van. En hoewel discounters uiteraard zeer naar de prijs kijken, geven zij vooral ook een hoge prioriteit aan productkwaliteit. Verder omschrijven de fabrikanten in dit onderzoek de relatie met Aldi en Lidl in termen als ‘wederzijds vertrouwen’, ‘betrouwbaar’ en ‘loyaal’.

     

    We hebben IPLC-partner en oprichter Koen de Jong om een reactie gevraagd. “Ik vind het alarmerend voor bedrijven als in ons land bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. Natuurlijk moet je hierbij de kanttekening maken dat het assortiment van een fullservice-formule veel complexer en meeromvattend is dan van een discounter, ook voor het huismerkenaanbod geldt dat. Maar dan nog blijft het beeld overeind staan dat de relatie met fullserviceformules eenzijdig is en te veel in het voordeel van de retailers zelf, terwijl er bij discounters meer sprake is van een balans in de samenwerking. De strategie bij fullservice is – zo blijkt – ook veel meer kortetermijngericht, en bij discounters meer langetermijngericht. Als je voor een fullservice-formule als inkoper of category manager werkt, zou je je toch eens achter de oren moeten krabben.”

  • De visser vecht tegen de molens

    Het valt bijna niet op tussen alle andere gekrakeel, maar vissers kunnen niet meer zo goed bij hun makreel. Althans, dat vrezen ze. Lomp gezegd zijn vissers net als boeren: geen plan uit Den Haag of zij staan in de krant met de klacht ‘hoe moeten wij ons hoofd nu voortaan boven water houden?’, a� jn, u kent dat wel. Maar: laten wij van dit blad snel onze mond houden over omzet, winst en rendement van iedereen van spruitjesteler en sprotjesvisser, want dat is een ingewikkelde kwestie.

     

    Hoe dan ook, de visser vreest. Die vreesde al eerder dat zijn vissersgebied beperkt wordt als de brexit realiteit is; de territoriale afspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland worden dan zo veranderd dat Nederlandse vissers niet meer in het Britse deel van de Noordzee mogen vissen. Je zou bijna Schotland in willen � uisteren: ‘Splits je in dat geval van zo’n brexit af, dat is goed voor onze vissers’. Tegelijkertijd: in dat geval mogen Britse vissers toch ook niet meer in onze territoriale wateren het net ophalen? Neenee, nog altijd ligt de zaak complexer… Niet alleen de brexit baart de Nederlandse vissers zorgen. Zo is er ook al een tijd die door hen vermaledijde ‘aanlandplicht’: het verbod om toevallige bijvangst terug in zee te mogen gooien en de plicht om die mee te nemen naar de haven. Klinkt goed, denk je: die extra visjes eten we op. Maar veel van die bijvangst is of qua eten niet marktwaardig of het levert weer te weinig op. Maar dan is er nog iets: de windmolens op zee, blijkt uit een recente klacht van vissers in Het Financieele Dagblad. De Nederlandse overheid is driftig de energievoorziening aan het vergroenen en vissers hebben goed gekeken naar de gebieden op zee waar die molens moeten komen, in de periode 2023-2030. En bij windmolens moeten ze uit de buurt blijven. Hun eerste indruk: hoe moeten wij straks het hoofd boven water houden?

     

    We kunnen daartegen inbrengen dat bij meer windmolens op zee de Groningers minder last zullen hebben van gasboringen. Maar ook Groningers eten wel eens een visje en hoe minder kans op vis, hoe duurder die vis betaald wordt – maar nog altijd niet zo duur als een scheur in je huis. Wat is het begrip duurzaamheid toch een verschrikking aan het worden soms... Een van die vissers zegt in het FD zelfs dat het allemaal zo zuur is, ‘net nu het de visserijsector zo goed gaat’. Bij die opmerking raakten wij wel even de draad kwijt

  • Top Duitse supermarktondernemers

    In ons land kennen we ze ook: supermarktondernemers met meerdere supermarkten. Bekende voorbeelden zijn onder meer Ten Have, Geveling , Kooistra, Van den Tweel (met zelfs enkele overzeese supermarkten). Ook in Duitsland is de meervoudig supermarktondernemer een bekend verschijnsel, vooral in de hoek van de grote ondernemersformules Rewe en Edeka. Door de schaalgrootte van de Duitse markt opereert de top van de Duitse supermarktondernemers echter ook op een ander niveau. De kroon spant Rewe PETZ, het bedrijf van Josef Sanktjohanser en zijn familie. Het bedrijf uit het Westerwald exploiteert inmiddels 33 Rewe’s, goed voor een jaaromzet van ruim € 320 miljoen. Behalve ondernemer is Sanktjohanser ook voorzitter van detailhandelsorganisatie HDE. De grootste zelfstandige binnen de Edeka-familie is Edeka WEZ uit Minden, waar inmiddels de vierde generatie van de familie Preuss aan het roer staat. WEZ Karl Preuss GmbH exploiteert momenteel 22 Edeka’s met een jaaromzet van circa € 220 miljoen.

  • Onderscheidende bubbels

    Ach, ’t is maar water, maar zo denkt lang niet iedereen erover, en zeker niet in Frankrijk. Trouwens, ook in Nederland heb je best wel een soort verschil in waarde-oordeel tussen -zeg- Barle-Duc, Spa of San Pellegrino en dan laten we die watertjes in chique restaurants uit Italiaanse, Zuid-Franse of Schotse Hooglanden-bronnen maar even voor wat ze zijn.

     

    We bedoelen maar: ‘wij’, binnen en buiten de sector, denken net zo goed in prijs-kwaliteitverhouding en rangschikkingen daarin. Maar goed, Frankrijk en water. En meer specifiek: Vernière. Want dat is ‘m helemaal. Dát is pas onderscheidend vermogen. Tenminste, als we Foodlog van Dick Veerman moeten geloven, dat daar begin deze maand over schreef. De Fransen hebben een tijd terug een soort WK bron- en mineraalwater gehouden en: Vernière won, van het bedrijf Roxane. Vernière is bruiswater uit het Zwarte Woud, maar dan in Frankrijk: de Montagne Noire, zuidwestFrankrijk. Wat is er zo opmerkelijk aan Vernière? De bubbels. Die bestaan uit koolzuur. Goh! Maar: zonder toegevoegd koolzuur, het zijn bubbels die net als dat water zelf uit de bodem gehaald worden. En dat is meteen een enorm onderscheid. In het artikel van Foodlog wordt ter contrast ook al verwezen naar een recente aflevering van Keuringsdienst van Waarde, waaruit bleek dat bronen/of mineraalwater geen bubbels hebben. Die worden eraan toegevoegd. En die koolzuurbubbels, aldus dat tv-programma, zijn vaak afkomstig van de olieverwerkende industrie, waar zij een bijproduct zijn. Petrochemisch restproduct, dat klonk toen al een stuk minder lekker, al is het niet zo dat je sindsdien een smaak van diesel of nafta in je Spa of je Sourcy meent te proeven. Zo niet bij Vernière; natuurlijke bubbels, dus. Alhoewel, ook Vernière voegt de bubbels, net als andere producenten, in het productieproces toe aan het water.

     

    Dus toch? Nee, bij Vernière zit het nog ingewikkelder. Het water wordt niet al te diep uit de grond gehaald en het koolzuurgas in dat water wordt direct uit het water gehaald, een splitsing dus. Het water wordt vervolgens afzonderlijk behandeld, er moet wat ijzer en mangaan uit. Om daarna het koolzuurgas weer toe te voegen, waardoor het water zogezegd zijn oorspronkelijke staat terugkrijgt. Roxane is overigens geen klein, lieflijk, lokaal en ambachtelijk bedrijfje, integendeel, het is met Cristaline, Vichy, Courmayeur, Thonon en nog zo’n tien andere watermerken een van de grote spelers in die flessenjanboel die u ‘s zomers in een Carrefour, Leclerc of Casino aantreft.

     

  • AGF Monitor week 16

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Dalende prijzen deze week, waarbij Albert Heijn, Jumbo en Plus verhoudingsgewijs goekoper zijn geworden ten opzichte van Lidl. De prijsmeters van PricingExperts wijzen er echter op dat twee artikelen (frambozen en Galia-meloen) bij Lidl niet beschikbaar zijn waardoor de daling groter lijkt. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule daalt deze week wel behoorlijk, van 26% naar 20%.

     

    Deze week eens niet Lidl dat de meeste promoties in de top-25 AGF-producten heeft, maar... Plus. Plus heeft deze week zes promoties, gevolgd door Jumbo met vijf aanbiedingen. AH en Lidl hebben er ieder drie. Bij Plus zijn twee promoties (bloemkool en handsinaasappelen) in de tijd beperkt; alleen geldig op donderdag, vrijdag en zaterdag.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 15

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De prijzen gaan over de hele linie flink omhoog. Dat heeft echter voor een deel te maken met het gegeven dat Lidl nu weer aardbeien en frambozen heeft (producten worden buiten de vergelijking gelaten wanneer ze bij een of meerdere formules niet voorradig zijn, red.). Opvallend is dat Plus weer richting Jumbo beweeegt doordat zowel AH als Jumbo veel sterker in prijs stijgen deze week. Het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste formule is deze week opnieuw 26%.

    Lidl beschikte een tijdje niet over aardbeien en frambozen om ze deze week maar meteen in de aanbieding te gooien. Met tien promoties gaat Lidl ook weer royaal aan de leiding met het aantal aanbiedingen. Albert Heijn heeft er deze week zes, Plus vijf en Jumbo vier. De pitloze witte druiven zijn deze week bij alle vier de formules in de aanbieding.  

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 14

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Zo duik je met de prijzen van de 25 populairste AGF-producten onder het niveau van Jumbo en zo kom je weer net boven Albert Heijn uit en ben je daardoor de minst voordelige formule. Plus dus. Met verschil met AH is tien cent, maar toch. Over de hele linie dalen de prijzen deze week. De onderlinge prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule blijft evenwel gelijk: 26%.

     

    Plus heeft evenals Jumbo deze week drie promoties. Het is dus niet zo dat de prijzen bij Plus omhoog schieten door een gebrek aan promoties). AH heeft er vier en Lidl heeft er met acht toch weer de meeste. Er zijn deze week drie producten (courgette, pitloze druiven en perssinaasappels) die bij twee formules tegelijkertijd in de aanbieding zijn.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 13

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    De rollen tussen Plus en Jumbo zijn deze week toch weer omgedraaid: Plus is net weer even wat duurder dan Jumbo. Verder zien we Albert Heijn en Lidl een tegengestelde beweging maken: Albert Heijn omlaag en Lidl (iets) omhoog. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule is hierdoor deze week iets kleiner, al gaat het nog altijd om 26%.

     

    Deze week is het een keer niet Lidl dat de meeste promoties heeft. Nee, deze week is het AH, dat mede daardoor de prijs van het gemeten mandje met AGF-producten merkbaar weet te verlagen. AH komt met drie volume-acties (twee voor de prijs van...) en twee reguliere afprijzingen. Lidl en Jumbo volstaan deze week met drie promoties en Plus heeft er twee. Komkommers zijn deze week bij drie retailers in deze rubriek in de aanbieding.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 12

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Bedroeg het prijsverschil tussen Plus en Jumbo vorige week een cent, deze week duikt Plus tot € 1,46 onder de prijs van Jumbo. Jumbo houdt de prijzen, evenals Albert Heijn, vooral stabiel, terwijl de prijzen bij Lidl en Plus duidelijk zuidwaarts gaan. De prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule loopt daardoor verder op tot 31%.

     
    Kijken we naar de promoties dan zien we ook Lidl en Plus aan kop gaan met het aantal aanbiedingen in de 25 populairste AGF-producten. Lidl heeft er deze acht en Plus zes. Daar steken de twee promoties bij Jumbo en die ene promotie bij AH (bospeen nota bene) wel wat schril bij af. Pitloze witte druiven zijn deze week bij Lidl, Jumbo en Plus in de aanbieding, waarbij Lidl met € 0,99 de laagste prijs voor een bakje met 500 gram heeft.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 11

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Over de hele linie trekken de prijzen deze week aan. Bijzonder is toch weer - al gaat het maar om een cent prijsverschil op een heel mandje - dat Plus opnieuw onder Jumbo duikt. Daar waar Plus lange tijd in de buurt van Albert Heijn bleef, lijkt het prijsniveau nu toch structureel wat lager te liggen. De gestegen prijzen resulteren niet in een grotere prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule. Die afstand bedraagt deze week opnieuw 25%.

     
    Lidl heeft opnieuw het grootste aantal promoties in de top-25 AGF-producten. Zes, om precies te zijn. AH en Plus hebben er ieder vijf en Jumbo volstaat deze week met twee aanbiedingen. Eén daarvan - bloemkool - is ook bij Lidl en Plus in de aanbieding, maar Plus is met € 1,29 het voordeligst (bij Jumbo en AH in promotie voor € 1,49).

     

     

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 10

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

     

    Bij Albert Heijn gaan de prijzen deze week licht omhoog (nadat de prijzen er vorige week als enige omlaag gingen). Bij de andere formules dalen de prijzen, waarbij Jumbo en Plus nagenoeg synchroon bewegen. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule wordt mede daardoor nog groter. Die loopt deze week namelijk op van 22% naar 25%.
     

    Lidl heeft met vijf promoties in de top-25 AGF-producten deze week weer de meeste aanbiedingen. AH en Plus volgen met ieder vier promoties. Bij Jumbo is deze week alleen bloemkool in de aanbieding (ook bij Lidl en ook voor € 1,49). Bij AH en Plus is broccoli in promotie voor resp. € 0,89 en € 0,69.

    Dezelfde formules delen overigens ook promoties met komkommer en meloen.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 9

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

     

    Deze week is Albert Heijn de enige formule waar de prijs van het mandje met de 25 meest verkochte AGF-producten omlaag gaat, en flink ook. Van € 36,10 naar € 35,39, om precies te zijn. En met die € 0,71 lagere prijs komt AH nu zelfs onder het prijsniveau van Jumbo uit. Dat hebben we nog niet eerder gezien in deze rubriek. Doordat de prijzen bij Lidl maar lichtjes en bij Jumbo en Plus juist stevig stijgen, loopt het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste formule deze week op van 19 naar 22%.

     

    Het flink lagere prijsniveau bij AH deze week wordt mede veroorzaakt door een zevental promoties. Daarbij loopt Lidl met vijf promoties nog aardig in de pas. Plus heeft maar twee aanbiedingen: courgette (ook in promotie bij AH en Lidl) en bospeen (ook bij AH). Bij Jumbo is alleen bloemkool in de aanbieding (ook bij Lidl en AH).

     

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 8

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Jumbo beweegt deze week weer weg van Plus. Drie formules verlagen deze week de prijzen, alleen Lidl houdt ze stabiel (fractie omhoog). De verlagingen zijn stevig. Mede hierdoor daalt het verschil tussen de goedkoopste en duurste formule deze week tot 19%.

     

    Deze week hebben Lidl en Plus (inclusief een weekendpakker) zes promoties in de top-25 AGF-producten. Albert Heijn heeft drie promoties, Jumbo heeft er deze week geen.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

  • AGF Monitor week 7

     

    De prijzen en de prijsontwikkeling van de 25 hardlopers in AGF bij Lidl, Jumbo, Albert Heijn en Plus.

    Dalende prijzen bij Albert Heijn, Plus en met name Lidl. En juist stijgende prijzen bij Jumbo. Een vergelijkbare beweging hebben we in deze rubriek nog niet gezien. Het gevolg? Jumbo nadert hiermee tot op 13 cent het prijsniveau van Plus. De prijs van ons mandje daalt bij Lidl deze week met € 1,70 oftewel 5,3%. Het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste formule blijft evenwel stabiel op 23%.

     

    De prijsstijging van het mandje bij Jumbo lijkt mede te worden veroorzaakt door het ontbreken van promoties. Lidl heeft er deze week zes, AH vijf en Plus drie. Bloemkool is deze week bij Lidl, AH en Plus in promotie (waarbij Lidl de laagste prijs heeft). Daarnaast hebben zowel Lidl als Plus pers- en handsinaasappelen in de aanbieding. Maar in dit geval is het Plus met (in beide gevallen) de meest scherpe prijs.

    Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

     

    Over Pricing Experts

    PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

Registreer
Login
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of registreer.
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of login.
Nog geen abonnement? Bestel hier.