• Hoe ver is Picnic nu?

    Waar het druk is, is Picnic al

    Bijna drie jaar geleden begon Picnic. In Amersfoort. De start-up was een grote verrassing voor de supermarktsector. Picnic heeft in al die drie jaar consequent volgehouden ‘een landelijke uitrol’ na te streven.

    Wij gingen eens na hoever het daarmee staat.

    Picnic heeft het op één punt makkelijk, zeggen mensen uit de hoek van de traditionele supermarkten. Die kan lage prijzen vragen, want heeft niet de vastgoedkosten van een traditionele supermarktketen. Nee, inderdaad, maar wat zouden al die elektrische autootjes wel niet kosten bij elkaar? Huur, lease, eigendom? Ze zullen niet de prijs van een stevige Tesla hebben, maar elektrische karretjes zijn in de regel duur. Waar rijden ze vandaag de dag allemaal? Dat is op deze kaart te zien. We noemen eerst maar ’s de grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Breda, Nijmegen, Almere, Leiden, Zoetermeer, Den Bosch En van de iets minder grote steden bezorgt Picnic in: Apeldoorn, Helmond, Gouda, Ede, Veenendaal, Lelystad En dan de plaatsen die onder de rook van grote steden liggen: nabij Amsterdam: Hoofddorp. nabij Utrecht: Maarssen, Nieuwegein, IJsselstein, Houten, Zeist, Bunnik, Bilthoven, Den Dolder nabij Amersfoort: Leusden, Soest, Soesterberg nabij Den Haag: Delft , Rijswijk, Nootdorp, Leidschendam, Voorburg, Delfgauw, Den Hoorn nabij Zoetermeer: Benthuizen nabij Ede/Veenendaal: Bennekom nabij Rotterdam: Schiedam, Vlaardingen, Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel nabij Gouda: Reeuwijk, Waddinxveen En dat gaat dan vanuit dat ene verdeelcentrum in Amersfoort, waar alle spullen vanuit het dc van Boni in Nijkerk bij elkaar komen? Welnee, voor elke stad van formaat heeft Picnic wel ergens een dc of ‘hub’ gehuurd en ingericht.

     

    Van Diemen tot Utrecht tot Eindhoven etc. Het dc van Utrecht bijvoorbeeld is gelegen op dat grote bedrijventerrein tussen Maarssenbroek en Utrecht in. De eigenaar van het gebouw is C. van Heezik, een bedrijf dat ook in de levensmiddelensector actief is, met diepvrieslogistiek. Picnic is ook groter geworden in een andere zin. Als het bedrijf in een kleinere plaats begint, beperkt het aanvankelijk het aantal bezorgdagen. Dat is al een extra beperking, want de grote beperking van Picnic is dat het niet bezorgt wanneer de consument dat wil, nee, Picnic heeft zoals bekend zelf invloed op het bezorgmoment en kan zodoende bestellingen van meer huishoudens aan elkaar verknopen tot één rit, en dan het liefst dicht bij elkaar: zoveel mogelijk leveringen in één vervoersbeweging. En als dan de interesse van huishoudens toeneemt of steeds meer huishoudens geïnteresseerd zijn, dan gaat Picnic over tot dagelijkse bezorging. In sommige gebieden is dat zelfs zeven dagen in de week. Bijvoorbeeld in de steden Veenendaal en Ede.

     

    Dat is wel vreemd. Die twee steden mogen dan weliswaar door hun bevolkingsgroei een mix van gelovigen en niet-gelovigen zijn, van oudsher is de invloed van het calvinisme er wel degelijk. En op de zondag is het daar rustdag. Maar het kan zijn dat Picnic juist die twee steden heeft uitgekozen omdat er op zondag geen supermarkt open is, althans, minder dan in steden als Amsterdam of Maastricht. Oké, je kunt als inwoner van een godvruchtige stad best bedenken dat je niet naar een supermarkt mag. De vraag blijft wel of je gelovige buren het in orde vinden dat je een Picnic-wagentje laat komen op de dag des Heren.

     

    Heeft Picnic nog witte vlekken? Nou en of, Picnic is – zoals dat heet – bovenregionaal, maar zeker nog niet landelijk. Ten zuiden van Eindhoven komt Picnic nog niet, ten noorden van Almere en Amsterdam ook nog niet. Maar het mag duidelijk zijn dat Picnic in deze eerste drie jaar vooral heeft gemikt op de dichtbevolkte gebieden: steden en vandaaruit de omgeving rondom die steden. Met het zwaartepunt in de provincies Zuid-Holland en Utrecht, en vandaaruit nog een bruggenhoofd naar het noorden (Amsterdam), de grote steden in het dichtbevolkte Noord-Brabant (Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch) en een trek naar het oosten (Veenendaal, Ede, Nijmegen). En we mogen niet vergeten dat Picnic inmiddels in het Roergebied experimenteert. Dat is dan geen assortiment van Boni en Superunie, in dat land is marktleider Edeka de grote leverancier. Picnic noemt zichzelf nog lang geen landelijke speler. Dat siert het bedrijf, we hebben het onder supermarktbestuurders wel ’s anders meegemaakt, vier provincies en dan maar kwaken dat je een landelijke speler bent. Veel te grote schoenen. Maar als je dat bedenkt: Picnic zou je inmiddels ‘best een landelijke speler’ kunnen noemen: Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant, Gelderland. Me dunkt.

     

    Het duurde aanvankelijk lang voordat Picnic verder ging dan z’n eerste stad. Najaar 2015 startte Picnic in Amersfoort, en eromheen plaatsen als Leusden en Soest. Daarna duurde het tot juni 2016 voordat Picnic een tweede plaats koos, dat werd Utrecht, met in het kielzog Maarssen. Toen die tweede plaats eenmaal bekend was gemaakt, kwam er snel een andere grote plaats bij. Een maand later werd Almere gemeld. Daarna duurde het weer ettelijke maanden voordat opeens een sprong werd genomen naar ‘alles wat rondom Den Haag ligt, behalve Den Haag zelf ’. Dat waren Delft, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn. Den Haag zelf, nee, die stad werd nog eventjes gemeden, maar van de andere kant, dat was maar een maand later, eveneens voorjaar vorig jaar. Bovendien, in dit overzicht ontbreekt ook enige finesse: want Utrecht mag dan de tweede stad zijn waar Picnic begon, maar het duurde bijvoorbeeld tot oktober vorig jaar voordat Picnic in Utrecht-Oost begon te leveren. en het is zeker niet zo dat Picnic dat wegmoffelt in een soort propagandabehoefte. In een persbericht liet het naderhand weten: “Zoals gebruikelijk start Picnic vanuit enkele wijken, waarna de bezorging geleidelijk over de gehele stad wordt uitgerold.”

    De eerste Picnic-wagen in de Amsterdamse grachten. Picnic begon afgelopen voorjaar in de hoofdstad te leveren.

  • DEKAMARKT WORLD OF FOOD AMERSFOORT

    Inmiddels een vaste waarde bij Dekamarkt

    Begin deze maand ging de zesde Dekamarkt World of Food open, in Amersfoort. Langzaam maar zeker begint deze grote formulevariant binnen Dekamarkt en dus ook binnen Detailresult een vaste waarde te worden. Aanvankelijk was Dekamarkt World of Food een eenling, in die enorme vestiging van Dekamarkt aan de Spoorsingel in Beverwijk. Die Dekamarkt werd vier jaar geleden ingrijpend vernieuwd en
    kreeg toen de naam Dekamarkt World of Food.

     

    Aanvankelijk ook, leek het daarbij te blijven. Dekamarkt had immers maar één vestiging die zo groot was, ongeveer 4.500 m2 vvo. Maar twee jaar terug opende Detailresult een nieuwe Dekamarkt World of Food, in Apeldoorn, en kort daarop in Doetinchem. De opening in Apeldoorn was het startsein voor uitbreiding. Inmiddels omvat Dekamarkt World of Food zes vestigingen, inclusief deze, sinds enkele weken in de Amersfoortse wijk Vathorst. Waar Dekamarkt World of Food Beverwijk in enkele opzichten nog buitenissig was (of juist geweldig, dat ligt eraan hoe nuchter of hoe ‘belevenis-achtig’ we het in onze sector willen zien), zijn de volgende vestigingen wat ingetogener. Initiatieven als een koffiebranderij-afdeling met koffiebonen die je in bediening kunt kopen zoals in Beverwijk destijds, zien we niet meer terug in de latere vijf vestigingen.

     

    Dat is dan misschien jammer, maar net als elke andere formule wordt er soms flink uitgepakt om vervolgens tot de bevinding te komen dat sommige ‘theateronderdelen’ te veel van het goede zijn voor iets dagelijks en gewoons als een supermarkt. Maar het goede nieuws voor de sector is dat niet alleen Albert Heijn en Jumbo met AH XL en Jumbo Foodmarkt de show willen stelen met een supermarkt die de gebruikelijke maten in de Nederlandse supermarktsector te boven gaat; Detailresult wil dat ook nog steeds. Met als gevolg dat van de 81 Dekamarkten er momenteel zes een Dekamarkt World of Food zijn. En zo wordt het een vaste waarde. Anders gezegd: van alle huidige Dekamarkten is 13,5% Dekamarkt World of Food.

    Bij de broodafdeling zien we bij een paar varianten het bordje ‘vandaag consumeren’. Navraag leert dat dit gewoon een suggestie van Dekamarkt is om de consument erop te attenderen dat ‘dagvers’ hier de kwaliteit bepaalt. Wie het later dan vandaag wil opeten, mag dat uiteraard zelf weten. Het bord is wel een kwaliteitssignaal. Die boodschap geldt hier trouwens voor broden die we van Dekamarkt nog niet kennen; ‘pane completo’ (volkoren), ‘pane bianca tigre’ (tijgerwit) en ‘pane cereali’ (met zaden/granen).

     

    De naamgeving is Italiaans, en voor de verandering eens niet Frans. ‘Pane completo’ is wel zeer onderscheidend qua naamgeving, omdat volkorenbrood op z’n Frans ‘pain complet’ heet en op z’n Italiaans ‘pane integrale’. Kennelijk is hier gekozen voor een ‘blur’ tussen Frans en Italiaans. Er is trouwens ook een ‘Franse lijn’ bij Dekamarkt, al sinds jaren: de broden onder de naam ‘Batard’. (En even een signaal aan alle Jumbo-, AH- en de andere Superunie-leden-broodcategorymanagers: dat quasi-Franse-quasi-Italiaanse volkorenbrood smaak uitstekend…) In het midden van de broodpresentatie staat een snijmachine. En die trekt veel bekijks, vooral van kinderen die ‘zelf brood snijden’ en dat razendsnel zoevende mes in die machine fascinerend vinden.

    Daarbij, van de drie ‘superstore’-varianten die de Nederlandse supermarktsector rijk is, zijn er momenteel twee die nog steeds worden uitgebreid. Albert Heijn vernieuwt en actualiseert nog steeds wel zijn AH XL’s, maar er komen er al jaren geen meer bij en het heeft er alle schijn van dat AH dat ook zo wil laten. De andere twee wél: Jumbo Foodmarkt en Dekamarkt World of Food, van die twee neemt het aantal nog steeds toe, weliswaar slechts stapsgewijs, maar toch. Nee, karkassen zoals ooit in Beverwijk hangen er niet meer. Maar de vraag is of dat een gemis is. In plaats daarvan is er een rijpingskast gekomen; we zien het op de bordjes staan: diamanthaas en rosbief ‘van eigen vee’. Er liggen tal van steaks die ofwel op Argentijnse ofwel op Franse leest geschoeid zijn en er is ook enige mate van gemak: voorgesneden carpaccio, kant-en-klaar gemaakt.

     

    Dekamarkt World of Food is niet meer het grote foodtheater zoals dat ooit in Beverwijk werd neergezet, maar: moeten we dat erg vinden? Nee. Elk bedrijf heeft zogezegd recht op z’n eigen winstgevendheid. Dat er dan na jaren sommige aanstekelijke modules en afdelingen verdwijnen, het zij zo. Maar het blijven mooie grote supermarkten waar ruimte wordt gemaakt voor artikelen die in de gewone supermarkt en weeskindje zijn. Het is ‘maar Vathorst’, het is maar een wijk in Amersfoort – maar de bewoner van Vathorst kan er kant-enklare carpaccioschotels kopen, bijzondere kaasjes, kruidenmixen die je verder nergens zomaar tegenkomt. Onderscheidende volkorenbroden, een enorme variatie in bonbons en pralines en speciale stukken Franse en Argentijnse steaks van de veestapel van de familie (Siem en Jan) Kat, de familie die samen met de familie Van den Broek de eigenaren zijn van Detailresult.

    De aankleding van deze Dekamarkt World of Food is soms ondanks de grootte ervan, best sober: grijs, rood, wit, het is net of andere kleuren vermeden worden. Maar voor het aanbod geldt dat juist niet: chocolaatjes, koek, pinda’s, noten, rijstcrackers, bonbons en pralines te over. Allemaal verwen- en genietproducten, meteen na de broodafdeling. Altijd goed van elkaar gescheiden, in kleine presentaties of op eilandjes, zodat de consument ze ook goed ziet. Voor de bonbons en pralines heeft Detailresult zelfs een eigen merk in het leven geroepen: ‘Le Chocaleur’

    De wijnafdeling van Dekamarkt World of Food is steeds meer vormgegeven zoals de slijterijketen van Dekamarkt eruit ziet: Dekawijnmarkt. We zien hier op deze afdeling ook een beeld van Miriam Leijen, verantwoordelijk voor de wijninkoop van Dekamarkt en/of voor geheel Detailresult.

  • Vleursvloer

    ‘Spar Lokaal’ in Heelsum

    In Heelsum, een dorp van 3.800 inwoners tussen Wageningen en Arnhem in, is onlangs een Spar heropend. En in die Spar is de retailorganisatie gestart met ‘Spar Lokaal’. Of beter: Eric en Emiel van Duuren deden dat, de broers die ondernemer zijn van deze Spar, deze is nieuw voor hen. Een vernieuwde Spar, prima, maar we zijn vooral ook benieuwd naar dat ‘Spar Lokaal’. Uit een eerder interview met de beide Van Duurens in Distrifood maak ik op dat de plannen best ambitieus zijn. Spar Lokaal is een horecavoorziening en die zou in het ideale geval het nieuwe ‘dorpscentrum’ kunnen worden, de plek waar de mensen van Heelsum elkaar kunnen ontmoeten. Verenigingen zouden er kunnen vergaderen, de wijkagent een inloopspreekuur kunnen houden, zomaar wat ideeën. Op naar Heelsum. O, wat mooi. Want deze Spar, net als andere bebouwing aan de Utrechtseweg, ligt op een heuveltje. Daardoor rij je een stukje omhoog als je de parkeerplaats op gaat. En je staat met de auto ook een beetje scheef (handrem!). Het is eventjes alsof ik in de Ardennen of de Eifel ben beland. De pui doet mij ook een beetje buitenlands aan, een witte muur, maar dan wel van een verouderde dorpssuper uit de Ardennen – we kunnen het ook welbewust ‘retro’ noemen. Kijk, het is ook weer niet zo dat een gloednieuwe pui van een ‘big box’ altijd mooi is, dan is dit aan slijtage onderhevige ‘dorpshuis’ misschien nog aardiger. Maar een extra opknapbeurt zou geen kwaad kunnen.

     

    Naar binnen… wat een contrast met die pui. Als je binnenkomt zie je links direct de zithoek met een tafel en een paar zitjes, waar groepjes mensen zitten. Dat zal dan wel ‘Spar Lokaal’ zijn. Je loopt tegelijk af op de impulskoeling met daarin een aanbieding met blauwe bessen, bramen of frambozen, maar ook yoghurtbekers met vruchten en muesli, sushi en gekoeld vers appelsap. Rechtdoor loop je de winkel in, beginnend met het brood, broodjes, snacks, belegde broodjes etc., in die hoge stellingen voor het brood die we van moderne Spar-winkels gewend zijn. De winkel heeft een eigentijdse en overzichtelijke uitstraling met lage, niet te lange meubels en veel kleinere displays en aantrekkelijke kopstellingen. De agf-afdeling heeft vrij ondiepe rekken, waardoor er een ruim aanbod is, maar een beperkte voorraad en alles dus verser blijft. In de koeling zie ik moderne, eigentijdse rauwkostsalades onder het ‘Held van Spar’-label, bijvoorbeeld quinoa-amandel, of maaltijdsalades met gegrilde kip.

     

    Ik zie veel ‘verkoopstimuli’: paden met aan het eind een display of koelmeubel. Een borrelmeubel met buitenlandse kaasjes, olijven en toastjes etc. Daarnaast nog een borrelkopstelling met wijn, speciaalbier, droge worst, chips etc. Ook veel dwarsverbanden in de schappen: nootjes bij het bier, dipsaus bij de chips. Met de kopstellingen, displays, en clipstrips worden ideeën geboden die de kassa-aanslag dienen te verhogen. Er is over nagedacht dat dit een winkel is waar je aan het eind van de dag nog je maaltijd koopt en het consumptiemoment dicht bij het koopmoment ligt: wijn, bier en water worden deels gekoeld gepresenteerd, zodat je die niet thuis eerst nog moet koelen. Het is een complete winkel voor het dorp met extra artikelen en diensten die juist voor een dorp handig zijn, zoals een uitgebreide drogisterijafdeling en een ruim aanbod zelfzorgmedicijnen. Er is een slijterij, achter glas, en bij de kassa zie ik stomerij, post, boodschappenbezorging etc. Bijzonder is ook de opstelling van de agf; midden in de winkel, als een soort centrale rotonde, met voor, achter, links en rechts van je alle andere categorieën. Het is eigenlijk allemaal heel aantrekkelijk en uitgekiend opgezet.

     

    Goed dat een dorp als Heelsum zo’n Spar heeft? Ja. Maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger: een beetje topografie leert dat Heelsum onderdeel is van de gemeente Renkum. Heelsum is gewoon tegen Renkum aangegroeid. De AH en de Plus van Renkum liggen nog geen kilometer verderop en zijn – uiteraard – goedkoper. Mooie winkel, maar de concurrentie is wel heel dichtbij… En dan Spar Lokaal: zoals ik al zei, meteen bij Vleursvloer Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl. binnenkomst, links van het brood: een lange tafel met stoelen, een paar fauteuils bij het venster, en aan de andere kant de counter met horeca. Ik bestel een cappuccino. Alleszins redelijke prijzen: € 1,50 voor een cappuccino, € 0,99 voor een saucijzenbroodje. Ik eet er mijn in de winkel gekochte sushi op als lunch. Je kunt ook belegde broodjes voor € 2,75 of € 3,75 bestellen, die dan vers worden bereid. Of muffins voor € 1,19. Gevoelsmatig ook een stuk goedkoper dan bij La Place.

     

    Maar is dit nu de nieuwe grote ontmoetingsplek voor de mensen uit Heelsum? De tijd zal het leren. Grote verenigingen zie ik hier nog niet zomaar vergaderen. Met een wijkagent hier praten over een probleem met je buren? Zie ik ook nog niet zo. Zeker niet als die buren net ook hier zijn. Is horeca een gat in de markt hier in Heelsum? Een dorpscafé heeft Heelsum niet meer, restaurantjes nog wel. Wellicht zullen klanten deze Spar gezellig vinden, zonder dat ze er zich van bewust zijn dat dat aan die horecavoorziening ligt. Met andere woorden, dat Spar Lokaal niet direct, maar alleen indirect wat voor de omzet of klantentrouw van deze Spar betekent. Benieuwd hoe snel Spar hiermee aan de slag gaat in andere plaatsen; dat zegt misschien iets over het succes hier in Heelsum.

    Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl

  • FORMULE-ATLAS: Dokkum

    De formule-atlas van FoodPersonality: maandelijks worden van een stad, dorp of ander marktgebied de kenmerken beschreven en de in het gebied actieve supermarktformules. De gegevens zijn afkomstig van BVDW, een in winkelonderzoek gespecialiseerd bureau.

     

    Lage vloerdruk

    Het supermarktaanbod in Dokkum vervult een bovenlokale verzorgingsfunctie en trekt veel klanten uit de omliggende kernen. Voor de gemeente Dongeradeel als geheel ligt de supermarktdichtheid namelijk op 0,32. Dit duidt op een relatief lage vloerdruk wat mede het gevolg is van een flinke concurrentiedruk tussen de bestaande supermarkten. Er is geen sprake van marktruimte om nieuw supermarktaanbod distributief te verantwoorden.

     

    Geen centrumsupermarkt

    De grootste supermarkt in Dokkum is de Jumbo aan de Hantumerweg van ruim 1.300 m² wvo. Daarachter volgt de Albert Heijn aan de Koophandel met ruim 1.200 m² wvo en een Lidl aan de Walddyk met ruim 1.100 m² wvo. Gekeken naar marktsegmentering kan worden geconcludeerd dan inwoners van Dokkum en omgeving kunnen beschikken over een breed palet aan supermarktformules. Alle segmenten worden bediend. Albert Heijn en Jumbo bedienen het hogere segment met formuleconcepten waar service centraal staat. Van deze twee heeft Jumbo de sterkste prijsfocus. Het middensegment wordt bediend door de Friese formule Poiesz aan de Houtduif met bijna 700 m² wvo. In Anjum en Holwerd zitten verder nog twee vestigingen van Coop. Het lagere segment wordt bediend door Lidl en Aldi, beiden gevestigd in Dokkum. Opvallend is dat het centrum van Dokkum geen supermarkt huisvest terwijl een supermarkt juist voor dit soort plaatsen belangrijk is als trekker in het centrum.

     

    Leefbaarheid dorpen

    Interessant aan het marktgebied Dokkum is dat waar landelijk sprake is van een trend waarbij kleine supermarkten (tot 500 m² wvo) omvallen of doorgroeien, deze in Noordoost-Friesland nog in flinke getale aanwezig zijn. Er is in de kernen Holwerd, Oosternijkerk en Ternaard nog sprake van voldoende draagvlak onder de lokale bewoners om deze supermarkten rendabel te houden. Daarbij speelt overigens wel mee dat in deze streken sprake is van een grote sociale cohesie (inwoners zijn betrokken en begrijpen het belang van een supermarkt voor de leesbaarheid van het dorp) en in dit geval ligt de kern Dokkum bovendien op relatief grote afstand.

     

    Supermarktplan afwijzen

    Het totale omzetpotentieel van supermarkten in de plaats Dokkum bedraagt circa € 31 miljoen. Er is een vloerproductiviteit becijferd van circa € 5.200 en deze ligt daarmee fors onder de landelijke norm volgens Detailhandel.info (€ 8.381,-). Op basis daarvan kan worden geconcludeerd dat er binnen de lokale supermarktstructuur sprake is van een substantieel overaanbod. Deze bevindingen komen overeen met de recent (mei 2018) door de gemeente gepresenteerde Supermarktstructuurvisie. De direct aanleiding voor deze visie waren plannen van een ondernemer om een tuincentrum te transformeren tot supermarktlocatie. Op basis van de opgestelde visie kon de gemeente Dongeradeel dit plan gemotiveerd afwijzen.

     

    Allen relocatie/vervanging

    Het beleid van de gemeente is erop gericht op de bestaande supermarktstructuur in tact te houden. Toekomstige supermarktlocaties moeten de binnenstad versterken dan wel het verzorgingsniveau in de woonwijken c.q. dorpskernen verbeteren. De gemeente wenst alleen mee te werken aan nieuwe ontwikkelingen die het gevolg zijn van relocatie of vervanging van bestaande locaties.

     

     

     

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

Registreer
Login
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of registreer.
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of login.
Nog geen abonnement? Bestel hier.