• Personality's

    Bij Evelyn/Josceline aan tafel... En: wie wat waarheen en waarvandaan in de personaliarubriek van FoodPersonality (mail ons: vakblad@foodpersonality.nl) + actuele vacatures.

  • Bij Evelyn aan tafel:

    René Toet, directeur Climate Neutral Group,

    Je bent algemeen directeur van Climate Neutral Group. Wat doen jullie?

    Wij stimuleren klimaatneutraal ondernemen en produceren. Een ambitie die ook steeds meer leeft in ondernemend Nederland en dat is ook al vijftien jaar onze focus, klimaatneutraliteit realiseren is onze kernactiviteit. De effecten op het klimaat in kaart brengen: hoeveel CO2 stoot je als bedrijf uit, dus je ecologische voetafdruk. Voor producten is dat een ‘life cycle analysis’: hoe ziet de keten eruit, waar zit de meeste uitstoot in die keten en wat kun je daaraan doen? Die analyse is het vertrekpunt. Vervolgens stellen we een programma op om de hoeveelheid CO2 te reduceren. In de ideale situatie brengen we die uitstoot zelfs helemaal naar nul, maar in de praktijk blijft er vaak nog uitstoot over, uitstoot die je nu nog niet zelf kunt reduceren. Daarvoor investeer je per ton CO2 een bedrag in een duurzaam energieproject – bijvoorbeeld windmolens – waarmee je je resterende uitstoot ergens anders reduceert – of ‘compenseert’, zoals de meesten zeggen.

     

    Je werkte bij Nutricia en Unilever en was mede-oprichter van Fred & Ed. Waarom verliet je de foodbranche?

    Op een gletsjer in Patagonië werd ik geconfronteerd met onze invloed op het klimaat. Die gletsjer smolt in een rap tempo, terwijl het zo’n mooi natuurverschijnsel is en die gletsjer is belangrijk voor de klimaatbeheersing. Die raken we kwijt. Ik ging me afvragen hoe ik met mijn ervaringen een bredere, maatschappelijke impact kon maken. Inmiddels werk ik nu al meer dan tien jaar bij Climate Neutral Group en intussen hebben veel verschillende organisaties, diensten en producten stappen naar een klimaatneutrale situatie gezet. Ook bedrijven in de levensmiddelensector. Als er één duurzaamheidsvraagstuk in die sector speelt, dan is het wel het klimaat.

     

    Merk je dat de levensmiddelensector klimaatneutraal wil opereren?

    Er is de laatste tien jaar bij bedrijven veel veranderd. Het probleem is lange tijd vooruitgeschoven. Veel organisaties denken: klimaatneutraal worden kan niet. Maar het tegendeel is waar. Het is vaak ook minder complex dan mensen doorgaans denken. Je moet gewoon beginnen, dan krijg je al meer inzicht in je keten. In de levensmiddelensector werkt het het beste als retailers en leveranciers samenwerken. En er zijn genoeg oplossingen. Kijk ook eens naar andere branches. Kleding- en schoenenmerk Quick heeft bijvoorbeeld een sneaker gemaakt die geen voetafdruk heeft. Alle gebruikte materialen zijn gerecycled. Je kunt zo’n schoen laten maken van je eigen spijkerbroek. Die sneaker is niet alleen hip, maar ook een verkoopsucces. En als hij kapotgaat, kun je hem inleveren. Dan wordt van de schoen het materiaal zoveel mogelijk hergebruikt.

     

    Wie is volgens jou verantwoordelijk voor een duurzaam product op het schap?

    product op het schap? De leverancier staat aan de basis, maar kan niet zonder de steun van de retailer. Leveranciers bieden goede innovaties aan die minder klimaatschade berokkenen, maar die halen het niet als de retailer het klimaataspect als onderscheidend argument niet genoeg binnen de categorie meeweegt en er geen ruimte op het schap voor maakt. Ik mis soms de durf van food retailers om echt duurzame keuzes te maken. Supermarkten zijn weliswaar slechts een schakel in de keten, maar wel een belangrijke: maar vijf of zes mensen in Nederland bepalen binnen een categorie het aanbod. Zij hebben dus een enorme invloed op wat Nederlandse consumenten dagelijks kopen. Maar ook de overheid speelt hier een grote rol in. Als je ziet hoe moeilijk het voor consumenten is om alle informatie over zout, suiker, vet en gezonde voeding goed te verwerken, dan kun je niet verwachten dat zij zomaar goed thuis zijn in complexe milieukwesties. Dan mag de overheid consumenten best meer voorlichting geven: welke keuzes zijn beter voor de planeet en voor ons? En wat mij betreft mag die overheid ook best meer met wetgeving sturen, waardoor retailers en producenten wel móeten veranderen. Gelukkig is er een groeiende groep consumenten die bewuster koopt, en meer leveranciers en retailers gaan in die beweging mee.

     

    Klimaatneutrale producten...Noem er eens een

    Wij zijn met retailers bezig om klimaatneutrale koffe en thee in het schap te krijgen. Dat is Superunie al gelukt, met koffe en thee van het huismerk G’woon. Superunie ervaart dat koffie en thee, afkomstig uit gebieden nabij de evenaar, al last hebben van klimaatverandering. De mensen van Superunie wilden graag een klimaatneutraal product op de markt brengen. Voor producten zit de grootste klimaatbelasting vaak in verpakkingen. Bij koffie komt dat door de pads en cups en daar is een reductie zeker haalbaar. Denk aan biologisch afbreekbaar materiaal. Ook op de plantages is de uitstoot gereduceerd. De theeplantage waar Superunie inkoopt, is zelfs klimaatpositief. Dat bewijst dat je als retailer wel degelijk een stap kunt maken.

     

    Waarom lukt het Superunie wel en andere niet?

    Nou, Superunie is niet de enige. Naast een duidelijke visie van de directie, speelt bij Superunie ook de stem van de leden, en daar zitten een paar koplopers bij. Tel daar een bevlogen mvomanager bij op en het onderwerp klimaat kan dan meer een vlucht nemen. Door hierbij voor het huismerk G’woon te kiezen kan de retailer tegenover de producent ook meer bepalen.

    ‘Op een gletsjer in Patagonië werd ik geconfronteerd met onze invloed op het klimaat’

    Hoe komt het dat andere ketens – of de bestuurders van die ketens - niet willen?

    Ze denken dat de consument en de markt er niet klaar voor zijn. Maar het tegendeel is waar: consumenten willen juist weten hoe producten gemaakt zijn en waar ze vandaan komen. Die trend is niet meer te stoppen. Natuurlijk moet het product ook goed zijn. Ik geloof heilig in de combinatie van een goed product en een eerlijk verhaal. Daarnaast: beleggers willen per jaar een goed rendement, zelfs per dag. Ceo’s worden op een termijn van vier jaar afgerekend. Dat zijn allemaal onderdelen van een ondernemingscultuur die een rem vormen op milieu-initiatieven. Maar als het op het klimaat aankomt, kunnen we niet wachten. Ik hoop dat mensen als Frits van Eerd en Wouter Kolk mij morgen bellen voor een afspraak. Of nee, het hoeft niet de hoogste persoon te zijn of de grootste keten, ik ben blij met iedereen die mij hierover belt

     

    En bij welke retailers zie je dan nog meer klimaatneutrale producten?

    Naast Superunie zijn Jumbo, Aldi en Lidl met klimaatneutrale producten bezig. Maar dat is minder bekend. Lidl werkt voor al haar kippenvlees en eieren samen met duurzame kippenfarm Kipster. Het kan dus wel. Een mooi bewijs van een nieuwe manier van werken.

     

    Je noemt Albert Heijn niet, valt me op.

    Ik kan me niet herinneren dat Albert Heijn een keer bekend heeft gemaakt dat een AH-artikel klimaatneutraal is. En ik ga ervan uit dat AH dat anders wel wereldkundig had gemaakt. Ik zou ook daar graag eens met AH over in gesprek gaan.

     

    Hoe belangrijk is het voor bedrijven om over hun duurzame stappen te communiceren?

    Héél belangrijk. Bij voorkeur op de verpakking. Dit helpt consumenten een duurzame keuze te maken. Zeker bij alledaagse producten in de supermarkt. Maar bedrijven moeten helder en transparant zijn over wat ze communiceren. De media spelen daar wel een discutabele rol in, vind ik, omdat zij bedrijven die duurzaamheid nastreven, vaak hard aanpakken. Natuurlijk moeten de media kritisch zijn, maar organisaties moeten ook een kans krijgen en niet direct afgestraft worden als ze kleine stapjes zetten. Als het verhaal klopt en er ligt een goede reductiestrategie voor de komende jaren, moeten we niet meteen gaan mopperen dat het te weinig is. Steeds meer bedrijven zien die noodzaak van duurzamere producten in. Ze moeten ook wel. Als je Starbucks of Nestlé bent, móet je wel actie ondernemen. Om te voorkomen dat de koffie- en cacao-oogsten zo achteruitgaan dat ze straks te weinig grondstoffen hebben.

     

    Is een duurzaam product altijd duurder?

    Dat hoeft helemáál niet. Wij merken in de praktijk dat als je er echt induikt en de hele keten analyseert, er ook zaken zijn waar je op kunt besparen. Effciënter produceren, slimmer verpakken en distribueren: kan allemaal. Soms leidt het tot een nieuwe propositie en een beter product, waarmee je als bedrijf iets terugdoet.

     

    Jullie hebben als spin-off ook een eigen merk: ‘Echt’, een merk houtskool.

    Ja. Vrijwel niemand weet dat houtskool veelal uit ZuidAmerika en Afrika komt en van illegaal gekapte bomen wordt gemaakt. Houtskool is een onduurzaam product: ontbossing, fijnstofuitstoot en vaak kinderarbeid. Om van hout houtskool te maken, wordt dat hout in de open lucht verbrand, en ook nog met benzine en verfresten. Dat levert ook nog eens een inferieur product op. Wij maken houtskool van Europees FSCgecertificeerd hout, dat niet verbrand, maar verhit wordt. Het gas dat daarbij vrijkomt, vangen we af en dat gebruiken we om huishoudens van energie te voorzien. Op dit moment liggen er plannen om een eigen fabriek te bouwen. Gek genoeg hebben de benzinestations, horeca, slagerijketens en tuincentra ons al ontdekt, maar de supermarkten nog niet. Terwijl ons product hoogwaardig en veel duurzamer is dan alternatieven. Én een hogere absolute marge heeft. De consument weet ons in de circa 1.200 verkooppunten waar we liggen, steeds beter te vinden. Maar de consument mist ons nog wel in de supermarkt.

     

    Hoe ziet jouw droomwereld er over tien jaar uit?

    Nou, voor complexe problemen bestaan geen makkelijke oplossingen en dan is tien jaar te kort. Maar goed, mijn droom: ten eerste geen fossiele energie meer, ten tweede de transitie van dierlijk naar plantaardig eten en ten derde een versnelling van klimaatmaatregelen in de levensmiddelensector, door middel van meer producten met minder klimaatimpact op het schap.

     

  • Leo Linders Foodmanager van het Jaar

    Leo Linders, algemeen directeur van Jan Linders, is op het Nationaal Food Congres tot Foodmanager van het Jaar uitgeroepen.

    Het was die donderdagavond tijdens het Nationaal Food Congres de eerste keer voor Joost Manassen, de voormalig Bickery- en Douwe Egberts-directeur die sinds dit jaar voorzitter is van de raad van advies van het congres. Even stil iedereen… waarna hij met omtrekkende bewegingen de nieuwe Foodmanager van het Jaar begon te omschrijven. Iemand uit de supermarktwereld, geen fabrikant, iemand die in twintig jaar al de nodige tegenslag te verwerken heeft gekregen en die er altijd weer sterk uit gekomen is, zowel hij als zijn bedrijf. Vaak bekend als beste ‘versformule’ in het bekende GfK-onderzoek. En ook bekend als ‘de beste bierformule’… Ja, en toen gingen heel wat ogen in de zaal meteen richting Leo Linders, want dat van die bierformule, dat weten heel wat fabrikanten wel en daar is er maar één van. Dat was ook het moment waarop Leo Linders met zijn ogen begon te knipperen en commercieel directeur Chantal de Rijk naast hem geheimzinnig begon te lachen, want zij was natuurlijk ook lid geweest van het ‘complot’ dat ervoor moest zorgen dat Leo Linders in deze Kurhaus-zaal moest zitten zonder te weten waarom… En toen daarna al snel ‘het voordeel van het zuiden’ werd genoemd en het liedje ‘’t is een kwestie van geduld voor heel Holland Limburgs lult’ van Rowwen Hèze werd ingezet, toen was de spanning ontladen en kon het halve hoofdkantoor van Nieuw Bergen richting het podium.

     

    Natuurlijk bedankte daarna Leo Linders eenieder die hem verder had gebracht, zijn vrouw en kinderen, zijn naaste medewerkers…En: “Het is wel bijzonder dat jullie iemand als Foodmanager van het Jaar gekozen hebben die van alles kan maar niet managen!” Naast Leo Linders op het podium bleek Manassen veel persoonlijke details van Linders boven water te hebben gehaald, de tijd dat hij Nederlands studeerde in Nijmegen, dat hij wel eens gedichten had geschreven (Leo Linders: “Maar wel hele korte, hoor!”), hoe hij zich gevoegd had in de rol om zijn vader Jan Linders bij te staan met de supermarktketen nadat een andere zoon en een dochter waren overleden. Hoe Leo Linders kruidenier was geworden terwijl het jaren geleden eigenlijk eerder erop leek dat hij kunstenaar zou worden. Hoe Jan Linders (de keten) het heel zwaar had gehad toen een overstap op een nieuw dc jaren geleden bijna de afgrond van het bedrijf betekende. Maar er toch weer bovenop was gekomen. En hoe Jan Linders na jarenlang aan de Limburgse identiteit voorbij te zijn gegaan, opeens het roer omgooide en zich juist als een Limburgse keten met nog wat uitlopers in Brabant en Gelderland profileerde, wat de binding tussen formule, streek en mensen uit de streek versterkte

     

    Leo Linders: “Joost, als het er ooit van komt, mag jij mijn biografie schrijven.” Natuurlijk ook de felicitaties van de Foodmanager van het Jaar van vorig jaar, EFMI-directeur Laurens Sloot, die zowel de keten Jan Linders als de directeur Leo Linders als ‘eigenwijs’ bestempelde, maar erbij zei dat die eigenwijsheid bij nader inzien het uitgangspunt is van de florerende positie die Jan Linders vandaag de dag inneemt. Knokkend tegen AH, Jumbo, Lidl en Aldi, die vier landelijke formules die in het thuisgebied van Jan Linders opereren, maar Jan Linders staat na al die jaren nog fier en florerend overeind. En toen werd Rowwen Hèze nog ’s hard ingezet en deed iedereen in de zaal die zich ‘van Jan Linders’ mocht noemen even een polonaise. Kort. Want dat is eerder een Noord-Brabants dan Limburgs gebruik.

    Waarom is Leo Linders het geworden?

    Het oordeel van de jury:

    Leo Linders, algemeen directeur van Jan Linders Supermarkten, heeft in 1995 deze ‘erfenis van zijn vader’ in handen gekregen en heeft deze supermarktketen tot een bloeiend geheel uitgebouwd. Vanzelf ging dat allemaal niet. Het bedrijf heeft in al die jaren de nodige tegenslag gekend, variërend van prijsoorlogen tot een moeizame start van een distributiecentrum, maar Jan Linders is er onder leiding van Leo Linders altijd weer bovenop gekomen, het bedrijf werd door zulke momenten alleen maar sterker.

     

    Vandaag de dag staat er een keten van 59 moderne en aantrekkelijke winkels, die een onderscheidende positie inneemt in Noord-Brabant, het zuiden van Gelderland en vooral Limburg. De formule wordt jaar in, jaar uit erkend als goede verssupermarkt, spreekt sinds enkele jaren de klant aan met de slogan ‘het voordeel van het zuiden’ en biedt onder dat motto hoogwaardige regionale en lokale producten, met oog voor de traditie uit de Limburgse keuken. Daarnaast is Jan Linders een maatschappelijk betrokken onderneming, bijvoorbeeld met het Jan Linders Fonds, dat per lokaal marktgebied goede doelen ondersteunt.

    De bekendmaking van de Foodmanager van het Jaar: eerst moet het nog tot Leo Linders doordringen, maar tegen de tijd dat hij naast congresvoorzitter Joost Manassen op het podium staat, is het ingedaald. En zeker als daarna een grote groep ‘uit het zuiden’ rondom hem op het podium komt, zijn vrouw Godelieve, dochter Ruth, zonen Jonas en Lode, ‘Jan Linders-bekenden’ als Chantal de Rijk, Ferry Moolenschot, Roel van der Zande, Gineke Wilms, Chantal Drissen e.v.a (zeggen we dan maar even zo), de zaal is het zo te zien duidelijk met de keuze eens, Laurens Sloot feliciteert Leo met oorkonde, beeldje en lovende woorden, en dan wordt het opeens even een ‘Linders-polonaise’ op de maat van Rowwen Hèze.

    Uitverkiezing, de procedure

    De Foodmanager van het Jaar wordt gekozen in vier beoordelingsronden:

     

    1 FoodPersonality stelt elk jaar een lijst op van kandidaten die in de levensmiddelensector werkzaam zijn en die naar het oordeel van de redactie in beginsel aan de gestelde criteria voldoen.

     

    2 De raad van advies van het Nationaal Food Congres (evenement van de bekendmaking) maakt van deze ‘longlist’ een ‘shortlist’ en draagt kandidaten voor (of besluit tot één kandidaat).

     

    3 Doorgaans buigen de laatste vijf gekozen Foodmanagers van het Jaar zich als volgende jury over deze shortlist en/of de kandidaat of kandidaten. Dit jaar waren de juryleden: Gerard van Dulmen (directeur inkoop Superunie), Sander van der Laan (voormalig directeur Albert Heijn, tegenwoordig ceo Action), Peer Swinkels (cco Bavaria) en Joost Manassen, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres. De hoofdredacteur van dit blad en schrijver van dit artikel is voorzitter van deze jury, maar: niet stemhebbend.

     

    4 Dan volg er nog een laatste beoordeling: de voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de voorzitter van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) beoordelen de voor dracht van de kandidaat. Dat zijn dit jaar Bert Roetert (CBL) en Bas Alblas (de FNLI-voorzitter die algemeen directeur is van Lamb Weston/Meijer).

    Criteria

    De volgende criteria zijn bij de jurering bepalend: De FoodManager van het Jaar:

     

    1 heeft door zijn of haar inzet een belangrijke vernieuwing binnen de eigen organisatie gerealiseerd;

     

    2 boekt door middel van een duidelijke langetermijnstrategie veel succes;

     

    3 heeft zijn/haar organisatie ontwikkeld tot een florerend geheel;

     

    4 heeft met zijn/haar creativiteit een bijdrage geleverd aan noodzakelijke vernieuwing binnen de levensmiddelenbranche;

     

    5 is een charismatisch leider die zich duidelijk onderscheidt van andere managers;

     

    6 bouwt uitstekende relaties op met marktpartijen.

  • Kolk, Ahold Delhaize

    Het was al eerder bekendgemaakt: Wouter Kolk zou eind dit jaar tot ceo ‘Ahold Delhaize Europa en Indonesië’ worden benoemd, als opvolger van Pierre Bouchut. Maar deze maand blijkt dat Kolk die functie eerder gaat vervullen, en wel meteen. Ahold Delhaize gaat nog op zoek naar een ‘chief financial officer’, ‘chief human resources’ en een ‘head of strategy’, en die drie en Kolk vormen een nieuwe laag in de organisatie: het bestuur van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, anders dan voorheen Bouchut. De vorming van een laag ‘Ahold Delhaize Europa & Indonesië’ is opmerkelijk omdat Ahold vóór de overname van Delhaize ook al eens een laag ‘Ahold Europa’ had. Maar die werd in 2014 alweer opgedoekt, met ‘vereenvoudiging’ als opgaaf van reden. Een heel team moest toen terug naar andere posities in het bedrijf, sommigen vertrokken. Ditmaal gaat het echter alleen om

  • Derks, Fishmasters

    Sinds vorige maand is Sietse Derks sales manager new business bij visleverancier Fishmasters (uit Urk). Derks heeft sinds 2015 zijn eigen bv Free Spirits Training & Consultancy en was tot begin 2014 commercieel directeur bij diepvriesvisproducent Queens. En daarvóór vervulde hij jarenlang allerlei commerciële functies bij o.a. Van Geloven, Cêla Víta, Hooghoudt, Boekos, Ter Beke, Ouwehand en Quaker Oats.

     

    Na zijn vertrek bij Queens, begin 2014, ging Derks de plaatselijke politiek in, in de Friese gemeente Ooststellingwerf, maar naderhand kwam het binnen de VVD tot een breuk tussen hem en de partij en lokale nieuwssites melden een relatie met een medewerkster van de gemeente, die voor de nodige ophef zorgde.

     

    Ook vervulde hij nog een tijd de rol van de eenmanspartij ‘Liberaal Ooststellingwerf ’. De naam van die partij suggereert de start van een eenmanspartij met overeenkomstige liberale opvattingen als de VVD (en past ook weer bij een bv met de naam ‘Free Spirits’). Derks was in die gemeente verder ongeveer een jaar wethouder, van begin 2015 t/m begin 2016.

  • Wisselingen Delhaize

    Afgelopen maand kondigde Ahold Delhaize-dochter Delhaize enkele wisselingen in de directie aan. Delhaize heeft het de laatste jaren moeilijk in de Belgische markt, dat is ook de reden waarom Nederlandse ‘Ahold’ers’ in toezichthoudende en bestuurlijke zin boven Delhaize zijn geplaatst, met name Wouter Kolk (zie het bericht hiernaast). De vorig jaar aangetreden Delhaize-ceo Xavier Piesvaux heeft laten weten dat er een nieuwe functie binnen de directie komt, ‘executive vice president operations’. Degene die die rol gaat vervullen, is Dieter de Waegeneer, die tot nu toe verantwoordelijk was voor ‘organisatie & duurzaamheid’ en die de functie pas sinds begin dit jaar vervulde. Verder is Illya van den Borre nieuw in het team als verantwoordelijke voor ‘human resources’ en ‘corporate affairs’. Twee directeuren nemen afscheid. Strategieverantwoordelijke Kris Van Strydonck vertrekt eind volgende maand en Marc Debussche (verantwoordelijk voor marketing, assortiment, ‘kwaliteit en winkelconcepten’) heeft besloten eind dit jaar met pensioen te gaan.

     

    Met ingang van begin komend jaar is de directie van Delhaize: ceo Xavier Piesvaux, ‘evp operations’: Dieter De Waegeneer, ‘evp commerce’: Françoise Burlet, ‘svp legal’ voor België en Centraal- en Zuidoost-Europa: Els Steen, ‘cio’ België en Centraal- en ZuidoostEuropa: Fierry De Vleeschouwer, ‘svp finance’: Siger Spaans en ‘svp human resources & corporate affairs’: Illya Van den Borre. De Belgische nieuwssite voor de levensmiddelensector heeft gemeld dat dit de tweede directiewisseling bij Delhaize is in dit jaar, afgelopen januari was er ook sprake van een ‘herschikking’. Delhaize heeft niet bekendgemaakt wie de huidige verantwoordelijke voor corporate affairs en personeelsbeleid is en de functies van Debussche zijn nu verdeeld onder Burlet en De Waegeneer.

  • Vos, Egga Food

    Wim-Jaap Vos is benoemd tot algemeen directeur van Egga Food. Egga Food is een producent van gekookte, gepelde en geverfde eieren, uit Ospel (nabij Weert). Vos was van 2005 t/m 2009 commercieel directeur bij Spar, daarna werd hij directeur bij Bakery Partners (t/m 2016) en de laatste twee jaar algemeen directeur op interimbasis bij ‘De Verwenbakker’. Hij heeft zijn eigen management-bv, Food Bridge.

     

    Kraaijenveld, DOC

    Sinds deze maand is Hanneke Kraaijenveld (37) duurzaamheidsmanager bij zuivel- en kaasleverancier DOC Dairy Partners. Kraaijenveld heeft hiervóór gedurende twee perioden (van 2006 t/m 2013 en van 2015 t/m 2016) verschillende functies vervuld bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en zij heeft sinds 2015 ook een eigen adviesbureau. Het is niet bekendgemaakt of Kraaijenveld binnen DOC iemand is opgevolgd

    Stortelder, De Jonge, Vion ‘Pork’

    Bij het onderdeel ‘Pork’ van Vion wordt Frans Stortelder met ingang van begin volgend jaar ‘chief strategic projects’. Stortelder is tot op heden coo (‘chief operations officer’) van Vion Pork. Stortelder wordt opgevolgd door John de Jonge, nu nog ‘chief supply chain officer’ (csco? die functie-afkorting kenden wij althans nog niet…) bij Vion Pork. De Jonge zal samen met commercieel verantwoordelijke Maiko van der Meer leiding geven aan de varkensvleesdivisie. Vion meldt verder dat ‘op korte termijn zal worden besloten hoe de verschillende stafafdelingen binnen de Pork-divisie worden aangestuurd’. Dat is ook begrijpelijk als we kijken naar het bericht op blz. 10, waaruit blijkt dat de cfo van ‘Pork’ de cfo van Vion geheel wordt. De Jonge en Van der Meer rapporteren aan ceo Ronald Lotgerink.

    Huijbers, ZLTO

    Bij de boeren- en tuinderscooperatie ZLTO (het deel van LTO voor boeren uit Noord-Brabant, Zeeland en ‘Zuid-Gelderland’ – ondanks dat de z van ZLTO voor ‘zuidelijk’ staat, heeft Limburg weer een eigen coöperatie, LLTB) gaat Hans Huijbers stoppen als voorzitter van het bestuur. Hij doet dat in het voorjaar van volgend jaar. De coöperatie heeft gemeld dat de werving voor de opvolger van Huijbers meteen is gestart. Huijbers komt ook weer terug in onze berichten over Vion in deze rubriek, hij is bij Vion lid van de raad van commissarissen, wat ook niet moet verbazen omdat ZLTO eigenaar is van Vion.

     

    Huijbers was jarenlang boegbeeld van ZLTO en was een bekend gezicht binnen de discussies over hoe boeren hun bedrijf moeten leiden om overeind te blijven bij bijvoorbeeld dalende afnameprijzen (‘dé supermarkt’, u kent de discussie wel). Huijbers gaat zich volgens het ZLTO-bericht weer op zijn eigen bedrijf richten, dat is opmerkelijk genoeg geen varkenshouderij, maar een melkveebedrijf. Volgens de berichtgeving van Vion over de raad van commissarissen (op blz. 10) blijft hij daar nog wél aan als commissaris.

  • Sliepenbeek, Action, Vion

    Joost Sliepenbeek is vorige maand benoemd tot cfo van Action. Hij is de opvolger van Frederik Lotz, die opstapt bij het bedrijf. Sliepenbeek is afkomstig van vleesleverancier Vion (zie verdere berichtgeving over functies bij Vion het bericht hieronder), waar John Morssink hem opvolgt. De benoeming van Sliepenbeek is bijzonder omdat hij nu een koppel vormt met voormalig Albert Heijn-directeur Sander van der Laan, die nu sinds een tijd ceo van Action is. Sliepenbeek was jarenlang financieel directeur bij Albert Heijn en hij was zelfs een tijd belast met het schoon schip maken van Ahold tijdens het Ahold-boekhoudschandaal, hij werkte in Zaandam tot 2007.

     

    Maar Sliepenbeek was ook lange tijd gekoppeld aan een andere voormalig Albert Heijn-directeur, Tom Heidman. En een tijd lang aan Ronald van Zetten, ook voormalig Albert Heijn-directeur. Na zijn tijd bij AH was Sliepenbeek bijvoorbeeld financieel directeur bij Hema, terwijl Van Zetten daar directeur was. En eveneens na zijn tijd bij Albert Heijn was Sliepenbeek financieel directeur bij C1000, in de periode dat Tom Heidman daar algemeen directeur was. Daarnaast was hij in zijn functie van financieel directeur bij AH commissaris bij Schuitema, de rechtsvoorganger van C1000, in de periode waarin Ahold nog een belang van 73% in Schuitema had, hij vertegenwoordigde binnen de commissarissen de stem van Ahold bij Schuitema. Na zijn periode bij AH (1994-2007), Hema (2007-2009) en C1000 (2009- 2023) was Sliepenbeek eerst twee jaar werkzaam bij afvalverwerker Van Gansewinkel, maar hij ging daarna (in 2015) werken bij vleesleverancier Vion, op het moment dat Tom Heidman daar op interimbasis directeur was (Heidman is er nu nog steeds vicevoorzitter van de rvc). Informeler gezegd, best veel voormalig AH-directeuren weten het 06-nummer van Sliepenbeek nog goed te vinden

     

    Overigens, zijn werk bij Vion hoeft niet te verbazen, omdat hij ooit bij het vleesbedrijf van Ahold werkte, De Vleeschmeesters. Dat is ook te lezen in een profiel dat Het Financieele Dagblad publiceerde enkele dagen nadat zijn overstap van Vion naar Action bekend werd. De kop zegt genoeg: ‘Als het complex wordt, dan moet je Joost hebben’. Dat profiel is een aaneenrijging van directieleden die met Sliepenbeek hebben samengewerkt en die zijn allemaal zeer lovend over hem. Uit dat artikel blijkt ook dat Sliepenbeek het ‘voor het geld’ niet hoeft te doen, want de directie van C1000 maakt door de overname van C1000 door Jumbo ‘een financiële klapper’. (Wij hebben in de wandelgangen wel ’s gehoord dat het per directeur om zeven miljoen zou gaan, een afspraak die destijds met C1000-investeerder CVC was gemaakt, maar daar hebben we geen harde bronnen van.) Sliepenbeek wordt in dat artikel gekenschetst als een financieel bestuurder die complexe zaken binnen een bedrijf ‘in Jip-en-Janneketaal’ kan uitleggen. En: ‘Als Joost spreekt, luistert iedereen.’ Heidman bijvoorbeeld meldt dat Sliepenbeek destijds helemaal niet zo veel zin had in C1000, toen hij bij Hema zat. Maar het lukt toch hem erheen te lokken.

     

    maar ingewikkeld is, een uitdaging dus. ‘Hoe complexer, hoe beter.’ De krant suggereert dat Sliepenbeek van Vion naar Action is gegaan omdat eigenaar en investeringsmaatschappij 3i op termijn van Action af zal willen, en dan kan dat een beursgang worden. Maar, aldus de krant, de omzet van Action moet wat 3i betreft eerst doorgroeien naar een omzet van € 10 miljard, dan is Action rijp voor de beurs. En dat is geen gelopen race, omdat Action volgens ingewijden niet meer dat groeiwonder is van een paar jaar terug. Het feit dat Sliepenbeek de vertrekkende Lotz opvolgt, is volgens de krant een teken aan de wand dat in de ogen van de investeerder Action niet genoeg groeit en niet genoeg omzet en/of winst maakt de laatste tijd. Wat ook weer niet vreemd is bij een formule die floreerde tijdens de recessie van de afgelopen jaren.

     

     

     

  • Morssink, Sliepenbeek, Vion

    Met ingang van komende maand is John Morssink cfo (‘chief financial officer’) bij vleesleverancier Vion. Hij is de opvolger van Joost Sliepenbeek, van wie net daarvóór bekend werd gemaakt dat hij cfo bij Action gaat worden (zie hierboven). Sliepenbeek was ruim drie jaar werkzaam bij Vion. Morssink was hiervoor ook cfo, maar dan van het Vion-onderdeel ‘Pork’ (varkensvlees). Daarnaast heeft Vion gemeld dat Theo Koekkoek voorzitter van de raad van commissarissen van het bedrijf wordt. Koekkoek was al lid van de raad van commissarissen, sinds eind november vorig jaar, en was daarnaast voorzitter van de raad van commissarissen van Agrifirm. Maar bij Agrifirm is Koekkoek afgelopen maart afgetreden, na een periode van zestien jaar. Koekkoek volgt als voorzitter van de rvc van Vion Sipko Schat op, wiens termijn eindigt als Koekkoek hem opvolgt De rvc van Vion bestaat met ingang van de benoeming van Koekkoek verder uit: Tom Heidman (vicevoorzitter), Marieke Bax, Hans Huijbers (de ZLTOvoorzitter, zie ook blz. 7) en Ton van der Laan.

    Van den Nieuwenhof, Hans Anders

    Bart van den Nieuwenhof is sinds deze maand algemeen directeur van optiekketen Hans Anders. Hij volgt daar Remco Boerfijn op, die bij het bedrijf opstapt. Van den Nieuwenhof vertrok afgelopen juli onverwacht bij Jumbo, waar hij directeur was van La Place. Van den Nieuwenhof was daar sinds 2012 aan het roer en maakte ook de overname van La Place mee door Jumbo, dat de horecaketen kocht in 2016 van het toen noodlijdende V&D, in handen van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital. In interviews en tijdens congrespresentaties vertelde Van den Nieuwenhof met enthousiasme over het feit dat La Place onderdeel was geworden van een familiebedrijf in plaats van een investeringsmaatschappij, maar hij bleef slechts twee jaar in deze functie bij Jumbo. En Hans Anders is overigens onderdeel van een investeringsmaatschappij, 3i.

  • Kruf, AB InBev/Dommelsch

    Lieselotte Kruf (33) is sinds deze maand directeur van de Dommelsche Bierbrouwerij in Dommelen. Ze volgt Olivier Declercq op, die per 1 september start als Europees directeur logistieke support bij AB InBev in Leuven. Kruf werkt negen jaar bij AB InBev en vervulde voorheen diverse brouwerij- en financiële managementfuncties in onder meer Leuven (het hoofdkantoor van AB InBev). Hiervóór was ze verpakkingsmanager in de brouwerij van Stella Artois, net als Dommelsch een merk van AB InBev.

     

    Voor zover bekend is Kruf de eerste vrouwelijke algemeen directeur van een brouwerij in Nederland, en Het Financieele Dagblad tekende in de berichtgeving over haar aanstelling aan dat waarschijnlijk ook nog nooit iemand op die jonge leeftijd in Nederland als brouwerijdirecteur is aangesteld. In de Dommelsche Bierbrouwerij worden naast Dommelsch ook Hertog Jan-pilsener en soms andere bieren van AB InBev gebrouwen en afgevuld. Verder is het de enige brouwerij van AB InBev waar de biervaatjes van het Perfect Draft -systeem worden afgevuld, die vanuit Dommelen wereldwijd geëxporteerd worden.

  • CGF NEEMT AFSCHEID

    VAN DICK BOER

    ‘Geen gouden horloge voor Dick’

    Dick Boer trad niet alleen terug als CEO van Ahold Delhaize, hij nam afgelopen juni ook afscheid van het Consumer Good Forum, het wereldwijde samenwerkingsverband van retailers en fabrikanten waar Boer jarenlang een leidende rol in vervulde, als co-voorzitter maar ook als kartrekker van alle initiatieven op het gebied van gezondheid.

    Amper een week nadat Donald Trump er zijn opzienbarende topontmoeting had met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, streek het Consumer Goods Forum in Singapore neer voor haar eigen jaarlijkse summit. Tijdens het driedaagse congres, met veel ‘tech’ (Alibaba, Singtel, Bits x Bites) en ontwikkelingen in de Aziatische retail (zoals het verhaal van City Mart, een supermarktketen uit Myanmar) was er een bijzonder moment: het afscheid van Dick Boer. Dick Boer was vanaf de start in 2009 nauw betrokken bij het Consumer Goods Forum, als een op pariteit tussen handel en industrie gebaseerde voortzetting van netwerkorganisatie CIES (waarvan lange tijd alleen retailers lid konden zijn, DvL). Die pariteit komt onder meer tot uitdrukking in het gedeelde voorzitterschap van het CGF, met steeds een retailer en een fabrikant als co-voorzitter. Dick Boer werd in 2013, samen met de Belg Paul Bulcke – de toenmalige CEO van Nestlé (die vorig jaar afzwaaide als CEO, DvL) – co-voorzitter van het CGF. Boer had zich daarvoor al toegelegd op Health & Wellness, een van de vijf werkterreinen van het samenwerkingesverband. Dat sijpelde ook merkbaar door bij Ahold. En ook na zijn termijn als co-voorzitter bleef Boer kartrekker van alle gezondheidsinitiatieven en rapporteerde daar regelmatig over op de diverse evenementen die het CGF organiseert.

    ‘To Dick Boer, with warm thanks for your leadership’, staat er op de plaquette die CGF managing director Peter Freedman aan Dick Boer overhandigt.

    Een laatste applaus voor Dick Boer, samen met echtgenote Eveline. Links Emmanuel Faber, rechts Peter Freedman.

    ‘A towering figure’

    Dit jaar bracht Boer - samen met Emmanuel Faber, CEO van Danone - voor het laatst verslag uit van de voortgang van het Health & Welness-programma. Het was de laatste keer aangezien Boer niet langer Ahold Delhaize als CEO vertegenwoordigt. Boer benadrukte daarbij weer eens dat het niet om mooie woorden gaat maar om doen. De sessie, die werd begeleid door CGF’s Health & Wellness director, Sharon Bligh nam een bijzondere wending toen ze aan het eind Peter Freedman, managing director van het Consumer Goods Forum, het podium op vroeg. “Dick, please stand up”, vroeg Freedman. Hij noemde Boer ‘a towering figure’ “Niet alleen ‘Met Belg samenwerken gaat prima’ Juni 2015: Dick Boer en Paul Bulcke (CEO Nestlé) treden af als co-voorzitter van het CGF. Boer had het congres in New York niet kunnen openen, omdat net in die week de fusie tussen Ahold en Delhaize rond kwam. Boer toen: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe combinatie een succes wordt, al was het maar omdat ik door mijn gedeelde voorzitterschap met Paul heb geleerd dat je met een Belg uitstekend kunt samenwerken.” Een laatste applaus voor Dick Boer, samen met echtgenote Eveline. Links Emmanuel Faber, rechts Peter Freedman. qua lengte, want dat is niet zo gek als je naast mij staat (Freedman is nogal klein van stuk, DvL). “Jij bent een leider, zeker als retailer. Je geheim is je bescheidenheid. Je hebt passie voor retail en consumenten. Maar ook voor samenwerking, zoals wij hebben mogen ervaren. Je stond aan de basis van CGF. We zullen je missen, maar ik heb het gevoel dat het niet de laatste keer is dat we je in ons midden zullen hebben.”

     

    Freedman moest Boer echter ook teleurstellen: “Het spijt me, maar ik heb geen gouden horloge voor je, Dick. Wel een eenvoudige plaquette waarmee we onze dankbaarheid aan jou tot uitdrukking willen brengen.” En natuurlijk moest Boer hierna ook nog iets zeggen: “Het was een voorrecht om met collega’s van over de hele wereld te kunnen werken. Het succes van dit forum is dat we hebben ontdekt dat we als sector zelf dingen kunnen veranderen en dat onze sector de wereld veel goeds te bieden heeft. Uiteraard blijf ik het CGF volgen en steunen daar waar ik kan, op het gebied van gezondheid bijvoorbeeld, waar we al veel in gang hebben gezet maar ook nog veel te doen is.”

    ‘Met Belg samenwerken

    gaat prima’


    Juni 2015: Dick Boer en Paul Bulcke (CEO Nestlé) treden af als co-voorzitter van het CGF. Boer had het congres in New York niet kunnen openen, omdat net in die week de fusie tussen Ahold en Delhaize rond kwam. Boer toen: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe combinatie een succes wordt, al was het maar omdat ik door mijn gedeelde voorzitterschap met Paul heb geleerd dat je met een Belg uitstekend kunt samenwerken.”

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

Registreer
Login
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of registreer.
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of login.
Nog geen abonnement? Bestel hier.