• CGF NEEMT AFSCHEID

    VAN DICK BOER

    ‘Geen gouden horloge voor Dick’

    Dick Boer trad niet alleen terug als CEO van Ahold Delhaize, hij nam afgelopen juni ook afscheid van het Consumer Good Forum, het wereldwijde samenwerkingsverband van retailers en fabrikanten waar Boer jarenlang een leidende rol in vervulde, als co-voorzitter maar ook als kartrekker van alle initiatieven op het gebied van gezondheid.

    Amper een week nadat Donald Trump er zijn opzienbarende topontmoeting had met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, streek het Consumer Goods Forum in Singapore neer voor haar eigen jaarlijkse summit. Tijdens het driedaagse congres, met veel ‘tech’ (Alibaba, Singtel, Bits x Bites) en ontwikkelingen in de Aziatische retail (zoals het verhaal van City Mart, een supermarktketen uit Myanmar) was er een bijzonder moment: het afscheid van Dick Boer. Dick Boer was vanaf de start in 2009 nauw betrokken bij het Consumer Goods Forum, als een op pariteit tussen handel en industrie gebaseerde voortzetting van netwerkorganisatie CIES (waarvan lange tijd alleen retailers lid konden zijn, DvL). Die pariteit komt onder meer tot uitdrukking in het gedeelde voorzitterschap van het CGF, met steeds een retailer en een fabrikant als co-voorzitter. Dick Boer werd in 2013, samen met de Belg Paul Bulcke – de toenmalige CEO van Nestlé (die vorig jaar afzwaaide als CEO, DvL) – co-voorzitter van het CGF. Boer had zich daarvoor al toegelegd op Health & Wellness, een van de vijf werkterreinen van het samenwerkingesverband. Dat sijpelde ook merkbaar door bij Ahold. En ook na zijn termijn als co-voorzitter bleef Boer kartrekker van alle gezondheidsinitiatieven en rapporteerde daar regelmatig over op de diverse evenementen die het CGF organiseert.

    ‘To Dick Boer, with warm thanks for your leadership’, staat er op de plaquette die CGF managing director Peter Freedman aan Dick Boer overhandigt.

    Een laatste applaus voor Dick Boer, samen met echtgenote Eveline. Links Emmanuel Faber, rechts Peter Freedman.

    ‘A towering figure’

    Dit jaar bracht Boer - samen met Emmanuel Faber, CEO van Danone - voor het laatst verslag uit van de voortgang van het Health & Welness-programma. Het was de laatste keer aangezien Boer niet langer Ahold Delhaize als CEO vertegenwoordigt. Boer benadrukte daarbij weer eens dat het niet om mooie woorden gaat maar om doen. De sessie, die werd begeleid door CGF’s Health & Wellness director, Sharon Bligh nam een bijzondere wending toen ze aan het eind Peter Freedman, managing director van het Consumer Goods Forum, het podium op vroeg. “Dick, please stand up”, vroeg Freedman. Hij noemde Boer ‘a towering figure’ “Niet alleen ‘Met Belg samenwerken gaat prima’ Juni 2015: Dick Boer en Paul Bulcke (CEO Nestlé) treden af als co-voorzitter van het CGF. Boer had het congres in New York niet kunnen openen, omdat net in die week de fusie tussen Ahold en Delhaize rond kwam. Boer toen: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe combinatie een succes wordt, al was het maar omdat ik door mijn gedeelde voorzitterschap met Paul heb geleerd dat je met een Belg uitstekend kunt samenwerken.” Een laatste applaus voor Dick Boer, samen met echtgenote Eveline. Links Emmanuel Faber, rechts Peter Freedman. qua lengte, want dat is niet zo gek als je naast mij staat (Freedman is nogal klein van stuk, DvL). “Jij bent een leider, zeker als retailer. Je geheim is je bescheidenheid. Je hebt passie voor retail en consumenten. Maar ook voor samenwerking, zoals wij hebben mogen ervaren. Je stond aan de basis van CGF. We zullen je missen, maar ik heb het gevoel dat het niet de laatste keer is dat we je in ons midden zullen hebben.”

     

    Freedman moest Boer echter ook teleurstellen: “Het spijt me, maar ik heb geen gouden horloge voor je, Dick. Wel een eenvoudige plaquette waarmee we onze dankbaarheid aan jou tot uitdrukking willen brengen.” En natuurlijk moest Boer hierna ook nog iets zeggen: “Het was een voorrecht om met collega’s van over de hele wereld te kunnen werken. Het succes van dit forum is dat we hebben ontdekt dat we als sector zelf dingen kunnen veranderen en dat onze sector de wereld veel goeds te bieden heeft. Uiteraard blijf ik het CGF volgen en steunen daar waar ik kan, op het gebied van gezondheid bijvoorbeeld, waar we al veel in gang hebben gezet maar ook nog veel te doen is.”

    ‘Met Belg samenwerken

    gaat prima’


    Juni 2015: Dick Boer en Paul Bulcke (CEO Nestlé) treden af als co-voorzitter van het CGF. Boer had het congres in New York niet kunnen openen, omdat net in die week de fusie tussen Ahold en Delhaize rond kwam. Boer toen: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de nieuwe combinatie een succes wordt, al was het maar omdat ik door mijn gedeelde voorzitterschap met Paul heb geleerd dat je met een Belg uitstekend kunt samenwerken.”

  • Personality's

    Bij Evelyn/Josceline aan tafel... En: wie wat waarheen en waarvandaan in de personaliarubriek van FoodPersonality (mail ons: vakblad@foodpersonality.nl) + actuele vacatures.

    Priem, Scoupy, SCA

    Maurits Priem wordt met ingang van september algemeen directeur van Scoupy, een activatieplatform (advertising via sociale en andere digitale media), dat deels onderdeel is van mediabedrijf Sanoma. Priem is momenteel nog werkzaam bij papierwarenproducent Essity (voorheen jarenlang bekend als SCA). Tot aan april dit jaar was hij commercieel directeur voor de Benelux, maar een herindeling in landen bij Essity zorgde ervoor dat zijn functie kwam te vervallen, waarna hij strategiedirecteur werd binnen de directie van Essity Centraal-Europa. Priem werkt sinds 2013 bij Essity. Priem volgt niet direct iemand op die weggaat, de oprichters Scoupy (Geert Luyendijk, Jeroen Lubbers en Valentijn Bras) geven nu geen leiding meer aan Scoupy, maar gaan zich verder richten op activiteiten van het bedrijf in het buitenland.

  • Schulten, Gerrits, Warsteiner

    Sinds deze maand is Marc Schulten (foto) sales manager retail bij het Benelux-onderdeel van bierbrouwer Warsteiner. Hij is daarmee de opvolger van Sander Gerrits, die bij D-Drinks (leverancier van o.a. Pow en Captain Kombucha) aan de slag is gegaan als sales manager Benelux. Schulten is afkomstig van Gulpener, waar hij vijf jaar werkzaam was in de functie van hoofd verkoop thuisverbruik. Vóór zijn periode bij Gulpener vervulde hij jarenlang accountmanagementfuncties bij Grolsch en/of Grolsch-moederbedrijf SAB Miller

  • Maatman, Vomar

    Marco Maatman heeft in een brief aan leveranciers en andere relaties bekendgemaakt dat hij deze zomer zal opstappen als commercieel directeur bij Vomar. Maatman heeft deze functie nu ruim een jaar vervuld, hij begon in juni vorig jaar en was afkomstig van Plus Retail. Hier werkte hij elf jaar in verschillende functies. Zijn laatste functie was die van marketing manager. Daarvóór werkte hij bij marktonderzoeksbureau Nielsen en bij de inmiddels ruim tien jaar geleden ter ziele gegane supermarktketen DeWitKomart, waarvan de winkels opgingen in Hoogvliet, Deen en Coop. Het vertrek van Maatman is niet alleen opmerkelijk omdat hij slechts ruim een jaar commercieel directeur is geweest, hij is ook de tweede commercieel directeur die van Plus Retail afkomstig is en bij Vomar vertrekt. Eerder ging Arie van Doesburg hem daarin voor. Die ging in 2014 bij Vomar aan de slag als commercieel directeur en vertrok na twee jaar (naar Boon).

  • Leeflang, Marqt

    Joost Leeflang is eind vorige maand tot directievoorzitter van Marqt benoemd. Eerder waren oprichter Quirijn Bolle en Meike Beeren wisselend de algemeen directeur of voorzitter, maar met de komst van Leeflang staat er nu voor het eerst een ander dan dit tweetal aan het roer. Verder is er sprake van een directietrio, met Tijs Fleuren als verantwoordelijke voor de groei van de keten en Tjibbe Bouma als verantwoordelijke voor Financiën, ICT en logistiek. Leeflang wordt als voorzitter verantwoordelijk voor commercie. Leeflang werkte hiervóór 24 jaar bij Philips, in binnen- en buitenland.

  • Tukker, Emté

    Afgelopen maand is bekend geworden dat de Autoriteit Consument en Markt de verkoop van Emté door Sligro Food Group aan Jumbo en Coop heeft goedgekeurd. Jumbo moet alleen drie Jumbo-vestigingen (in Eindhoven, Veghel en Reusel) binnen een bepaalde termijn van de hand doen om aan de goedkeuring van de ACM te voldoen. Het consortium Jumbo en Coop heeft meteen na dat nieuws voormalig Spar-man Jaap Tukker aangesteld als directeur voor de tijdelijke Emté-organisatie, waaruit stapsgewijs Emté-vestigingen zullen worden omgebouwd naar ofwel Jumbo ofwel Coop. Tukker was jarenlang financieel directeur bij Spar Holding. Hij ging in het najaar van 2014 met pensioen, na er achttien jaar te hebben gewerkt (hij werd er opgevolgd door Edith Appels). Tukkers loopbaan omspande achtereenvolgens Gebr. De Jong, Karsten, De Boer Unigro, dat daarna opging in Laurus, en binnen Laurus kreeg Tukker een functie bij Spar.

  • Bij Josceline aan tafel:

    Jan-Willem Dockheer, general manager AH To Go

    Hoe zie je die technologie terug in de winkels?

    We willen een grote stap zetten in ultragemak. Onze klanten vinden dat het allerbelangrijkst, naast snelheid en goede producten. Op ons hoofdkantoor in Zaandam hebben we inmiddels een ‘high speed store’. Daar willen we de ‘journey’ van de consument van 3 minuten terugbrengen naar 20 seconden. We hebben een systeem, ‘tap to go’, waarbij je je product pakt, met je telefoon afrekent en zonder van een kassa gebruik te maken weer weg kunt om als het ware je college of trein te halen. Deze manier van boodschappen doen gaan we verder ontwikkelen. We bouwen ook aan een ‘convenience-loyaltyprogramma’ waar je als klant geen tijd aan verliest. De Bonuskaart werkt niet bij AH To Go, we verkopen ook nauwelijks supermarktproducten voor thuis. Ik lees en bekijk veel video’s over alle nieuwe technieken om te zien hoe commercie en techniek elkaar kunnen versterken. We doen ons best om hierin voorop te blijven lopen en klanten – wij spreken zelf steeds vaker over ‘gasten’ – steeds beter en sneller in hun drukke levens van dienst te zijn.

     

    Jij wilt die technologie ook allemaal zelf snappen, maar moet dat wel?

    Nee, dat hoeft niet. Ik zou het nooit willen of kunnen overnemen, maar ik vind het belangrijk om te begrijpen wat er gebeurt en hoe de techniek voor je kan werken. Je moet weten waar je mensen mee bezig zijn, zodat je de juiste teams kunt samenstellen en budget beschikbaar maakt voor de investeringsbesluiten die je neemt. Als je het zelf helemaal niet begrijpt, weet je niet waar je staat en kun je de teams ook niet goed genoeg helpen als dat nodig is.

     

    Wat is de grootste misvatting over jou?​

    Mijn enthousiasme. Ik zie er het nut niet van in om in groepen niet enthousiast over het leven te zijn – en over kansen, want die zijn er veel in onze sector. Maar in het ‘gevecht van de dag’ met mijn team kan ik best confronterend en uiterst serieus zijn. Ik voel dat ik een positieve energie overbreng, ook al is dat niet continu echt het geval. Natuurlijk zie ik ook de grote bedreigingen die er zijn, maar problemen straal ik liever niet uit. Het is geen toneel. Ik vind het ook fijn om in mijn eentje te reflecteren, rust te hebben en vaak genoeg even alleen te zijn.

     

    Kost dat tomeloze enthousiasme niet veel energie?

    Nee, je moet echt ergens in geloven, bij wijze van spreken tot in je tenen. Als je dat enthousiast over de bühne brengt, gaan anderen daarin met je mee. Het moet oprecht zijn, anders prikken anderen er zo doorheen en kun je niet lang op je stoel blijven zitten. Bovendien weten mijn teams dat ik ook van structuur en analyse houd: de basis op grond waarvan we alles aansturen.

     

    Zou jij zin hebben in een buitenlands avontuur? Ooit nog?

    Ja, hoor. Hoewel dat nu totaal niet speelt. In de Nederlandse markt is genoeg gaande. Mijn drie dochters zijn nu ook op een leeftijd dat het me niet in dank afgenomen zou worden, denk ik. Maar ik denk met voldoening terug aan de periode in Scandinavië en Rusland. Het maakt ook wel nederig. Je moet ergens altijd toch een beetje vechten en je aanpassen. Minder leuk is dat het wat eenzamer is. Je bent meer op je gezin aangewezen. Natuurlijk heb je ook in het buitenland vrienden, maar die vriendschap is toch vergankelijker omdat mensen komen en gaan en van jezelf weet je ook vaak niet hoe lang je ergens zult blijven. In Nederland kun je bestendiger aan je netwerk bouwen en ik wil hier ook eindigen.

     

     

    ‘Ik denk ook altijd dat ik met 1-0 achtersta, ook omdat ik vaak heb gewerkt bij bedrijven die in lastige markten opereerden’

    Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

    Wat ik leuk vind, is bedrijven en teams klaarstomen voor de toekomst, door klantengedrag goed te begrijpen en te kunnen voorspellen of zelfs om te vormen – en daarin vooroplopen. Iets op het snijvlak van productie, technologie, formule, consumenten, gezondheid en innovatie. Zoals ik nu doe. Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat je je best moet doen om goed genoeg te blijven voor je eigen baan, dat vind ik een mooi idee. Ik denk ook altijd dat ik met 1-0 achtersta, dit komt ook omdat ik vaak heb gewerkt bij bedrijven die een kleinere marktpositie hadden op het moment dat ik er werkte en toen in lastige markten opereerden. Je weet nooit wat er gebeurt en je moet je als individu blijven ontwikkelen. Eens in de zoveel tijd moet je jezelf heruitvinden.

     

    Als je nu op het terras kon zitten in Amsterdam, waar en met wie zou je daar dan zitten?

    Met mijn twee maten Bas en Dirk, ergens op het Amstelveld of op mijn boot. Maar die ligt daar, dus dat komt op hetzelfde neer. Met hen bespreek ik de stomste dingen, maar ook de heftigste levenskwesties. Eén keer per jaar zijn we een weekend samen om elkaars levensgeluk te peilen en te bespreken hoe we er nou echt voorstaan in het leven.

     

    AH en AH To Go zetten in op gezonde voeding. Wat betekent gezonde voeding voor jou?

    Ik gun het iedereen dat hij weet welke voeding goed bij hem past en dat iedereen zijn eet- en drinkpatroon elke maand iets gezonder maakt. Ik begrijp best dat je van de weeromstuit ook wel eens een keer de andere kant op slaat, maar dat maakt niet uit, zolang de stap gemiddeld maar naar gezonder eten gaat. Daar word je gelukkiger van. Ik voel me zelf ook beter als ik gezond eet, lekker werk, sport en relax. En ik wil op zondag gewoon twintig kilometer kunnen fietsen of hardlopen. Maar een gezellig dinertje met goede vrienden en een goed glas wijn erbij voelt niet meteen ongezond aan. Zelf word ik daar geestelijk gelukkig van. En dat soort geluk houdt een mens in zekere zin ook weer gezond, zal de dokter vast zeggen.

     

    Wat zijn jouw ‘guilty eetpleasures’?

    Bij AH To Go hebben we een tosti die ik heel graag eet. Ach, ik heb er zoveel. Met mijn dochters ga ik soms een frietje kopen. En wat ik onwijs lekker vind en best vaak drink, is cola. Als ik in een restaurant ga eten, begin ik meestal met een cola. Ook al is dat soms best raar.

     

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

Registreer
Login
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of registreer.
Nog geen abonnement? Bestel hier.

FP+ is alleen toegankelijk voor abonnees. Registreer met uw e-mailadres en uw abonneenummer om toegang te krijgen. U vindt uw abonneenummer op het adreslabel van het magazine (of stuur een mail naar vakblad@foodpersonality.nl).

succes
of login.
Nog geen abonnement? Bestel hier.